25 اردیبهشت 1403
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 4 دقیقه
' 4
لیست بزرگترین معادن سنگ ساختمانی ایران

انواع سنگ های معادن ایران

سنگ یکی از مصالح مهم در ساختمان سازی است که کاربرد گسترده و فراوانی دارد. سنگ های زیادی در معادن ایران وجود دارد که در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارد. برخی از مهم ترین سنگ های معدن ایران به شرح زیر است:

تراورتن

اخگر

رس

کائولینیت

زغال سنگ

گابرو

سنگ مرمر

سنگ لوح

سنگ آهک

سنگ گرانیت

سنگ فسفاتی

ماسه سنگ

سنگ خارا

تمامی موراد ذکر شده از معادن ایران استخراج می شوند و تنوع بسیاری دارند اما بیشترین سنگ های معادن ایران مربوط به سنگ های گرانیت، مرمریت، مرمر، چینی و تراورتن می باشد.

بزرگترین معادن ایران در کدام استان قرار دارد؟

معادن سنگ یزد

تنوع سنگ های معادن استان یزد بسیار بالاست. بیشترین سنگ های استخراجی از این معادن مربوط به سنگ های مرمیت، چینی و گرانیت می باشد. سالانه حدود 1 میلیون و 300 هزار تن از معادن استان یزد استخراج می شود و به همین دلیل یزد سهم زیادی از تولیدات و صادرات سنگ ایران به خود اختصاص داده است.

معادن سنگ اصفهان

استان اصفهان از مهم ترین معادن استخراج سنگ در ایران است. 89 معدن سنگ تراورتن در این استان قرار دارد که سرمایه گذاری های بسیاری از داخل و خارج کشور بر روی این معادن صورت می گیرد.

معادن سنگ لرستان

یکی دیگر از بزرگ ترین منابع سنگ ساختمانی کشور در این استان قرار دارد. این شهر یک چهارم کل معادن سنگ کشور را در خود جای داده است. بیشترین استخراج سنگ از این معادن مربوط به شنگ مرمیت و چینی می باشد که حدود 70 معدن را به خود اختصاص داده است.

معادن سنگ فارس

استان فارس یکی از معادن مهم استخراج سنگ به شمار می رود. معادن این استان عمدتا سنگ مرمیت و چینی است که 30 درصد از صادرات این سنگ ها را به خود اختصاص داده است.

معادن سنگ آذربایجان غربی

معادن سنگ این استان بیش از 4000 تن نیازبازار ایران را تامین می کند. تنوع و کیفیت سنگ های این استان بسیار زیاد است. سنگ های استخراجی یک دوم از این معادن را سنگ های مرمر، گرانیت و مرمریت شامل می شود. سنگ های قرمز تراروتن که کمیاب ترین سنگ جهان است در شهرستان سردار آباد این استان استخراج می شود.

معادن سنگ مرکزی

بزرگ ترین معادن سنگ ایران در استان مرکزی قرار دارد. 64 معدن سنگ تراورتن در این استان قرار دارد. شهرستان محلات این استان دارای معادن سنگ با تنوع بالا است که از بزرگ ترین معادن سنگ ساختمانی جهان شناخته می شود. تنوع معادن سنگ استان مرکزی آنقدر زیاد است که بخش زیادی از نیاز بازار سنگ از این معادن تامین می شود. سنگ هایی مانند گرانیت و مرمریت در این استان استخراج و فرآوری می شود. علاوه بر آن سنگ تراورتن در رنگ های متنوع از این استان استخراج می شود. معادن زیادی از سنگ های ترکیبی مانند ترامیت و تراونیکس در این استان قرار دارد. معادن سنگ لایم استون و مرمر نیز در این استان وجود دارد.

 

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها نزدیک ترین ها