17 آذر 1400
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 9 دقیقه
' 9
انواع ماشين های تراش و ساختمان آنها

انواع ماشين های تراش و ساختمان آنها

ماشين تراش كوچک مرغکدار:

اين نوع ماشین تراش برای آموزش و تراش كارهای كوچک مورد استفاده قرار مي گیرد و چون اغلب كارها را بین دو مرغک مي تراشند به همین جهت آنرا ماشین تراش مرغک دار مي گويند. بعلاوه چون از اين ماشین برای آموزش و كارهای كوچک استفاده مي شود اغلب دستگاه انتقال حركت آنها بصورت چرخ تسمه ای ساخته مي شوند. از نظر اندازه، به دو شکل تقسیم مي شوند؛ ماشین تراش كوچک رومیزی و ماشین تراش كوچک پايه دار.

ماشين های تراش ابزارسازی:

اختلاف اين نوع ماشینها با سايرين در اين است كه ماشینهای ابزار سازی دارای دقت بیشتری نسبت به ساير ماشین ها هستند و نیز بعضي از آنها با دستگاههای مخصوص جهت تراشیدن كارهای دقیق تر مجهز مي باشند. وظیفه اصلي آنها تهیه ابزار و شابلن برای كارخانجات تولیدی و ماشینهای تراش تولیدی است. به دلیل استفاده آنها برای كارهای كوچک و بزرگ، معمولاً آنها را به دو صورت رومیزی و پايه دار در دسترس قرار مي دهند. از نوع رومیزی آن برای تراش قطعات كوچک و كوتاه كه دارای قطر كم هستند استفاده مي شود. ماشین تراش پايه دار بصورت يک ماشین تراش دقیق و نسبتاً بزرگ كه دارای سرعتهای مختلف است ساخته شده اند بعلاوه با دستگاه ترمز دقیق برای قطع و كنترل كردن سرعت مجهز مي باشد.

ماشين های تراش معمولی نرم شده:

از اين ماشینها اغلب در كارهای تولیدی استفاده مي گردد زيرا كه قدرت تولیدی آن ها زياد بوده و نیز قدری سنگین تر ساخته مي شوند. از طرفي چون برای انجام كارهای مختلف مورد استفاده قرار مي گیرند بدين جهت دارای مراحل سرعت بیشتر و مي باشد كه برای انجام كارهای بزرگ بسیار مناسب است، و از نظر استحکام بر ساير ماشینها نیز برتری داشته و مي توان برای تولیدهای كم مورد استفاده قرار داد.

ماشين های تراش با قطر كارگيروطول زياد:

اين نوع ماشینها برای تراش كارهايي كه قطر آنها بزرگ و نیز دارای طول زياد هستند مورد استفاده قرار مي گیرند زيرا كه میز آنها بزرگ و ارتفاع محور اصلي ماشین تا روی ريل نسبتا زياد است. در بعضي از ماشینهای تراش كه دارای طول زياد مي باشند برای اينکه بتوان از حداكثر قطر كارگیر استفاده شود، نزديک محور اصلي در قسمت ريل يک قطعه جاگذاری شده است. هنگاميكه لازم باشد مي توان قطعه را از روی ريل جدا كرده و سپس قطعات با قطر زياد را تراشید و نیز برای تراش كارهای مخصوص مورد استفاده قرار مي گیرد. معمولاً اين نوع ماشینها را با دورهای بسیار زياد طراحي نمي كنند و از طرفي استحکام و قدرت برش آنها بسیار زياد است، بدين جهت مي توان با آنها حجم براده بیشتری را در يک زمان معین برداشت.

ماشين تراش پيشانی تراش:

كارهائي كه قطر آنها زياد و طول نسبتاً كمي دارند به وسیله اين ماشینها تراشیده مي شوند. موارد استفاده ديگر آنها در كارخانجات لکوموتیو سازی مخصوص ساخت چرخهای لکوموتیو و نیز برای ساختن چرخ طیار (چرخ لنگر) به كار مي برند.

ماشین تراش عمودی:

همانطوركه از نام آن پیداست اين ماشین بصورت عمودی قرار مي گیرد، دستگاه قلم گیر بصورت منشور چند ضلعي كه مي تواند عمودی در طول حركت خطي داشته باشد. دستگاه سه نظام آن بسیار بزرگ است و بطور عمودی قرار گرفته و دارای حركت دوراني است، كه برای گرفتن كارهای سنگین مي باشد. در سوراخكاری هم از آن استفاده مي كنند. و چون نسبتاً سنگین است معمولاً دارای سرعت های زياد نیست.
 

تراشکاری

انواع مختلف جنس ابزار تراشکاری

فولاد ابزار غیرآلیاژی

این نوع فولاد کربنی با کلمه اختصاری (ws)معروف بوده و از ۰/۵ تا ۱/۵ درصد کربن تشکیل شده است. این فولاد سختی خود را تا ۲۵۰ درجه سانتیگراد را حفظ می کند. از این ابزار در تراشکاری فولاد نرم (فولاد های آلیاژی کم کربن) میتوان استفاده نمود. امروزه از این جنس رنده کمترین کاربرد دارد.

فولاد ابزار آلیاژی

این فولادها علاوه بر کربن با فلزات دیگری مانند: کرم، ولفرام ، وانادیوم مولیبدن و کبالت آلیاژ شده اند و به دو بخش تقسیم می شوند. فولادهای کم الیاژ و پرآلیاژ.

  • فولاد کم آلیاژ: این نوع فولاد سختی خود را تا ۳۰۰ درجه سانتیگراد حفظ می کند.
  • فولاد‌ پرآلیاژ: این نوع فولاد سختی خود را تا ۶۰۰ درجه سانتیگراد حفظ می کند.
فلزات سخت

فلزات سخت را از مخلوط پودر کاربید بعضی از فلزات دیرگداز مانند: کاربید، ولفرام، تیتان ، تانتال، مولیبدن و یا وانادیوم به همراه پودر کبالت به عنوان چسب تولید می‌کند. از ویژگی های مشخص فلزات سخت می‌توان به سختی زیاد و مقاومت زیاد به سایش اشاره کرد. همچنین فلزات سخت تا دمای ۹۰۰ درجه سانتیگراد سختی خود را حفظ می کنند.

فلزات سرامیکی

قسمت عمده سرامیک‌ها را اکسید فلزات، آلومینیوم، سیلیسیم و کرم را به عنوان فلزات سخت و بقیه را مقاومت فلزات سرامیکی در مقابل سایش ۵ تا ۱۰ برابر فلزات سخت است، و تا ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد سختی خود را حفظ می کند. این نوع فلز مناسب برای تراشیدن فولادهای سختکاری شده استفاده می کنند.

انواع ماشین های صفحه تراش

ماشین های صفحه تراش را می توان برحسب طول کارگیرشان و همچنین برای تراش کارها از نظر فرم به شرح زیر دسته بندی کرد:

  • ماشین صفحه تراش معمولی(کورس کوتاه)
  • ماشین صفحه تراش دروازه ای(کورس بلند)
  • ماشین صفحه تراش عمودی(کله زنی)
  • ماشین صفحه تراش کپی تراش
  • ماشین صفحه تراش فرم تراش
  • ماشین صفحه تراش معمولی(کورس کوتاه)

امروزه در ساخت کارهای فلزی که مورد نیاز صنایع است، صفحه تراش یکی از ماشین های مفیدی می باشد که برای انواع مختلف کارها با سرعت های متفاوت و قابل تنظیم پیشنهاد و ساخته شده است. ماشین های صفحه تراش را در کارگاه های ابزار سازی و قالبسازی و کارگاه های تعمیراتی کارخانجات مختلف و نیز در کارهای کوچک بکار می برند. کارهایی که با این ماشین می توان انجام داد با سایر ماشین ها تقریباً غیر عملی و یا مقرون بصرفه نیست.

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...