23 تیر 1403
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 9 دقیقه
' 9
خواص روغن کنجد برای سلامت و زیبایی

خواص روغن کنجد برای سلامت و زیبایی به اندازه ای است که امروزه بسیاری از خانوار های ایرانی از روغن کنجد برای تهیه انواع غذاهای خود به جای سایر روغن ها استفاده می کنند. در این مقاله اطلاعات کلی در مورد خواص روغن کنجد درج شده است. با مطالعه آن می توانید از ارزش غذایی و مزایایی که روغن کنجد برای حفظ سلامتی و همچنین درمان بیماری ها دارد آشنا شوید.

 روغن کنجد و مواد معدنی موجود در آن

روغن کنجد یک روغن گیاهی است که از دانه های کنجد به دست می آید. این روغن رنگ طلایی داشته و عطر و طعمی بی نظیر و دلنشین دارد. از اینرو همزمان با اینکه به عنوان یک چاشنی خوشمزه برای طبخ انواع غذاها محسوب می شود؛ سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و املاحی است که وجود آن در بدن نقش مهمی در ارتقاء سلامت و بهبود وضعیت جسمانی دارد. از املاح و ویتامین های موجود در روغن کنجد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ویتامین k و ویتامین E که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی شناخته شده در روغن کنجد به وفور یافت می شود.
  • سه ماده معدنی مهم مس، کلسیم و روی را به وفور در خود جای داده و اسید های چرب غیراشباع، سزامول، سسامین و امگا نیز در آن موجودند.

مهم ترین خواص روغن کنجد

روغن کنجد خواص زیادی دارد که مهمترین آن ها عبارتند از:

  • تقویت و استحکام استخوان ها با روغن کنجد

همان طور که در متن فوق ذکر شد روغن کنجد سرشار از دو ماده ی معدنی مهم مس و کلسیم است که این دو ماده نقش مهمی در رشد استخوان ها و تقویت و استحکام آن ها دارد. بنابراین توصیه می شود در وعده غذایی کودکان و نوجوانان خود روغن کنجد را حتما بگنجانید. از طرفی روغن کنجد برای افرادی که در رده سنی میانسالی قرار دارند نیز گزینه ای بسیار مناسب است زیرا از پوکی استخوان ها جلوگیری می کند.

  • روغن کنجد برای سلامت قلب

روغن کنجد به روغن دوستدار قلب معروف است زیرا سرشار از اسید های چرب مفید برای قلب است که مصرف آن همزمان با اینکه سیستم قلبی و عروقی را قوی نگه می دارد سطح کلسترول بد خون را نیز در پایین ترین سطح ممکن می آورد. از اینرو نقش مهمی در پیشگیری سکته و حملات قلبی دارد.

  • پیشگیری از سرطان با روغن کنجد 

روغن کنجد سرشار از آنتی اکسیدان است و وجود سزامول و سسامین و همچنین سطح اسید لینولئیک بالا در به جلوگیری از رشد سلول های سرطانی در نقاط مختلف بدن جلوگیری می کند. از دیگر ترکیب موجود در روغن کنجد که نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارد می توان به ترکیب آلی فیتات اشاره کرد.

  • بهبود سلامت پوست با روغن کنجد

روغن کنجد نقش مهی در بهبود سلامت پوست دارد زیرا این روغن سرشار از روی، ویتامین E  و دیگر ویتامین ها و املاح معدنی است که مصرف دوره ای آن، همزمان با حفظ حالت ارتجاعی پوست، از پیری و بروز لکه های پوستی جلوگیری می کند.
ضمن اینکه می توان گفت روغن کنجد تاثیر اشعه uv را بر روی پوست کم نموده و از بروز آفتاب سوختگی و... جلوگیری می کند. گفتنی است که برای بهبود بیماری های قارچی پوست می توان از روغن کنجد نیز استفاده کرد.

  • کنترل ریزش و تقویت ریشه موها با روغن کنجد

روغن کنجد سرشار ویتامین های E و B و مواد معدنی مهمی چون مس، روی، آهن و... است که به تقویت ریشه مو ها کمک نموده و از شکننده بودن آن ها جلوگیری می کند. گفتنی است که مصرف روغن کنجد موجب افزایش گردش خون در سر می شود از اینرو مواد مغذی بیشتری به فولیکول های مو رسیده و از این طریق هم زمان با جلوگیری از ریزش مو ها، رشد مجدد و بیشتر مو ها را به دنبال دارد.
روغن کنجد در درمان بیماری پوست سر نیز موثر بوده و نقش مهمی در برطرف نمودن شوره سر از طریق خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی خود دارد.

از دیگر خواص روغن کنجد برای مو می توان به این موضوع اشاره کرد که نرمی و درخشش موها را برایتان به ارمغان می آورد.

  • روغن کنجد و بهبود سلامت دهان و دندان

روغن کنجد در بهبود سلامت دهان و دندان نیز بسیار موثر است. برای سفید تر شدن دندان های خود، پیشگیری از بیماری ها لثه و... می توانید این برنامه را در روتین خود قرار دهید که مقداری روغن کنجد را در دهان نگه داشته و پس از چرخاندن آن در دهان آن را بیرون بریزید. کافی است چندین مرتبه به صورت منظم این کار را تکرار کنید تا تاثیر آن شگفت زده تان کند.

  • کاهش التهابات ناشی از درد با روغن کنجد

روغن کنجد علاوه بر تقویت استخوان ها و استحکام آن ها و همچنین پیشگیری از پوکی استخوان برای کاهش التهابات ناشی از درد عضلانی نیز بسیار موثر است. روغن کنجد سرشار از مس است که نقش مهمی در کاهش التهابات ناشی از آرتریت و نقرس داشته و همچنین التهابات مفاصل ناشی از ضربه و... را نیز کاهش می دهد.

  • روغن کنجد برای پیشگیری از افسردگی و کنترل اضطراب

روغن کنجد برای کنترل اضطراب و پیشگیری از افسردگی بسیار مفید است زیرا سرشار از ماده ای به نام تیروزین است که به طور مستیقم با سروتونین در مغز ارتباط برقرار می کند و با افزایش سطح شادی از افسردگی جلوگیری کرده و سطح اضطراب فرد را کاهش می دهد.

  • کنترل قند خون با روغن کنجد

روغن کنجد با کنترل سطح گلوکز خون و پایین نگه داشتن آن برای افراد دیابتی گزینه ای بسیار مناسب است. از اینرو توضیه می شود تنها روغن مورد استفاده بیماران دیابتی روغن کنجد باشد. در این صورت می توان با کنترل دیابت از عوارض این بیماری جلوگیری کنند.

  • روغن کنجد برای لاغری

مصرف روغن کنجد در ایران برای لاغری در سالهای اخیر به طور چشمگیری رواج داشته است. حتما برایتان سوال شده که چگونه؟ روغن کنجد از طریق افزایش سطح متابولیسم بدن، کاهش اشتها، چربی سوزی و سم زدایی و کمک به عضله سازی در بدن به لاغری و کاهش وزن شما کمک می کند.

نحوه مصرف روغن کنجد برای دستیابی به سلامت

در صورتی می توان از خواص روغن کنجد بهره مند شد که روغن کنجد بکر و خالص و فاقد هر گونه مواد شیمیایی و افزودنی مورد استفاده قرار گیرد.

برای سفارش روغنن کنجد درجه یک و سایر فراورده های کنجدی روی متن زیر کلیک کنید. 

خرید روغن کنجد برسام

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها نزدیک ترین ها