27 فروردین 1403
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 8 دقیقه
' 8
آشنایی با شیرینی های سنتی و محلی ایران

شیرینی های سنتی ایران بسیار خوشمزه و فوق العاده هستند. در هر شهری از ایران شیرینی های محلی خوشمزه ای دارند که امتحان کردنشون خالی از لطف نیست. در این مقاله به معرفی انواع شیرینی های خوشمزه و خوش طعم ایران می پردازیم و پیشنهاد می کنیم حتما امتحانشون کنید.

حاجی بادام یزد

حاجی بادام یکی از شیرینی های سنتی یزد می باشد که به دلیل نقلی بودن و خوشمزه بودنش بسیار محبوب است. تاریخچه این شیرینی به حاج خلیفه که در یزد به شیرینی پزی می پرداخته باز می گردد، حاج خلیفه به حج می رود و در آن زمان سفر های حج 6 ماه طول می کشید و ایشان مقدار زیادی شیرینی با خود می برد از جمله بادامی که نوعی شیرینی مخصوص خود حاج خلیفه بود پس از اینکه از سفر بر می گردند چند دانه از این شیرینی داخل جیبشان مانده بود که مردم با دیدنش به آن حاجی بادام می گویند و به این اسم معروف می شود. از جمله شیرینی های محبوب و خوشمزه یزد می توان به پشمک، لوز، نقل، نان سوروک، قطاب، باقلوا و کیک یزدی اشاره کرد.

کماج همدان

کماج همدان یکی از نان های محلی همدان است که یکی از معروف ترین و محبوب ترین شیرینی های این استان به شمار می رود. از جمله شیرینی های معروف و خوشمزه همدان می توان به حلوا زرده، انگشت پیچ، باسلوق و نان نارگیلی اشاره نمود.

آب دندون مازندارن

شیرینی آب دندون یکی از شیرینی های ترد و خوشمزه مازندان است که به محض وارد شدن در دهان آب می شود و به همین دلیل نامش آب دندون است. آب دندون را در عید نوروز، مراسماتی همچون عروسی و زمانی که به سفر زیارتی رفته باشند می پزند. از دیگر شیرینی های معروف مازندران می توان به آغزنون، برنجک، پیس گندله، رشته برشته، زیک، قماق و نان کوهی اشاره کرد.

بادام سوخته شیراز

بادام سوخته یکی از شیرینی های استان فارس که بسیار مقوی است. این شیرینی معمولا به عنوان میان وعده سرو می شود و یکی از محبوب ترین شیرینی های ایران می باشد. از شیرینی های معروف شیراز می توان به رنگینک، مسقطی، کلوچه، حلوا خارک، کلوچه و فالوده شیرازی اشاره کرد.

پادرزای قزوین

شیرینی های پادرزای مانند اکثر شیرینی های قزوین از محبوبیت زیادی برخوردار است که معمولا برای پذیرایی نوروز تهیه می شود. این شیرینی از پودر قند، تخم مرغ، آرد گندم، آرد برنج، شیر، وانیل، زعفران و... تهیه می شود. باقلوا سه رنگ، نان نازک، نان چرخی نیز از شیرینی های خوشمزه قزوین هستند.

نقل ارومیه

نقل ارومیه در طعم های متفاوتی تهیه می شود. در قدیم نقل جایگزین مناسبی برای قند بود زیرا طعم و عطر خوبی دارد و از قند خوشمزه تر ونرم تر است. از بین نقل های ارومیه نقل بیدمشک یا نقل ابریشمی از محبوب ترین نقل ها میان مردم است.

کلوچه قندی بروجرد

کلوچه قندی بروجرد از شیرینی های مخصوص ایین شهر در عید نوروز می باشد که مردم این شهر با سلیقه فراوان این کلوچه را می پزند. این شیرینی خوشمزه طرفداران خاص خودش را دارد.پ

پولکی اصفهان

پولکی اصفهان یکی از معروف ترین شیرینی های این شهر است که در کنار چای و جایگزین قند استفاده می شود. از دیگر شیرینی های خوش طعم اصفهان می توان به شیرینی برنجی، برشتوک، گط و شیرینی کرکی اشاره کرد.

رشته خشکار گیلان

یکی از شیرینی های سنتی و خوشمزه استان گیلان می باشد که در هنگام افطار همراه با چای سرو می شود. شیرینی هایی همچون کلوچه، کوکی، گل پالوده، باقلوای یاس و شیرینی آگرده از شیرینی های خوشمزه گیلان می باشد.

سوهان قم

سوهان از خوشمزه ترین شیرینی های ایرانی می باشد که به عنوان عصرانهو همراه با چای سرو می شود. قدمت این شیرینی به دوران قاجار باز می گردد. از انواع شیرینی های محبوب و خوشمزه قم می توان به سوهان عسلی، سوهان بادامی، حلوا، حلوا کنجدی، سوهان کنجدی و کسمه اشاره کرد.

کاک کرمانشاه

شیرینی کاک از محبوب ترین شیرینی های کرمانشاهی به شمار می رود که از ترکیب پودر هل و روغن محلی تهیه می شود. این شیرینی سبک ، خوشمزه و پر انرژی مب باشد که به عنوان میان وعده ای کامل و مقوی می توان از آن استفاده کرد. نان خرمایی، شیرینی بژی و شیرینی شکری از دیگر شیرینی های محبوب کرمانشاه می باشد.

قرابیه تبریز

یکی از معروف ترین شیرینی های تبریز قرابیه است که از تخم مرغ، پسته، شکر و.. تهیه می شود. قرابیه برای مهمانی و مجالس عروسی تهیه می شود. این شیرینی نسبتا گران محسوب می شود. از دیگر شیرینی های خوشمزه تبریز می توان به نوقا، لوز، حلوا برزک، باقلوا و... اشاره نمود.

کلمپه کرمان

یکی از شیرینی های سنتی کرمان که شبیه به کلوچه است کلمپه نام دارد که خوشمزه است و محتوای داخلی آن از خرما، هل و.. می باشد. در گذشته مردم کرمان این شیرینی را با روغن محلی و خرمای نخلستان های کرمان تهیه می کردند. از جمله شیرینی های کرمان می توان به کماچ سهن، حلوای پسته، سوهان زرند، فالوده کرمانی و برشتو اشاره کرد.

بژی برساق ایلام

این شیرینی از خوشمزه ترین شیرینی های سنتی ایلام است که در قدیم در مناسبت هایی همچون نوروز و عروسی تهیه می شد. این شیرینی در تمام مناطق کورد نشین تهیه می شود و تفاوت زیادی با هم ندارند و تمامی آنها طعم بی نظیری دارند.

لندو سیستان و بلوچستان

شیرینی لندو با خرمالندو یک شیرینی محلی خوشمزه است که به دلیل مقوی بودنش میان وعده ای خوشمزه به شمار می رود. شیرینی لندو بیشتر در مناطق جنوب شرقی کشور تهیه می شود و سوغات زابل می باشد. از این شیرینی معمولا برای مناسبت هایی مختلف مانند عید نوروز سرو می شود. این شیرینی از خرما، گندم و کنجد تهیه می شود که بسیار مقوی است.




دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها نزدیک ترین ها
Loading...