25 اردیبهشت 1403
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه
' 5
تفاوت های سنگ مرمریت با تراورتن

تفاوت های سنگ مرمیت و سنگ تراورتن

هر سنگ با توجه به نحوه شکل گیری دارای ویژگی های متفاوت و منحصر به فردی است که سبب ایجاد تفاوت هایی میان انواع سنگ ها شده است.

نحوه شکل گیری:

اصلی ترین و مهم ترین تفاوت میان سنگ تراورتن و مرمریت نحوه شکل گیری آنها است. سنگ مرمیت سنگی دگرگونی است که از دگرگونی های سنگ های آهکی تحت فشار بالا و حرارت شکل می گیرد اما سنگ تراورتن سنگی رسوبی است که از رسوب مواد معدنی در حاشیه چشمه های آبگرم و رودخانه ها شکل می گیرد.

فراوانی: 

کشور ایران با توجه به اقلیم کوهستانی که دارد منبعی غنی از سنگ های ساختمانی با کیفیت است. بیشترین میزان استخراج سنگ های ساختمانی در ایران را سنگ مرمریت به خود اختصاص داده است. سنگ ها دارای تنوع و طرح و رنگ های فراوانی هستند که به میزان زیادی از معدان سراسر کشور استخراج می شود.

ویژگی های ساختاری:

جذب آب: میزان جذب آب در سنگ های تراورتن به دلیل بیشتر بودن میزان تخلخل از سنگ های دیگر بیشتر می باشد.

مقاومت و استحکام: سنگ مرمریت به دلیل تخلخل کمتری که دارد، تراکم بیشتری دارد و نسبت به فشار و سایش مقاوم تر است.

تخلخل: سنگ های تراورتن از متخلخل ترین سنگ ها به شمار می روند.

میزان مقاومت در برابر نور خورشید: سنگ های مرمریت در صورت قرار گرفتن در نور خورسید رنگ خود را از دست می دهند و نباید در معرض نور خورشید باشند اما سنگ تراورتن مقاومت نسبتا خوبی در برابر نور خورشید دارد.

شکل ظاهری:

سنگ تراورتن دارای ظاهری متخلخل است که رگه هایی مانند موج هایی در سطح سنگ کشیده شده است. اما سنگ مرمریت دارای سطح صاف است که رگه هایی با شکل های مختلف در هم تنیده شده اند.  اصلی ترین تفاوت سنگ تراورتن و مرمریت در شکل رگه ها و موج های سطح آنها است.

کاربرد:

سنگ های تراورتن بهترین گزینه برای نمای خارجی ساختمان هستند بنابراین با توجه به ویژگی هایی که ذکر شد، سنگ های تراورتن اغلب در نماهای خارجی و دیوارها استفاده می شوند اما گزینه مناسبی برای پله ها یا کف نیستند.

از سنگ مرمریت عمدتا در فضاهای داخلی مانند کف، پله، کانتر و میز سنگی، مصنوعات سنگی ودکوراتیو استفاده می شود.

فرآوری:

مراحل فرآوری انواع سنگ های ساختمانی با توجه به ویژگی های ساختاری آنها انجام می شود. یکی از مهم ترین مراحل فرآوری سنگ تراورتن به دلیل تخلخل بالایی که دارد فرآیند رزین و اپوکسی جهت پر کردن و ضد آب کردن نافذ و حفره های سنگ است. علاوه بر این برش سنگ تراورتن به دو صورت موج دار و بی موج انجام می شود. رایج ترین ابعاد سنگ تراورتن در بازار به صورت طولی و تایل است.

در سنگ های مرمریت نیز از رزین و اپوکسی برای پر کردن منافذ استفاده می شود اما میزان آنها کمتر از سنگ تراورتن است. همچنین سطح سنگ مرمریت به دلیل مقاومت کم آن در برابر نور خورشید با مواد UV پوشانده می شود.

قیمت:

قیمت انواع سنگ های طبیعی تحت تاثیر عوامل مختلف مانند پرداخت، درجه بندی کیفی، ابعاد و... متغیر است اما با این وجود قیمت سنگ تراورتن کمتر از سنگ مرمریت است اما ممکن است سنگ هایی وجود داشته باشد که قیمت آن ها از سنگ های مرمریت بیشتر باشد.

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها نزدیک ترین ها