8 خرداد 1402
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 7 دقیقه
' 7
تشریح طرح اطلس هوشمند صنعت ساختمان دس تو دس

 به گزارش دس تو دس، امیرنجفی مدیرعامل پلتفرم دس تو دس و دارنده مدرک مدیریت کسب و کار مهمان برنامه "واما امشب" شبکه استانی یزد بود و در این برنامه در خصوص طرح ملی اطلس هوشمند ساختمان توضیحاتی ارائه کرد.

وی در ابتدا در پاسخ به این سوال که «آیا بحث هوشمد سازی در صنعت ساختمان سازی اتفاق افتاده است؟» اینگونه گفت: در یک نگاه واقع بینانه اگر تکنولوژی و نوآوری را از هر صنعتی گرفته شود؛ آن صنعت یک صنعت مرده محسوب می شود و دیگر قابلیت پیشرفت و رقابت نخواهد داشت.

دکتر نجفی بیان کرد: لذا فناوری و نوآوری در صنعت ساختمان به عنوان یکی از صنایع مادر بوده و ضرورتی اجتناب ناپذیر است البته نحوه ایجاد و بروز رسانی آن بسیارمهم است. علاوه بر این موارد اینکه چگونه بهره وری را در تمام مراحل ساخت و ساز یک پروژ ساختمانی جاری و ساری کنیم نیز حائز اهمیت است.

مدیرعامل شرکت توسعه و تحارت فربد مهر کویر یزد در پاسخ به این سئوال که« چگونه مصرف کننده و خریدار یک ساختمان می تواند از نحوه اسکلت بندی، مصالح به کار رفته و امنیت یک ساختمان در بحث هوشمند سازی مطلع شود؟» گفت: در تکنولوژی و هوشمند سازی جدید مشتریان می توانند قبل از خرید یک ساختمان از تمام زنجیره ساخت و ساز، امنیت و مصالح به کار رفته و امنیت ساختمان مطلع شوند و حتی توانایی ارتقا و مدیریت آن را پیدا می کنند.

کارگزار اجرای طرح اطلس هوشمند سازی صنعت ساختمان در یزد از راه اندازی شبکه هوشمند ساختمان در استان یزد خبر داد و عنوان کرد: با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد، سازمان مرکزی و وزارتخانه این طرح در حال اجرا است. نجفی تصریح کرد: این طرح از جمله سامانه هایی هوشمند با هدف مدیریت زنجیره ساخت و ساز در کشور است تا هم بتواند پرونده سوابق یک ساختمان را در اختیار داشته باشد و هم بتواند بر روند تولید آن نظارت داشته باشد تا اگر اتفاقی در حوزه صنعت ساختمان افتاد کاملا مشخص باشد که کدام قسمت کار ما مشکل روبه رو است.

وی افزود: در این سامانه این امکان وجود دارد که حتی صنعت ساختمان را رتبه بندی کنیم، این رتبه‌بندی بر اساس اینکه اسکلت ساختمان از چیست و از چه مصالحی استفاده شده و یا ناظر آن چه کسی بوده است به صورت مستند شده در یک سامانه ثبت می‌شود و این اطلاعات می‌تواند با کدبندی در خصوص تأسیسات مختلف ساختمان در مواقع بحران به کمک ستادهای بحران بیاید.

نجفی در پاسخ به این سئوال که « طرح هوشمند سازی و سامانه یکپارچه صنعت ساختمان چه نفعی برای مردم دارد؟» اظهار داشت: ابتدا باید ببینیم ذینفع یک ساختمان تولید کننده و یا مصرف کننده آن است؟ در واقع اگر به دنبال کیفی سازی ساختمان باشیم این طرح به نفع مردم است و در همه موارد از جمله کیفیت مصالح ساختمانی تا بحث امنیت ساختمان به نفع مصرف کننده است.

وی گفت: در آینده ای نزدیک یک کیوآرکد درب منازل نصب می شود تا هر مجموعه به فراخور مسئولیت خود بتواند دسترسی محدودی به اطلاعات یک ساختمان داشته باشد و همینطور خریدار نیز بتواند از نحوه اسکلت‌بندی و مصالح به کار رفته در آن ساختمان مطلع شود و این هوشمند سازی یک اتفاق بزرگ در صنعت ساخت و ساز در کشور خواهد بود و در موقع بروز حوادثی از جمله آتش سوزی، حوادث دیگر و یا ریزش ساختمان مقصر اصلی به سرعت شناسایی شود.

مسئول اجرای طرح هوشمندسازی صنعت ساختمان عنوان کرد: با توجه به اینکه در کدبندی و رتبه‌بندی ساختمان ها مشخص می‌شود در یک ساختمان از چه مصالحی استفاده شده است می‌تواند در زمینه قیمت گذاری ساختمان ها نیز تأثیر گذار باشد.

نجفی گفت: طرح هوشمند سازی صنعت ساختمان از یزد آغاز می شود و دارای چند سامانه از جمله اطلس هوشمند ساختمان و بانک اطلاعاتی مجموعه‌های مختلف مربوط به ساختمان را داراست و همه افراد از جمله برق کاران، گچ کاران و... می توانند در این طرح رتبه بندی شوند بنابراین یک سازنده ساختمان می تواند به سرعت مجری ساخت و ساز خود را پیدا کند.

وی ادامه داد: مردم و سازندگان می‌توانند با انتخاب بهترین تولید کننده و بهترین کیفیت مصالح ساختمانی رتبه ساختمان‌ها خود را بالا ببرند. مدیرعامل پلتفرم دس تو دس با بیان اینکه یکی از اهداف و تأثیرات این طرح پیشگیری از بحران ها است گفت؛ از دیگر اهداف طرح ارائه راهکار به سازندگان ساختمان برای مدیریت مصرف برق و پیشگیری از بحران های قطع برق در کشور و کمک به بخش صنعت است.

وی ادامه داد: البته اتخاذ و اجرای مشوق ها در پیشبرد و اجرای طرح هوشمند سازی برای مردم، تولید کنندگان و مصرف کنندگان لازم و ضروری است.

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...