11 دی 1348
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 10 دقیقه
' 10
انواع ایزوگام از نظر تعداد لایه و روکش

ایزوگام چیست؟
انواع ایزوگام از نظر تعداد لایه و روکش، قبل از اینکه به انواع ایزوگام بپردازیم. بهتر است تا با ایزوگام بیشتر آشنایی پیدا کنیم و تعریفی از آن در ذهن داشته باشیم. ایزوگام در واقع نام بازرگانی برای گونه از عایق ضد نم برای پوشاندن سقف پشت بام ها، کف استخرها، درون برخی وسایل و… است. که برای جلوگیری از نفوذ آب و مواد نفتی به داخل ازآن استفاده می‌شود.

مواد تشکیل دهنده ی ایزوگام از قیر و مواد نفتی و الیاف مصنوعی است. که هرکدام براساس نوع مواد به کار رفته در آن به چند دسته تقسیم می شوند. در این مقاله به آن ها اشاره خواهیم کرد. ایزوگام‌ها با پوشش دادن ناحیه ی مورد نظر باعث افزایش عمر ساختمان می شوند. همچنین از وارد شدن هزینه های زیاد به پیکره ی ساختمان جلوگیری می کنند.


انواع ایزوگام از نظر تعداد لایه و روکش :

ایزوگام‌ها را براساس نوع ساخت، مواد تشکیل دهنده، نوع روکش و… به چند نوع تقسیم می کنند. که هر نوع متناسب با استفاده ای که از آن می شود ساخته می شود. به عنوان مثال نوع ایزوگامی که در باتری موتور خودرو استفاده می‌شود. با نوع ایزوگامی که برای کف استخر استفاده می‌شود یا نوع ایزوگامی که برای پشت بام استفاده می‌شود متفاوت است.

با شناخت انواع ایزوگام‌ها و کارایی هر نوع از ایزوگام‌ها داریم. می توانیم بهترین نوع آن را برای کار خودمان انتخاب کرده و از آن برای کاری که نیاز داریم استفاده کنیم.

کاربرد انواع ایزوگام در ساختمان به عنوان پوشش عایق رطوبتی:

ایزوگام در واقع به عنوان عایق حرارتی و رطوبتی هم چنین پوششی مقاوم از قیر و الیاف مصنوعی است. ایزوگام با گرما چسبانیده میشود و از نفوذ آب جلوگیری می کند. موارد کاربرد ایزوگام پدیده هایی صنعتی هستند که جدیدأ به دانش و تجربه متکی شده است. در نتیجه با پیشرفت فناوری می توان به افزایش کاربرد های آن امیدوار بود. همچنین تجربه ثابت کرده است. طی گذر زمان، با پیشرفت علم و فناوری، مقاومت ایزوگام های تولید شده نیز افزایش می یابد.

ایزوگام پوشش مقاومی از منسوجات مصنوعی است. امروزه ایزوگام‌های مختلفی ساخته شده اند که هرکدام دارای خصوصیات ویژه خود هستند. و کاربردهای متفاوتی دارند. برای مثال از ایزوگام ‌های فویل دار برای عایق سازی پشت بام استفاده می‌شود. اما همانطور که قبلا در مورد آن صحبت شد. ایزوگام‌ها علاوه بر عایق کاری پشت بام در اکثر مراحل ساخت استفاده می شوند.

 

موارد کاربرد ایزوگام بر اساس پوشش

    1. سقف و پشت بام ساختمان های مسکونی و غیر مسکونی.
    2. پی ساختمان و فوندانسیون های در تماس با رطوبت.
    3. استخرهای شنا و استخرهای پرورش ماهی و کشاورزی.
    4. مراکز آبی و تفریحی.
    5. مخازن آب و مخازن غیر نفتی.
    6. سرویس های بهداشتی و آشپزخانه‌ها.
    7. پایه ستون.
    8. سازه ها و تاسیسات دریایی.
    9. باند فرودگاه ها.
    10. عایق کاری پل‌ها.



      ایزوگام ها از نظر لایه به سه دسته تقسیم می شود:

      ایزوگام تک لایه:

      نوع تک لایه ایزوگام ها استحکام کمتری نسبت به دو نوع دیگر دارد. این لایه از الیاف پلی استر یا لایه اسپان باند تشکیل شده است. اما چون تک لایه هستند انعطاف پذیری بالاتری دارند. به همین دلیل در مکان های گنبدی شکل از این نوع استفاده می شود.

      ایزوگام دو لایه:

      این ایزوگام، نوع ضخیم تری است که از دولایه پلی استر و الیاف شیشه ای(اصطلاحا تیشو) استفاده می شود. این ماده باعث میشود ایزوگام به راحتی خم نشود. معمولا دوام بالاتری دارد همچنین نسبت به ایزوگام تک لایه جذب قوی تری دارد. که باعث می شود کیفیت آن از ایزوگام تک لایه بیشتر باشد.

      ایزوگام سه لایه:

      این نوع از ایزوگام از سه لایه الیاف داخلی تشکیل شده است. که با جذب قیر بالاتر کیفیت بالاتری دارد. در نتیجه در برابر رطوبت بسیار مقاوم بوده و کارایی بیشتری در مناطق بسیار مرطوب دارد.

      انواع ایزوگام از نظر مواد تشکیل دهنده

      ایزوگام پلیمری:
      نوعی از ایزوگام با درصد قیر ۶۰ الی ۷۰ درصد می باشد و از تقطیر نفت خام در پالایشگاه ها به دست می آید. مواد به کار رفته در ساخت این نوع ایزوگام، قیر با خلوص بالا، پلی استر، تیشو، لایه آلومینیوم، پودر تالک، پوشال پلاستیکی و… است. ترکیب این مواد در دستگاه های ساخت پلیمر مخلوط شده و به مایع تبدیل می‌شود که به‌عنوان شیره ایزوگام از آن نام می‌برند.

      ایزوگام دمیده:
      مواد اصلی تشکیل دهنده این نوع ایزوگام قیر است که برای تهیه آن داخل نفت کوره ای هوا می دمند. ایزوگام دمیده نسبت به ایزوگام پلیمری از کیفیت پایین تری برخوردار است. به همین دلیل از آن در ساخت پوشش های بام و باطری اتومبیل و نظیر آن استفاده می شود.





      انواع ایزوگام‌ها براساس روکش های به کار رفته

      ایزوگام ها بر اساس نوع روکش به 4 نوع تقسیم می شوند:

      یزوگام با روکش آلومینیمی

      با توجه به آلومینیمی بودن روکش، مناسب ترین نوع ایزوگام برای حفاظت پشت بام ها در مقابل تابش مستقیم آفتاب، نوع آلومینیمی آن است.

      استفاده از ایزوگام فویل دار بر روی پشت بام ها به علت خاصیت رسانایی که دارد. شما را با خطرات احتمالی بارش و رعد و برق مواجه می کند.

      ایزوگام طرح دار

      نوع دیگر ایزوگام، ایزوگام طرح دار یا رنگی است که این ایزوگام به جای فویل آلومینیومی از فویل طرح دار یا اصطلاحأ چاپی استفاده شده است. که طرح های آن شامل آجری، چمنی، سرامیکی، چوبی و چندین طرح دیگر است. که این نوع ایزوگام معمولأ برای نماهای جانبی ساختمان استفاده می شود.

      ایزوگام ساده یا بدون روکش آلومینیم

      نوع دیگر ایزوگام، ایزوگام ساده یا اصطلاحأ پودری یا بدون روکش است. که روی ایزوگام به جای فویل آلومینیومی از پودر معدنی یا پلاستیک استفاده شده است. این نوع ایزوگام بیشتر برای مکان هایی که نور آفتاب مستقیم روی آن ندارد. همچنین این نوع ایزوگام برای زیر کار استفاده می شود مانند کف ساختمان ها، کف سرویس های بهداشتی.

      ایزوگام با روکش سنگریزه
      این ایزوگام بیشتر جنبه تزیینی دارد. و در مکان هایی که تردد زیاد است استفاده می شود. به دلیل رنگی بودن سنگ ریزه هایی که روی آن وجود دارد. زیبایی خاصی را به وجود می آورد.



      تقسیم بندی ایزوگام بر شکل ظاهری و برش روی آن

      ایزوگام عادی (با عرض یک متر و رول های ده متری)

      این ایزوگام برای مردم شناخته شده است. و با لایه های مختلف و روکش های متنوع ساخته میشود.

      ایزوگام برش خورده (ایزو شینگل)

      این نوع ایزوگام به منظورعایق کردن سقف های شیروانی با برش های خاص و زیبا به کار می رود.

       

      اولین معیار در تشخیص درجه یک بودن ایزوگام آن است. که توسط سازمان استاندارد جهانی تایید شده و بر روی رول های آن نشان استاندارد مشاهده گردد. همچنین وزن دقیق اندازه گیری شده با ترازو و ضخامت آن قابل اندازه گیری برای فروشنده و خریدار باشد.

      ایزوگام خوب در شرایط محیطی مناسب و آب و هوای مساعد تقریبا تا ۱۰ سال عمر می کند. اگرچه این مدت بسته به شرایط اقلیمی و میزان تابش نور خورشید بر آن است. همچنین جنس مواد اولیه تشکیل دهنده ایزوگام متغیر است.

      ایزوگام خوب در گام بعدی بهتر است ضمانت نامه طولانی‌مدت و واقعی داشته باشد. تا از هرگونه کلاهبرداری جلوگیری شود.

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...