11 دی 1348
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 11 دقیقه
' 11
پارچه ژاکارد چیست؟

پارچه ژاکارد چیست؟

از طرح و چاپ پارچه‌های ژاکارد بیشتر بدانید.

 
 پارچه‌‌ ژاکارد را در پرده‌ی خانه‌ها، لباس‌ها یا کروات ها دیده‌ایم، اما یا به آنها دقت نکرده‌ایم و یا اصلاً نمی دانستیم این پارچه ها اسم خاصّی دارند. در این مقاله راجع به طرح ژاکارد، خصوصیات و انواع آن صحبت خواهیم کرد و خواهیم گفت که پارچه‌های ژاکارد مد روز ۲۰۲۰ کدام‌ها هستند.
 
چاپ یا بهتر بگوییم طرح ژاکارد نوعی از پارچه است که نقش‌ها درون آن بافته می‌شوند. طراحی این نوع پارچه بسیار پیچیده‌تر و لوکستر از سایر پارچه‌ها است. چندان عجیب نیست که طرح ژاکارد را با چاپ یا برودری دوزی [2]اشتباه بگیرید، اما این طرح کاملاً با آنها متفاوت است چرا که تمامی جزئیات و طرحها با همان پارچه‌ی اصلی انجام می‌شود. پارچه ژاکارد چیست؟
 
برای تولید این پارچه باید از ماشین بافت خاصی به اسم دستگاه پارچه‌بافی ژاکارد [3]استفاده کرد. این دستگاه با استفاده از کارتهای سوراخ‌شده و حرکت نخ‌های ریسیده‌شده‌ی پارچه الگوها را تولید می کند. امروزه ماشین‌هایی الکترونیکی تولید شده اند که هم سرعت بافت را افزایش داده اند و هم زیبایی آن را حفظ می کنند.
 
 
 
 
 
 
ماشین نساجی ژاکارد
 
 
 

چه نوع پارچه‌هایی برای طرح پارچه ژاکارد مناسبند؟

با اینکه طرح ژاکارد را می‌توان روی  تمامی پارچه‌ها اجرا کرد، اما پیشنهاد می‌شود که این کار را نکنید چون ممکن است یکپارچگی  بافت پارچه از بین برود. پارچه‌هایی که می‌توان بدون مشکل برای طرح ژاکارد استفاده کرد عبارتند از: پنبه، ابریشم، پشم، لینن، الیاف مصنوعی، پلی استر.
 

ویژگی‌ها، انواع و موارد استفاده‌ی پارچه‌های طرح ژاکارد

موارد استفاده‌ی پارچه‌های ژاکارد بسیار زیاد است چرا که از آن هم در دکوراسیون خانه و هم در لباس استفاده می‌شود. حسب مورد استفاده، پارچه‌های متفاوتی برای طرح ژاکارد استفاده می‌شوند و هر یک از آنها خصوصیاتی دارد که آن را از انواع دیگر متمایز می کند.
 
 طرح ژاکارد در هر موقع سال مد روز بوده است. حوالی کریسمس فروش تزئینات و لباس‌هایی که از پارچه‌ی ژاکارد و نمادهای کریسمس در آنها استفاده شده افزایش می‌یابد. همچنین در تابستان نیز مردم ترجیح می‌دهند از سبک ژاکارد با پارچه‌های نازک و با نقش  گل ماتلاس استفاده کنند.
 
 
خصوصیّات پارچه ژاکارد چیست؟

هر پارچه از نظر نرم بودن الیاف تشکیل دهنده و مقاومت آن به گرد و غبار و آب و هوا با دیگری متفاوت است. اما تمامی پارچه‌هایی که برای طرح ژاکارد استفاده می‌شود خصوصیات مشترکی دارند که عبارتند از:
 
تطبیق‌پذیری، این نوع پارچه ها را می توان برای هر نوع دکوراسیون خانه استفاده کرد برای مثال می‌توانید از آنها برای بخش‌هایی از کروات، روسری، یا ژاکت استفاده کرد. همچنین می‌توان از آنها برای
ملحفه‌ها یا دیگر چیزهای اتاق استفاده کرد.

مقاومت،این نوع پارچه‌ها در برابر چین و شکن و گرد و خاک بسیار مقاوم هست و در طول زمان هم آسیب چندانی به آنها وارد نمی‌شود.

تزئین، از این نوع پارچه‌ها به راحتی می‌توان برای تزئین خانه استفاده کرد.

مراقبت: لازم است که همیشه این نوع پارچه را تمیز نگه دارید تا سالهای سال سالم باقی بمانند.

برجسته‌بودن: پارچه‌های ژاکارد نقش برجسته‌اند، می‌توانید این نقش‌های زیبا را لمس کنید و جزئیات آنها را بهتر حس کنید.
 
 
 
 
انواع پارچه ژاکارد
 
این نوع پارچه ها انواع بسیار مختلفی دارند، برخی از آنها برای تولید لباس استفاده می‌شوند، و برخی دیگر برای تزئین خانه و اتاق نهارخوری استعمال می‌شوند. از انواع مختلف ژاکارد موارد زیر را برمی‌شمریم:
 
فرشینه1، یا دیوارکوب نوعی پارچه است که از تزئینات خانه های قدیمی الهام گرفته شده اند. در آنها از رنگ های ملایم و طرح‌های چشم نواز استفاده شده است.
 
دمشقی2، پارچه ای پنبه‌ای یا از ابریشمی لطیف و اندکی شفاف، که ویژگی اصلی‌اش تک‌رنگ بودنش است.
 
بروکاتل3، این نوع پارچه ژاکارد دارای نقش برجسته بوده و کاملاً محکم است.
 
ماتلاس4، جنس این نوع پارچه پشم، پنبه یا ابریشم است و طرح‌های گلدار ملایم و ظاهری پرشده، برجسته و نرم  دارد.
 
زربافت5، این نوع پارچه گاهی دارای رشته‌هایی از فلزات (طلا یا نقره یا مشابه آنها) در بافت خود بوده و تعداد برجستگی های آنها بسیار زیاد است.
 
 
 
 
دیوارکوب قدیمی ژاکار
 
 
 
 
طرح مدرن ژاکارد
 
 
 
 
 
 
پرده از پارچه ژاکارد دمشقی
 
 
 
 
 
بروکاتل نقش برجسته
 
 
 
 
موارد استفاده‌ی پارچه‌ ژاکارد چیست؟

همانطور که اشاره شد، پارچه‌ ژاکارد پر از ظرافت، راحت و با جزئیات بسیار است، این امر سبب می‌شود موارد استفاده‌ی گوناگونی داشته باشد. مهمترین کاربردهای آنها عبارتند از: پارچه ژاکارد چیست؟
 
پوشاک، بسیاری از انواع رخت و لباس از چنین پارچه‌هایی تهیه می‌شوند، مانند ژاکت ها، شلوار فلانل، بلوزهای پشمی، روسری و غیره.
 
قالی، برای هماهنگ کردن رویه‌ی صندلی‌های راحتی یا سایر وسایل داخلی خانه با فرش‌ها از این نوع پارچه به عنوان روکش استفاده می‌کنند.
 
دکوراسیون اتاق، پارچه‌ی ژاکارد در پرده‌های حمام، پرده‌های پنجره، صندلی‌ها، رومیزی، و دیگر اقلام خانه که نیاز به پوشش دارند، استعمال می‌شود.
 
تزئین ملحفه‌ها، در بسیاری از هتل ها از این نوع پارچه برای لحاف، لباس، ملحفه و فرش استفاده می‌شود.
 
موارد استفاده‌ی پارچه‌های ژاکارد بسیار زیاد است چرا که از آن هم در دکوراسیون خانه و هم در لباس استفاده می‌شود. حسب مورد استفاده، پارچه‌های متفاوتی برای طرح ژاکارد استفاده می‌شوند و هر یک از آنها خصوصیاتی دارد که آن را از انواع دیگر متمایز می کند.
 
 
گرایش‌های رایج طرح پارچه‌ ژاکارد در سال ۲۰۲۰

طرح ژاکارد در هر موقع سال مد روز بوده است. حوالی کریسمس فروش تزئینات و لباس‌هایی که از پارچه‌ی ژاکارد و نمادهای کریسمس در آنها استفاده شده افزایش می‌یابد. همچنین در تابستان نیز مردم ترجیح می‌دهند از سبک ژاکارد با پارچه‌های نازک و با نقش  گل ماتلاس استفاده کنند.
 
در رابطه با طراحی داخلی، این پارچه در صندلی‌های دسته‌دار سه نفره، تزئینات کریسمس، و پرده‌های لوکس استفاده می شود. فرشینه‌ی2 ژاکارد نیز در استایل وینتیج بسیار رایج است. همچنین این پارچه ها در ترکیب با دکوراسیون خانه یا اتاق نشیمن نیز استفاده می شود.
 
 

کاناپه ژاکارد
 
 
 
 
 
نقش  گل ماتلاس
 

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...