17 آذر 1400
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 7 دقیقه
' 7
تفاوت فن دمنده و مکنده

تفاوت فن دمنده و مکنده

فن دمنده و مکنده دو عبارتی هستند که اغلب افراد آن ها را با همدیگر به کار می برند. همه کاربران این دو محصول را به خوبی می شناسند و با توجه به تفاوت هایی که فن دمنده و مکنده با همدیگر دارند باعث تفاوت کاربرد فن دمنده و مکنده در حوزه های صنعتی بطور جداگانه شده است.

حال سؤالی که پیش می آید این است که چه تفاوت هایی میان فن دمنده و مکنده وجود دارد؟ ما در این مقاله قصد داریم  تمامی آنچه را که مربوط به تمایز میان فن دمنده و مکنده را بیان کنیم.

همه چیز درباره دو فن دمنده و مکنده

دو فن دمنده و مکنده از جمله سیستم های مکانیکی هستند که از آن ها برای گردش هوا استفاده می شود. و با استفاده از این دومحصول ، هوای محیط اطراف به آسانی بر روی تمامی نقاط گردش می کند. در صورتی که یک هواکش ساده، هوای فضا را تنها روی یک نقطه خاص انجام می دهد. در صورتی که می دانیم لازمه بسیاری صنعت های مختلف، انتخاب یک فن مناسب برای کار در موقعیت هایی که نیاز به هوای استاندارد باشد و بتواند با تنظیم هر دو فشار استاتیک و قدرت، تراکم هوای پایین تری را ایجاد نماید.

از آنجایی که این نوع دستگاه با توانایی های منحصر به فرد خود، هوای لازم را برای تهویه مورد نیاز اماکن مختلف فراهم می آورند به همین انواع مختلفی از آن ها در صنایع مختلف به کار برده می شوند. از لحاظ کارکرد دو محصول دمنده و مکنده شباهت هایی بسیاری با یکدیگر دارند و هر دو گردش و تهویه هوای بسیار مناسب و استانداردی را برای محیط ایجاد می کنند اما باز هم از لحاظ فنی تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند. در ادامه به این تفاوت ها می پردازیم.

شکل پره ، فن هواکش صنعتی را از فن دمنده و مکنده بودن متمایز می کند و نسبت فشار است که می تواند به آن دست یابد. به طور کلی، دمنده می تواند نسبت فشار بالاتر تولید کند. همانطور که طبق استاندارد انجمن آمریکایی مهندسان مکانیک (ASME)، نسبت مشخص فشارهواکش دمنده بر فشار هواکش مکنده  تعریف می شود.

آزمایشات موجود در فن سانتریفیوژ مکنده گریز از مرکز و منحنی ها بر اساس استاندارد SCFM هوا است. تولیدکنندگان هواکش مکنده ، استاندارد را به عنوان هوا تمیز و خشک با تراکم ۰٫۰۷۵ پوند وزن در هر فوت مکعب (۱٫۲ کیلوگرم بر متر مربع)، با فشار سنج در سطح دریا ۲۹٫۹۲ اینچ جیوه (۱۰۱٫۳۲۵ کیلو وات) و دمای ۷۰ درجه فارنهایت (۲۱ درجه سانتیگراد).


تفاوت های فن دمنده و مکنده از لحاظ کارکرد

بسیاری از کاربران صنایع مختلف از فن مکنده به عنوان هواکش های صنعتی یاد می کنند.در صورتی که می دانیم هواکش صنعتی یک دستگاه الکتریکی است که چند عدد پره یا تیغه در درون وجود دارد که هوای مورد نیاز در درون محیط را فعال می کند. در حالی است که فن دمنده جز فن های مکانیکی است که با استفاده ازهواکش تعبیه شده درخود ، میزان هوای تولید شده را به نقاط مختلف هدایت می کنند.

از آنجایی که فن دمنده تنها یک نقطه مشخص را خنک می کند و معمولاً میزان هوای دمنده را از راه سوراخ های کوچک عبور می کند. از این رو فن دمنده می تواند میزان تأثیر خود را برای ناحیه باز روبه رو خود حفظ کند. اما اگر میزان جریان هوای تولید شده از ناحیه محفظه منعکس گردد میزان حجم هوا به سرعت کاهش می یابد. به همین علت نباید از فن مکنده در مکان هایی که نیاز به نصب نزدیک هواکش به منبع اصلی است استفاده کرد.و باید بدانیم که فن دمنده میزان فشار بسیاری را برای تولید گاز مورد نیاز استفاده می کند. این در حالی است که هواکش های صنعتی یا همان فن مکنده برای تولید همان اندازه گاز مورد نیاز از فشار کمتری استفاده می کند.

فن دمنده با تعداد بیشتری از پره در محور فن و قوس قابل توجه آن فشار بیشتری به داخل کانال ها یا سالن مورد تهویه وارد می کند و همچنین نسبت به حجم هوای تولید شده از قدرت کمتری از الکترو موتور نیازمند است.

نکته قابل توجه فن دمنده سبک تر بودن پروانه است که کمک زیادی در انتخاب الکتروموتوری با قدرت پایین تر به طراح می کند .

 
تفاوت های فن دمنده و مکنده از لحاظ فنی

اگر بخواهیم از لحاظ فنی فن دمنده و مکنده را با یکدیگر مقایسه کنیم باید این گونه بیان کرد که فن مکنده به انواع هواکش های جریان محوری، هواکش های سانتریفوژ و نیز هواکش های جریان مقابل گفته می شود. ولی فن دمنده شامل انواع دمنده های سانتریفوژ و دمنده های جایگزین قطبی می باشد. طراحی و ساخت فن مکنده به شکلی است که در آن موتور و تیغه هایی وجود دارد که هر یک از آن ها وظیفه اداره کردن و هدایت جریان الکتریسیته به محیط اطراف را بر عهده دارند. اما فن دمنده دارای فن، پوشش بیرونی، ورودی و خروجی می باشد که میزان هوا را در یک محیط مشخص تولید می کند.

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...