15 دی 1400
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 9 دقیقه
' 9
خرما و ۲۰ خاصیت باورنکردنی

20 خاصیت اعجاب ­آور خرما برای سلامتی

رطب یا خرما میوه­ای است تک‌لپه‌ای و گرمسیری جزو تیره نخل‌ها، که بسیار شیرین است. این میوه را یک انرژی­زای طبیعی می­دانند. مواد مغذی موجود در خرما موجب کاهش کلسترول مضر خون شده و از ابتلا به پوکی استخوان پیش­گیری می­کند. خرما، میوه­ای با طبع گرم و تر است.

خرما انواع مختلفی دارد از جمله، هلیله ­ای، اجوا، برهی، شاهانی، صفوی، زاهدی و …

 

1 . میزان بالای ویتامین d و c موجود در خرما، باعث کاهش چین و چروک پوست شده و آن را جوان می­کند. هم­چنین هسته­ ی خرما حاوی فیتوهورمون­ هایی است که از چین و چروک پوست پیش­گیری کرده و تاثیرات ضدپیری با اهمیتی دارد.

2 . آهن، موجب افزایش گردش خون در پوست سر شده و افزایش رشد مو را موجب می­شود. خرما، منبعی غنی از آهن است.

3 . خرما یکی از میوه­ هایی است که به سم­زدایی از کبد کمک شایانی کرده و از داشتن کبد چرب جلوگیری می­کند. برای این مهم، 10 عدد خرما را شب تا صبح بخیسانید و صبح ناشتا میل کنید.

4 . اگر سرما خورده ­اید؛ 5 عدد خرما را له کرده و به شیر اضافه کرده و آن را بجوشانید. مصرف این شیر تب و گلودرد شما را درمان خواهد کرد.

5 . خرما به دلیل شاخص گلیسم پایین، باعث افزایش قند خون نمی­شود. به علاوه روی و منیزیم خرما، موجب تنظیم قند خون می­گردد. در نتیجه میوه­  محبوب افراد دیابتی است.

6 . یکی از مشکلات شایع در زنان باردار، یبوست است. مصرف روزانه خرما می­تواند از این مشکل جلوگیری کند. خرما حاوی آهن است و درمان­ کننده کم­ خونی زنان باردار؛ هم­چنین تقویت­ کننده رحم مادر است و شیر او را در دوران شیردهی افزایش می­دهد.

مطالعات ثابت کرده که مصرف خرما از چهار هفته قبل از زایمان، زایمان را برای مادر و کودک راحت تر می­کند.

7 . خرما سرشار از کلسیم و منیزیم است. این مواد معدنی، تقویت کننده­ استخوان­های کودکان و نوزادان می­باشند. هم­چنین خرما، انگل­های روده در نوزادان و کودکان را از بین می­برد و در درمان سریع یرقان کودکان تاثیرگذار است. خوردن خرما به تقویت دندان و لثه­ کودکان کمک می­کند. هم­چنین ملینی قوی در درمان یبوست کودکان و نوزادان می­باشد.

8 . خرما به خاطر داشتن سطح بالایی از فلانوئیدها، تعداد اسپرم­ها را افزایش داده و موجب درمان اختلالات جنسی و ناباروری در مردان می­شود. پیشنهاد می­شود یک عدد خرما را با شیر بز و کمی عسل ترکیب کرده و میل نمایید.

9 . خرما حاوی مقادیر بالای فیبر است. این مهم موجب شده تا خرما تقویت کننده باکتری­های خوب معده باشد و در درمان درد معده و زخم معده مفید واقع شود.

10 . پتاسیم موجود در خرما در درمان اسهال تاثیر به سزایی دارد. خرما هم­چنین موجب افزایش حرکات روده شده و در درمان یبوست تاثیرگذار است.

11 . فیبر بالای موجود در خرما، علاوه بر موارد فوق موجب پیش­گیری از بیماری­های خطرناکی چون هموروئید یا بواسیر می­شود.

12 . خرما سرشار از آنتی ­اکسیدان­ های موثر است که باعث کاهش کلسترول مضر و تری­گلیسیرید بالای خون می­شود. به علاوه منیزیم و پتاسیم موجود در خرما، بر ایجاد تعادل میان الکترولیت­های بدن موثر بوده و کاهش فشار خون بالا را موجب می­شود. این موارد، احتمال ابتلا به بیماری­های قلبی و عروقی را تا میزان بالایی کاهش می­دهد.

یکی از نسخه ­های طب سنتی در این رابطه پیشنهاد می­کند که مقداری خرما از شب تا صبح در آب خیس بخورد و صبح ناشتا مصرف شود.

13 . ویتامین B در درمان سردردهای میگرنی بسیار مفید است. خرما یکی از منابع این ویتامین می­باشد.

14 . قند طبیعی، پروتئین و ویتامین­های پایه­ موجود در خرما، مصرف آن را برای افراد لاغری که قصد افزایش وزن دارند، ضروری می­کند. به علاوه فروکتوز و گلوکز موجود در خرما، انرژی مورد نیاز برای تمرینات بدن­سازی را فراهم می­کند.

15 . وجود مقادیر بالای آهن در خرما موجب افزایش گلبول­های قرمز خون گردیده و در درمان کم­خونی موثر است. هم­چنین آهن، موجب کاهش احساس خستگی در افراد می­گردد.

16 . تحقیقات و مطالعات مختلف نشان می­دهد که خرما می­تواند در پیش­گیری از ابتلا به سرطان­های روده، معده و کولون موثر باشد.

17 . مداومت در مصرف خرما، می­تواند درمان ­کننده بیماری­های چشمی مانند شب ­کوری باشد.

18 . اگر به مشکل حساسیت­های فصلی دچار هستید؛ با مصرف خرما و دریافت گوگرد آلی موجود در خرما، این مشکل را حل کنید.

19 . کلسیم و فسفر به تقویت و رشد استخوان­ها کمک می­کند. خرما سرشار از این مواد معدنی است و می­تواند در پیش­گیری از پوکی استخوان نیز موثر واقع شود.

20 . آنتی ­اکسیدان­ های موجود در خرما التهابات بدن را کاهش داده و می­تواند از خطر ابتلا به آلزایمر بکاهد.

 

شیره خرما، محصولی شگفت­انگیز از خرما

شیره خرما سرشار از آهن، کلسیم و فیبر است است و می­تواند موجب افزایش گلبول­های قرمز خون شده و در درمان آنمی موثر باشد.

خرما هم­چنین خواص ضد التهابی دارد که در درمان روماتیسم تاثیرگذار است.

خرما به علاوه یک ملین قوی در درمان یبوست محسوب می­شود.

برای درمان گلودرد و سرماخوردگی نیز می­توانید از شیره خرما استفاده کنید.

خرمای خشک یا تازه؟

مدت ماندگاری خرمای خشک به دلیل رطوبت پایین بیش­تر است؛ اگر چه خرمای تازه نیز بین 8 الی 10 ماه قابل استفاده است. اگر خرمای خشک را در یخچال نگهداری کنید؛ تا 5 سال قابل استفاده است. لازم به ذکر است که هر دو نوع خرما مواد مغذی یکسانی دارند. البته خرمای خشک از مقادیر فیبر بیش­تری برخوردار است.

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...