21 فروردین 1403
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 4 دقیقه
' 4
طرز تهیه قطاب یزدی سنتی و خوشمزه

قطاب یکی از شیرینی های اصیل و سنتی ایران است که سوغات معروف شهر یزد می باشد و روش های مختلفی برای پخت آن وجود دارد که در این مقاله به یکی از روش های پخت قطاب خوشمزه و اصیل یزدی می پردازیم.


مواد لازم برای تهیه قطاب یزدی:

زرده تخم مرغ : 2 عدد

آرد: 2.5 پیمانه

شکر: 1 قاشق غذاخوری

بیکینگ پودر: ½ قاشق چایخوری

ماست یا شیر: ½ پیمانه

پودر دارچین: ¼ قاشق چایخوری

مخلوط روغن جامد و کره: 1/3 پیمانه


مواد لازم درون قطاب یزدی:

پودر هل: 1 قاشق چایخوری

پودر دارچین: 1 قاشق چایخوری

پودر قند: ½ پیمانه

پودر گردو: ½ پیمانه

گلاب: به مقدار کافی


طرز تهیه قطاب یزدی

1-   ابتدا باید خمیر قطاب را آماده کنیم. زرده های تخم مرغ را هم بزنید تا یکدست شود و از حالت لختگی خارج شود، سپس ماست یا شیر را به مواد داخل کاسه اضافه می کنیم.


2-   مواد داخل ظرف را هم می زنیم تا بافت ماست یکنواخت و یکدست شود سپس شکر، پودر دارچین، بیکینگ پودر، روغن جامد و کره را به کاسه اضافه می کنیم و به هم زدن ادامه می دهیم تا بافت یکدست شود.


3-   در این مرحله آرد الک شده را کم کم به مواد درون کاسه اضافه می کنیم تا خمیری نرم که به دست نمی چسبد به دست آید. به این نکته توجه کنید که با توجه به نوع آبخور آرد به آرد کمتر یا بیشتری نیاز دارید.


4-   مواد درون ظرف را با سلفون به مدت یک ساعت می پوشانیم تا در دمای محیط استراحت کند.


5-   پس از استراحت خمیر، خمیر را آرد پاشی کرده و به ضخامت نیم سانتی متر با وردنه باز می کنیم و سپس با کاتر خمیر را به قطر 5 سانتی متر قالب می زنیم.


6-   در ادامه از مواد میانی قطاب که در ادامه به آن می پردازیم در مرکز خمیرها گذاشته و آن را به خوبی جمع می کنیم در این مرحله توجه کنید که خمیر را به خوبی جمع کنید تا هنگام سرخ کردنش مواد از آن خارج نشود.


7-   با استفاده از یک قابلمه مناسب را روی حرارت ملایم گذاشته و به اندازه شناور ماندن قطاب ها روغن مایع را درون ظرف اضافه می کنیم. پس از گرم شدن روغن قطاب ها را سرخ می کنیم.


تهیه مواد میانی قطاب:

برای تهیه مواد میانی قطاب ابتدا پودر گردو و پودر قند را درون ظرفی ریخته سپس پودر دارچین و پودر هل را به مواد اضافه می کنیم و خوب مخلوطشان می کنیم تا مواد یکدست شود در ادامه گلاب را کم کم به کاسه اضافه کرده و خوب هم می زنیم تا مواد حالت خمیری پیدا کند.


دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها نزدیک ترین ها