25 اردیبهشت 1403
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 7 دقیقه
' 7
انواع سنگ های ساختمانی و کاربرد آنها

سنگ ها به دلیل مقاومت و پایداری در برابر عوامل مختلف، در ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارند. و با توجه به رنگ، جنس، طرح و کیفیتی که دارند به انواع مختلفی تقسیم می شوند.

انواع سنگ های ساختمانی

سنگ گرانیت:

گرانیت جزو سنگ های آذرین با منشا آتش فشانی است که استحکام و سختی بالایی دارد. از این سنگ به عنوان پوشش های کف ساختمان ها و نمای بیرونی ساختمان ها مخصوصا در مناطق سرد استفاده می شود. این سنگ بادوام و اقتصادی است و به همین دلیل انتخابی مناسب برای سنگ نما است.

سنگ مرمر:

سنگ مرمر نوعی سنگ دگرگونی آهکی به رنگ شفاف و سفید است که مقاومت خوبی در برابر شرایط جوی دارد اما به دلیل امکان هوازدگی و کدر شدن بر اثر تابش نور اغلب در داخل ساختمان کاربرد دارد. از ویژگی های منحصر به فرد این سنگ می توان به تنوع رنگ، قابلیت سابش و صیقل عالی نام برد که جزو سنگ های گران قیمت به شمار می رود.

سنگ کوارتز

سنگ کوارتز نوعی سنگ دگرگونی بسیار سخت است که در اثر فشار و گرمای زیاد ماسه سنگ در لایه های زمین به وجود آمده است. این سنگ سطحی سخت و زبر دارد و در رنگ های قرمز، قهوه ای و خاکستری یافت می شود. این سنگ شبیه به سنگ مرمریت است اما مقاومت بیشتری دارد و از طرفی شبیه به سنگ گرانیت است اما سخت تر از آن است. قیمت این سنگ نیز نسبت به سایر سنگ ها پایین است.

سنگ تراورتن

تراورتن از بهترین سنگ های برای استفاده در نمای داخلی و خارجی ساختمان به شمار می رود. کاربرد این سنگ در کف پوش، پله، نمای ساختمان و سرویس های بهداشتی می باشد. سنگ تراورتن در مقایسه با سنگ گرانیت قیمت مناسب تری دارد.

سنگ مرمریت

سنگ مرمیت برخلاف تشابه اسمی با سنگ مرمر هیچ شباهتی با آن ندارد. سنگ مرمیت آب را جذب نمی کند اما در برابر هوازدگی و باران های اسیدی مقاومت پایینی دارد. سنگ های مرمریت به سه دسته چینی، کریستال و ابری تقسیم می شوند. سنگ مرمریت کریستال بافتی دانه درشت و بلورین دارد و سنگ مرمریت ابری از نوار های غیر موازی تشکیل می شود.

سنگ گابرو

سنگ گابرو نوعی سنگ آذرین درونی است که رنگی تیره و بافتی درشت دارد. رنگ های این سنگ سبز، سیاه و خاکستری مایل به سبز است. از سنگ گابرو برای کاشی کف و سنگ نما ساختمان استفاده می شود. مقاومت این سنگ در برابر هوازدگی بسیار بالا است که به همین دلیل کاربرد فراوانی در نمای ساختمان و کفپوش دارد.

سنگ ازاره

سنگ ازاره یا سنگ تیشه نوعی سنگ کاربردی در ساختمان است که برای جلوگیری از نفوذ رطوبت اغلب در پایین دیواره ها از آن استفاده می شود.

ماسه سنگ

این نوع سنگ حاصل تجمع ماسه ها در کف جویبار های می باشد که به همین دلیل نوعی سنگ رسوبی است. ماسه سنگ به رنگ های خاکستری، سفید و قهوه ای مایل به قرمز، قرمز، زرد و قهوه ای در بازار موجود می باشد. از این سنگ در کفپوش، پوشش سقف، دیوار پوش، استخر ها و بالکن ها استفاده می شود.

سنگ آنتیک

سنگ آنتیک از قرار دادن خرده سنگ های تراورتن در کنار یکدیگر ساخته می شود. از این سنگ به عنوان سنگ تزئینی در نمای داخلی و خارجی و محوطه باغ ها استفاده می شود.

سنگ کریستال یا چینی

سنگ کریستال یا چینی نوعی از سنگ های آهکی دگرگونی است که خاصیت سختی بالایی دارد. ناخالصی های موجود در این سنگ سبب ایجاد رگه های سبز، صورتی، زرد، قرمز و خاکستری و مشکی شده است. تخلخل این سنگ پایین و جذب آب پایینی دارد بنابراین این سنگ در محیط های مرطوب به خوبی دیده می شود.

سنگ گنیس

گنیس نوعی سنگ دگرگونی است که طی فرایند دگردیسی گرانیت تشکیل می شود. این سنگ بادوام و مقاوم است و مقاومت بالایی در برابر خردشدگی دارد.

سنگ دیوریت

این نوع سنگ برای نما ساختمان، کف و پله ها کاربرد دارد. سنگ دیوریت نوعی سنگ آذین دانه درشت است که بافت دانه های آن شکل دار، هم اندازه و یا بدون شکل هستند. رنگبندی های این سنگ خاکستری، خاکستری مایل به سبز و خاکستری تیره است.

سنگ توف

این نوع سنگ از سنگ های خاکستر آتشفشان است و به علت چسبندگی کمی که دارد ذرات آن در اثر هوازدگی پوسته پوسته می شود و به صورت دانه های ریز از آن جدا می شود. از این سنگ در دیوار سازی، دیوار های حائل و پارک سازی استفاده می شود.

سنگ مصنوعی

سنگ های مصنوعی یا اونیکس نوعی متریال تزئینی و دکوراتیو هستند که از ترکیب سنگ های طبیعی با یکدیگر تشکیل می شود. از ایننوع سنگ ها در حمام، آشپزخانه و نماهای داخلی و خارجی ساختمان استفاده می شود.

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها نزدیک ترین ها