1 بهمن 1401
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه
' 5
موزه آینه و روشنایی یزد

موزه آیینه و روشنایی یزد که با نام موزه قصر آیینه هم شناخته می‌شود در دوران پهلوی اول ساخته شده است. این موزه در شهر یزد و در خیابان کاشانی یزدی، در باغی به وسعت ۸۱۷۴ متر واقع شده است. ساختمان موزه به صورت کوشکی در میان باغ طراحی شده و دارای حیاط وسیع، استخر، اتاق‌های تزئین شده با گچ‌بری و آینه‌کاری، راهروهای تودرتو و حوض‌خانه است. 

در واقع قصر آیینه یزد در سال ۱۳۲۰ توسط فردی به نام صراف زاده ساخته شد تا از آن به عنوان مهمانسرای خصوصی استفاده شود. صراف زاده، یک بازرگان بود و در آن دوران در صرافخانه ای که متعلق به پدرش بود شروع به کار کرد و با کار آشنا شد. بعد از مدتی هم که کامل کار صرافی را یاد گرفت، مستقل شد و کار خود را شروع کرد.

او که در بازار یزد کار می کرد، با اینکه هنوز مدت زیادی از شروع کارش نگذشته بود اما خیلی زود به شهرت رسدید چون هم منصف بود و هم در مواقعی که بدهکاران نمی توانستند پول خود را پرداخت کنند، همیشه انصاف را رعایت می کرد. علاوه بر این در کارهای خیر هم دستی داشت، همه ی این ها دست به دست هم داد تا شهرت و آوازه ی او در بازار یزد بپیچد.

معماری و تزیینات موزه قصر آیینه یزد

معماری موزه قصر آیینه ترکیبی سنتی و اروپایی دارد که از بخش‌های مختلفی همچون اتاق‌های رو به استخر یا نشیمن بهاری، اتاق خواب، شاه‌نشین و حوض‌خانه تشکیل شده است. تزیینات اتاق‌ها شامل گچ‌بری و نقاشی روی دیوار و آینه‌کاری می‌شود و حوض‌خانه بیشترین تزیینات را دارد. درها و پنجره‌ها چوبی و مشبک دارای شیشه‌های رنگی هستند و پنجره‌ها به‌وسیله لولای جداشونده به‌صورت ساده و رنگی در کنار هم قرار دارند.

بی‌دلیل نیست که لقب آیینه و روشنایی را بر این موزه نهاده‌اند؛ زیرا دیوارها و سقف‌های آینه‌کاری آن، نور را در فضای درون موزه به دام می‌اندازند و به تمامی نقاط موزه روشنی می‌بخشند. 

حوض‌خانه این مجموعه كه بزرگ‌ترین اتاق و البته جذاب‌ترین مكان موزه به حساب می‌آید، از لحاظ معماری و زیبایی با دیگر نقاط این عمارت كاملا تفاوت دارد. این محیط زیبا و تاریخی در طول سال محل برگزاری نمایشگاه‌های مختلف از جمله نمایشگاه‌های عکس، خط و نقاشی است. تصاویر زیبای دیوارها و سقف این بنا، فضایی كاملا هنری و تاریخی را برای بازدیدكنندگان تداعی می‌کند. دلیل نام‌گذاری این اتاق بزرگ، حوض سنگی زیبایی در میان آن است.

اشیاء و آثار ارزشمند در موزه قصر آیینه یزد

در این موزه، مجموعه ای از دست نوشته های قدیمی، کتب خطی، تمبر، سکه های قاجار، اسلحه، دهنه اسب (با قدمتی در حدود دو هزار سال قبل از میلاد مسیح) و چندین شی برنزی از لرستان نمایش داده شده است. همچین انواع مختلفی از آینه، چراغ ها، کبریت ها و اسلحه نمایش داده شده است. از جذابترین بخش های موزه بخش وسایل روشنایی آن است که در ان انواع چراغ های پیه سوز، چراغ های نصبی، چراغ های آویزی، چراغ های پایه دار، چراغ های دستی، انواع شمع سوزها مثل نصبی و دستی، انواع نفت سوزها، گاز سوزها و برق سوزها به نمایش گذاشته شده اند.مجموعا حدود ۱۲۴ شئ ‏مختلف برای بازدید وجود دارد که آثار وقفی سید حسین حیدری، از کلکسیونرهای بسیار معروف یزدی هم ‏هستند.‏

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...