27 شهریور 1401
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 9 دقیقه
' 9
نکات دیوار چینی با آجر سفالی

دیوار چینی با سفال یکی از متداول ترین روش های دیوار چینی محسوب میشوند. برای دیوار چینی به آجرسفالی و ملات نیاز داریم. تیغه چینی و دیوارکشی بنایی با بلوک سفالی به دلیل دسترسی و قیمت مناسب آن رایج ترین روش ساخت در ایران میباشد. با توجه به موقعیت ساخت دیوار و عملکرد عایق سازی دیوار مورد نظر ( صوتی و حرارتی ) عرض تیغه سفال انتخاب میشود. دیوار چینی با بلوک سفالی غالبا با ملات ماسه سیمان با نسبت اختلاط ۱ به ۶ اجرا میشود.

متاسفانه شکایت اکثر کارفرمایان به دلیل عدم عایق صوتی ناشی از عدم رعایت ضوابط اجرایی مهندسی سازه های بنایی در ساختمان ها میباشد. همچنین چنانچه مهار جانبی دیوار به درستی اجرا نشود استحکام کلی دیوار حین زلزله از بین میرود و تخریب دیوار مسلم است. کاربردهای این نوع دیوارچینی در ساختن تیغه‌های جداکننده داخلی، دیوارهای پیرامونی غیر باربر و … کاربرد دارد. با توجه به تُرد و شکننده‌ بودن آن نباید در دیوارهای باربر استفاده شود.

مزایای دیوار چینی با آجر سفالی

از مزایای این نوع دیوارچینی می‌توان به سبکی وزن نسبت به آجر فشاری، در دسترس بودن، با توجه به وجود فضاهای خالی در قسمت داخلی، تا حدودی عایق حرارتی و صوتی نیز میتواند محسوب شود.

کاربردهای دیوار

از دیوار معمولاً برای جدا سازی فضاها از یکدیگر به صورت اتاق‌ها عمل می‌شود. همچنین دیوار انتقال دهنده بخشی از بار ساختمان به زمین است.از کاربردهای دیوار در ساختمان  میتوان موارد زیر را نام برد:

۱- فضاسازی و خلق فضاهای نوین
۲- ایجاد عایق صوتی و حرارتی
۳- ایجاد حریم خصوصی
۴- ایجاد فضا برای کار گذاشتن تاسیسات شامل لوله کشی‌های آب و فاضلاب و سیم کشی ‌های برق
۵- طراحی داخلی فضای ساختمان شامل گچ بری و نقاشی دیواری

در صورتی که دیوار چینی در مجاورت ستون‌های فلزی یا بتنی انجام گیرد باید دیوار به نحو مناسبی توسط شاخک به ستون‌ها متصل شود. نعل درگاهها (بالای پنجره و دربها) باید بر اساس جزئیاتدرج شده در نقشه‌های اجرایی و با طول گیرداری کامل ساخته شوند. چنانچه نعل درگاه با یک تیر آهن ساخته می‌شود طول گیرداری نباید از ۲۵ سانتی‌متر کمتر باشد. برای نصب این قبیل نعل درگاه‌ها توصیه می‌شود از زیر سری بتنی یا صفحه‌های فولادی استفاده شود. در صورتی که عرض دیوار از نیمه آجر ۱۰ سانتی‌متر بیشتر باشد نعل درگاه از دو تیر آهن موازی ساخته می‌شود که در هر ۵۰ سانتی‌متر به وسیله دو عدد میل مهار در بالا و پایین به یکدیگر بسته می‌شود. برای تامین ایمنی ساختمان در مقابل زلزله رعایت استاندارد ۲۸۰۰ ضروری میباشد.

ﻻﺭﻳـﺰ: ﺩﺭ ﻣﻮﺍﻗﻌﻰ ﻛﻪ ﻧﺘﻮﺍﻥ ﺩﻳﻮﺍﺭﻯ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋـﻠﺖ ﺯﻳﺎﺩ ﺑﻮﺩﻥ ﻃﻮﻝ ﺁﻥ ﺩﺭ ﻳﻚ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺳﺎﺧﺖ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻭ ﻳﺎ ﭼﻨﺪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻣﻰ‌ﭼﻴﻨﻨﺪ. ﺑـﺮﺍﻯ سادگی ﻛﺎﺭ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﻗﺴﻤﺘﻰ ﺍﺯ ﺩﻳﻮﺍﺭ ﺭﺍ ﭼﻴﺪﻩ ﻭ ﺍﻧﺘﻬﺎﻯ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻻﺭﻳـﺰ (ﭘـﻠﻪ‌ﺍﻯ) ﺩﺭ ﻣﻰ‌ﺁﻭﺭﻧﺪ. ﭘﺲ ﺍﺯ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺍﻳﻦ مرحله، ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺩﻭﻡ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻧﺘﻬﺎﻯ ﻻﺭﻳﺰ ﺷﺪﻩ، ﺷﺮﻭﻉ ﻭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻣﻰ‌ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻋﻤﻞ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳـﺖ ﺩﺭ ﺑﻌﻀﻰ ﻣـﻮﺍﻗﻊ ﺑـﺴﺘﻪ ﺑـﻪ ﻃﻮﻝ ﺩﻳﻮﺍﺭ ﭼﻨﺪﻳﻦ ﺑﺎﺭ ﺗﻜﺮﺍﺭ ﮔﺮﺩﺩ.

ﻻﺑﻨﺪ: ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﻰ ﻛﻪ ﻗﺼﺪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺩﺭ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﺩﻳﻮﺍﺭ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﻋﻤﻮﺩ ﺑﺮ ﺩﻳﻮﺍﺭ ﺍﺻﻠﻰ ﺑﻨﺎﻳﻰ ﻣﺘﺼﻞ ﻭ ﻳﺎ ﻃﻮﻳﻞ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ، ﺑﺎﻳﺴﺘـﻰ ﺩﻳـﻮﺍﺭ ﺍﺻﻠﻰ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﺤﻞ ﺍﺗﺼﺎﻝ ﺑـﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻻﺑﻨـﺪ ﺩﺭﺁﻭﺭﻧﺪ. ﺩﺭ ﻻﺑﻨـﺪ ﺑﺮ ﺧﻼﻑ ﻻﺭﻳـﺰ ﻣﺤـﻞ ﺍﺗﺼﺎﻝ ﺩﻭ ﺩﻳـﻮﺍﺭ ﺍﺯ ﻣﻼﺕ ﺧﻮﺏ ﭘﺮ ﻧﻤﻰ‌ﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺩﺭﺯﻫﺎﻯ ﺗﺮﻙ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﺎﻗﻰ ﻣﻰﻣﺎﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺿﻌﻒ ﺩﻳﻮﺍﺭ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺍﺯ ﺍﺳﺘﺤﻜﺎﻡ ﺩﻳﻮﺍﺭ ﻣﻰ‌کاهد.

آجر سفالی چیست ؟

آجر سفالی، نوعی بلوک است که برای ساخت آن از خاک رس و افزودنی‌های دیگر مانند آهک و … استفاده می‌شود. پس از تهیه گل و قالب‌زدن و برش‌زدن، بلوک‌ها را خشک می‌کنند و سپس در کوره در دمای ۹۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌پزند. این عملیات به صورت صنعتی است و با ماشین‌آلات مخصوص به خود انجام می‌شود.

نکات ضروری در دیوارچینی

قبل از شروع عملیات باید گیاهان و خاک‌های نباتی از محل کار برداشته شود و محل دیوار چینی از وجود هر نوع گیاه و ریشه‌های عمقی پاک سازی شود. به منظور عدم رویش گیاهان در پی دیوارچینی، پی دیوار را با خاک آهک پوشش دهید.

بندها در قسمت افق یا قائم باید ریسمان باشند یعنی در طول اجرای یک بند نباید کمانی باشد. اگر از آجر یا هر چیز پر کننده‌ایی برای کامل کردن یک رج استفاده می شود، نباید در وسط همان رج‌ها این آجر یا پرکننده بکار گرفته شود. باید دقت کرد این آجرها یا پر کننده‌ها تنها در انتهای رج‌ها بکار رود. مثلا اگر در یک دیوار سفالی از آجر در وسط رج استفاده شود این امر غلط اجرایی است. باید این آجر‌ی که بصورت عمودی کار گذاشته می‌شود در انتهای رج باشد.

تیغه چینی باید کاملاً قائم و شاقولی بوده و امتداد رج‌ها کاملاً افقی باشد و بندهای قائم یک رج در میان دقیقاً در مقابل هم قرار گرفته و شاقولی باشند.

گونیا بودن تیغه چینی اتاق‌ها، آشپزخانه و سرویس‌ها بسیار مهم است. چون درصورت بی دقتی در تیغه چینی، کاشی کاری دیوار دچار مشکل خواهد شد و در نتیجه زیبایی این فضاها (مخصوصاً کف سرویس‌های بهداشتی) از نظر گونیایی از بین می‌رود. همچنین سر لوله‌های سرد و گرم سرویس‌ها بر اثر ناگونیایی در هنگام کاشی کاری امکان داخل ماندن در کار خواهند داشت که بعد‌ها که شیرآلات رو نصب می‌کنند‌، با توجه به عدم دقت در نصب باعث نشت آب به پشت کاشی می‌شود و این امر یکی از دلایل تبله کردن گچ دیوار پشت کاشی یا سقف طبقه پایین می‌شود.

دیوار‌ها حتماً از کنارها توسط میلگرد در فواصل ۵۰ سانتی به ستون‌ها مهار شوند. درساخت دیوار باربر باید از یک نوع آجر استفاده شود و در محل اتصال دیوارها به ستون‌ها شاخک مناسب نصب شده باشد.

زنجاب کردن مصالح رعایت شود و در انتهای کار دوغاب سیمانی (‌آب نسبت به سیمان بیشتر باشد) بر روی دیوار وقتی که دو رج مانده تمام شود ریخته شود.

برای آشنایی بیشتر با بهترین متریال دیوارچینی این مقاله را مطالعه کنید: “بهترین نوع تیغه یا بلوک برای دیوارکشی در صنعت ساختمان کدام است ؟“ 

 

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...