27 شهریور 1401
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 14 دقیقه
' 14
پنج قابلیت که آیفون ۱۴ از گوشی های اندرویدی دزدیده است!

در این مقاله در دست تو دست به معرفی پنج قابلیت گوشی های آیفون 14 – iPhone 14 اپل می پردازیم که ایده آن ها از گوشی های اندرویدی گرفته شده است. آیا دوران خلاقیت اپل به پایان رسیده؟

با این حال شاید بد نباشد بدانید که ایده اولیه بسیاری از این قابلیت‌های جدید متعلق به اپل نیستند و این غول کوپرتینویی از بسیاری گوشی‌های دیگر برای طراحی، ساخت و تعبیه آن‌ها الهام گرفته است. امروز سعی داریم به معرفی تعدادی از مهم‌ترین قابلیت های جدید آیفون ۱۴ بپردازیم که پیش از این در گوشی های اندرویدی استفاده شده بودند.

قابلیت های آیفون ۱۴ که قبلا در گوشی های اندرویدی حضور داشته‌اند

1- جزیره دینامیک iPhone 14

شاید مهم‌ترین قابلیت جدید نسخه‌های پرو و پرو مکس که در رویداد Far Out هفته گذشته اپل معرفی شد، جزیره پویا یا Dynamic Island باشد. اپل سرانجام پس از مدت‌ها به یکی از مهم‌ترین درخواست‌های کاربرانش، یعنی حذف ناچ در آیفون‌ها پاسخ داد و نسخه‌های Pro و Pro Max را با حفره‌های جدید کپسولی شکل رونمایی کرد.

البته ناچ، همچنان در بالای صفحه نمایش مدل‌های معمولی و پلاس از iPhone 14 حضور خواهد داشت. این اقدام در راستای سیاست‌های کلی اپل برای ایجاد تغییر میان نسخه‌های پرو و غیر پرو از آیفون‌هاست.

قابلیت جزیره دینامیک، یک ویژگی خلاقانه و جذاب به نظر می‌رسد؛ اما بد نیست بدانید که ال جی نخستین کمپانی‌ای بود که از این سیستم در گوشی V10 خود استفاده کرد.

این کمپانی کره‌ای برای تغییر دادن نحوه تعامل کاربران با سیستم عامل اندروید، یک صفحه نمایش ثانویه را در بالای صفحه نمایش اصلی تعبیه کرده بود که قابلیت نمایش میانبرهای مربوط به اپلیکیشن‌ها، اعلان‌های ضروری و یا کنترل موزیک در حال پخش را نیز بدون نیاز به روشن کردن صفحه نمایش اصلی به کاربران می‌داد.

علیرغم این که ایده انجام این کار توسط ال جی جالب و جذاب بود، اما نبود پشتیبانی کافی باعث شد که این صفحه نمایش دوم محکوم به شکست شود. نسل بعدی این گوشی، LG V20 نیز البته صفحه نمایش دوم را نگه داشت و عملا کاربری را برای آن در نظر گرفت. با این وجود، صفحه نمایش ثانویه این گوشی نیز با بازخوردهای متفاوتی روبرو شد و علیرغم این که برخی کاربران آن را مهم و کاربردی می‌دانستند، برخی دیگر آن را بی‌فایده تلقی کردند.

اپل همین ایده را به نوعی دیگر در نسخه‌های پرو و پرو مکس آیفون ۱۴ استفاده کرده است. زمانی که شما مثلا یک موسیقی را پخش کرده و آن را به جزیره دینامیک می‌کشید، این ناحیه اطلاعاتی پویا از آهنگ در حال پخش را در اختیارتان قرار می‌دهد. جزیره پویا همچنین برخی اعلان‌های ضروری و مهم نظیر موارد مربوط به حسگرهای فیس آیدی را هم در خود نمایش می‌دهد تا نیازی به اشغال تمام صفحه توسط آن‌ها نباشد.

البته این قابلیت آیفون‌های اپل را نمی‌توان یک دزدی مستقیم دانست؛ اما مطمئنا ایده اولیه این کار متعلق به ال جی بوده است!

2 - دوربین سلفی درون حفره

از زمان معرفی ناچ صفحه نمایش در آیفون X می‌شد پیش‌بینی کرد که اپل قصد ندارد تا ابد از آن‌ها استفاده کند! بنابراین تنها چند سال بعد، این کمپانی تصمیم گرفت اقدامی انقلابی در قبال ناچ صفحه نمایش انجام دهد و حفره‌های بالای صفحه نمایش را جایگزین آن‌ها کند.

البته به دلیل تعدد سنسورهایی که درون این ناچ قرار داشتند، این کمپانی مجبور شد از یک حفره دوبخشی استفاده کند که یکی، دوربین سلفی و دیگری حسگرهای مجاورت و سایر سنسورهای مربوط به سیستم احراز هویت Face ID را در خود جای داده بود.

هواوی، نخستین کمپانی‌ای بود که ناچ را به طور کامل از گوشی Nova 4 خود حذف کرد و حفره را جایگزین آن نمود. این اقدام در زمانی کوتاه با چنان مقبولیتی روبرو شد که امروزه تقریبا تمامی پرچمداران اندرویدی نظیر سری گلکسی اس 22، پیکسل 6 و ایسوس زنفون 9 از این حفره‌ها استفاده می‌کنند.

اپل در حالی در سال 2022 تصمیم به تعبیه حفره‌های درون صفحه نمایش در گوشی‌های خود گرفت که بسیاری کمپانی‌های رقیب به سراغ تکنولوژی‌هایی نظیر دوربین سلفی زیر صفحه نمایش رفته‌اند. به عنوان مثال، دو گوشی گلکسی زد فولد 4 و ZTE Axon 40 Ultra محصولاتی هستند که به حسگر زیر صفحه نمایش مجهزند. انتظار می‌رود در آینده نزدیک، شمار گوشی‌های اندرویدی که از این فناوری بهره می‌برند با نرخ سرسام‌آوری افزایش یابد.

3 - صفحه نمایش همیشه روشن

یکی دیگر از قابلیت های آیفون ۱۴ که بدون شک از گوشی های اندرویدی الهام گرفته شده است، صفحه نمایش همیشه روشن است. این قابلیت نیز همانند حفره صفحه نمایش از سال‌ها پیش در محصولات پریمیوم و حتی میان رده اندرویدی حضور داشته؛ اما اپل تصمیم گرفته در نسخه‌های پرو و پرو مکس از نسل جدید پرچمدارانش از آن استفاده کند.

این قابلیت امکان مشاهده سریع برخی اعلان‌ها و اطلاعات مهم گوشی را بدون نیاز به آنلاک کردن صفحه نمایش در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این ویژگی مدتی پیش به همراه iOS 16 معرفی شده بود؛ بنابراین تقریبا مطمئن بودیم که در خانواده آیفون 14 شاهد حضور آن‌ها خواهیم بود.

البته مکانیزم عملکرد صفحه نمایش همیشه روشن در آیفون ۱۴، مثل بسیاری ویژگی‌های دیگر آیفون‌ها، کاملا جذاب‌تر و کاربردی‌تر از نمونه‌های اندرویدی خواهد بود. با این حال، ایده اولیه استفاده از این قابلیت قطعا متعلق به اپل نیست!

نکته جالب در خصوص صفحه نمایش همیش روشن این است که تنها نسخه‌های Pro و Pro Max از آیفون 14 از آن بهره می‌برند و کاربران آیفون 14 و آیفون 14 پلاس قادر به استفاده از آن نیستند.

4 - نرخ رفرش متغیر

گوشی‌های پرچمدار اندرویدی از مدت‌ها پیش به صفحه نمایش‌هایی با نرخ رفرش متغیر مجهز بوده‌اند. با این حال، اپل چندین سال بعد تصمیم به استفاده از آن‌ها در آیفون‌های خود گرفت. این کمپانی به جای عبارت صفحه نمایش با نرخ رفرش متغیر از عبارت صفحه نمایش Pro Motion استفاده کرد و برای نخستین بار پانل‌های مجهز به این ویژگی‌ها را در آیفون 13 پرو و پرو مکس به کار برد. البته نرخ رفرش این صفحه نمایش‌ها بین 10 تا 120 هرتز در نوسان بود.

با معرفی خانواده iPhone 14 و تجهیز نسخه‌های پرو و پرو مکس آن به قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن، وقت آن رسیده بود که کمپانی کوپرتینویی صفحه نمایش‌های حرفه‌ای‌تری را در گوشی‌های پرچمدارش به کار گیرد. به همین جهت این کمپانی حداقل نرخ رفرش صفحه نمایش دو نسخه پرو و پرو مکس را به 1 هرتز کاهش داد. به این ترتیب، به هنگام استفاده از این قابلیت، صفحه نمایش نیازی به رفرش شدن دائمی نداشته و مصرف باتری آن به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد.

دو گوشی وان پلاس 9 پرو و اوپو فایند ایکس 3 پرو نخستین محصولاتی بودند که صفحه نمایششان با بهره‌گیری از پانل‌های LTPO نرخ رفرش بین 1 تا 120 هرتز را ارائه می‌دادند. این قابلیت البته خیلی سریع توسط سایر کمپانی‌ها نیز مورد استفاده قرار گرفت؛ به طوری که اکنون بزرگ‌ترین پرچمداران دنیای اندروید و iOS، یعنی گلکسی S22 اولترا و آیفون ۱۴ پرو/پرو مکس هم از این قابلیت استفاده می‌کنند.

5 - قابلیت تشخیص تصادف

اگر رویداد Far Out اپل را از ابتدا تا انتها تماشا کرده باشید، حتما متوجه شدید که امسال اپل بیش از این که در خصوص پیشرفت‌هایش در حوزه توان پردازشی، گرافیکی و یا طراحی محصولات جدید فخرفروش کند، پیرامون تلاش‌هایش برای ارتقای کیفیت زندگی کاربرانش صحبت کرد.

در میان تمامی قابلیت‌های جدید اپل، قابلیت تشخیص تصادف یکی از جالب‌ترین‌هاست که البته گوگل حدود دو سال پیش، نمونه‌ای مشابه از آن را در گوشی‌های پیکسل خود به کار برده بود. این قابلیت در ماه مارس ۲۰۲۰ توسط گوگل برای گوشی‌های پیکسل ۲، پیکسل ۴ و پیکسل ۴ عرضه شده بود.

عملکرد این قابلیت با تعبیه حسگرهای حرکتی و صوتی محیطی متعدد در گوشی‌های پیکسل ممکن شده بود. زمانی که یک تصادف رخ می‌داد، گوشی‌های پیکسل اقدام به پخش کردن صدای زنگ بلندی می‌کردند. در این شرایط، در صورتی که کاربر به این صدای زنگ پاسخی نمی‌داد، گوشی به طور خودکار با اورژانس تماس گرفته و موقعیت مکانی فرد را به اشتراک می‌گذاشت.

اپل این قابلیت جذاب را نه تنها به سری آیفون 14، بلکه به ساعت‌های هوشمند اپل واچ سری 8 نیز آورده و آن‌ها را به نخستین گجت‌های پوشیدنی مجهز به این قابلیت تبدیل می‌کند. برای تعبیه این قابلیت، اپل از ژیروسکوپ‌های سه‌محوره جدید و شتاب‌سنج‌هایی که قادر به اندازه‌گیری شتاب حداکثر 256g هستند، در محصولات جدیدش استفاده کرده است.

آیفون‌ها و اپل واچ‌های جدید برای تشخیص رخ دادن تصادف از الگوریتم‌های جدیدی استفاده می‌کنند و در صورتی که تصادف را شناسایی کنند، ده ثانیه به کاربر فرصت می‌دهند تا با گوشی تعامل داشته باشد. در صورتی که در این بازه زمانی پاسخی از کاربر دریافت نشود، آیفون یا اپل واچ به طور خودکار با سرویس‌های اورژانسی تماس می‌گیرد.

البته در ماه ژوئن ۲۰۲۲، بررسی دقیق‌تر برخی کدهای سیستم عامل اندروید نشان داد که ممکن است قابلیت تشخیص تصادف در آینده نزدیک از انحصار گوشی‌های پیکسل گوگل خارج شده و در اختیار سایر محصولات اندرویدی هم قرار گیرد. با این حال هنوز مشخص نیست که چه زمانی سایر گوشی های اندرویدی هم قادر به استفاده از این قابلیت کاربردی آیفون ۱۴ و پیکسل خواهند بود.

شما فکر می‌کنید کدامیک از ویژگی‌های پرچمداران جدید اپل پیش از این در گوشی‌های اندرویدی مشاهده شده است؟ نظرات خود در این زمینه را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...