10 دی 1402
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 4 دقیقه
' 4
آداب و رسوم کهگیلویه و بویر احمدی ها در ماه رمضان

ماه رمضان یکی از مناسبت های دینی و مذهبی است که جایگاه ممتازی در فرهنگ مردم مسلمان ایران دارد و هر ساله آیین های خاصی در رابطه با ماه رمضان در میان مردم مناطق مختلف کشور به اجرا در می آید

مردم استان کهگیلویه و بویر احمد هم با توجه به عقایدی که داشتند رسم و رسومات خاصی را در این ماه مبارک به اجرا در آورده اند

استقبال از ماه رمضان

از نیمه شعبان مردم استان شور و شعف خاصی برای به پیشواز ماه رمضان رفتن دارند و مردم تماما شیعه این استان برای انجام فرایض دینی دراین ماه آماده می شوند.

بنابر سنت دیرینه که در مردم این استان بوده است ؛ چند روز مانده به شروع ماه رمضان با روزه داری به پیشواز ماه مهمانی خدا می روند.

پخت و توزیع خیرات برای مردگان از یکی دیگر از آداب ورسوم مردم استان است که این خیرات شامل حلوای خرمایی یا رنگینک و شیر برنج می شوند.

"گردگیری" مساجد از دیگر آیین ها برای به استقبال ماه رمضان رفتن است.

یکی دیگر از رسم و رسوماتی که مردم کهگیلویه و بویر احمد با اجرایی کردن آن به پیشواز ضیافت الهی می روند "آشتی کنان" است که در میان ریش سفیدان انجام می شود.

اعلام شروع ماه رمضان در نقاره خانه ها

نقاره خانه مکانی بلند در روبه روی روستا و یا در مکانی بالا تر از روستا قرار دارد که مراسمت مذهبی را اعلام می کرد

اعلام وقت سحر و اذان صبح

از دیگر آداب ها بیدار شدن برای سحری و اذان صبح است که به روش های متفاوتی اطلاع رسانی می شد مثلا یکی از روش های بیدار کردن در وقت سحر زدن درب خانه ها است.

نذری و افطاری دادن

یکی دیگر از آداب و رسومات ، نذری دادن است. افرادی که نسبت به دیگران وضع مالی بهتری داشتند به نوبت نذری می دادند و یا آنکه نذر خود را به مساجد می بردند و گاهی نیز از گوسفند های خود نظر می کنند و در کنار امامزاده ها ذبح می کردند.

نشست های شبانه

در شب های ماه رمضان مردم بعد از افطار به قران و مناجات خوانی می پردازند.

کاسه بهره

از دیگر سنت ها دادن غذا به همسایه است که در زبان لری به آن کاسه بهره می گویند.در این سنت مردم مقدار غذایی که برای خود تهیه کرده اند به همسایه های نیازمند می دهند.

غذاهای محلی

آش ماست ، دنگو ، آش دوغ ، کلگ گوشت و... از خوراکی های رایج ماه رمضان است که به همراه نان محلی  استان یعنی تیری در وعده های سحر و افطار مصرف می کنند.

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...