2 آذر 1400
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 4 دقیقه
' 4
الکترود چیست و چه کاربردی دارد؟

الکترود چیست و چه کاربردی دارد؟

 

 

 به ماده ای رسانا که در مدار الکتریکی، یک طرف آن به یک بخش فلزی مانند سیم مسی و طرف دیگر به بخش غیر فلزی متصل می شود و باعث برقراری ارتباط میان آنها می شود الکترود گفته می شود. برای تولید انرژی الکتریکی می توان از واکنش های شیمیایی استفاده کرد. از سلول های الکتروشیمایی جهت تبدیل انرژی الکتریکی و شیمیایی به یکدیگر استفاده می کنند که اجزای این سلول ها الکترود و الکترولیت می باشد. واکنش های الکتروشیمیایی را در آبکاری فلزات، گالوانیزه کردن آنها و جلوگیری از زنگ زدن آهن به کار می برند.

 

الکترود چیست و چه کاربردی دارد
برای این که بدانید الکترود چیست و چه کاربردی دارد در ابتدا باید با سلول الکتروشیمیایی آشنا شوید. در سلول های الکتروشیمایی نیاز به دو الکترود کاتد و آند و یک الکترود در میان آنها می باشد. در واقع وظیفه الکترودها انتقال دادن مواد داخل سل به مدار خارجی می باشد.

به طور کلی در یک سل الکتروشیمیایی عمل اکسایش و کاهش اتفاق می افتد و این عمل بدون وجود الکترودها ممکن نخواهد بود. در یکی از الکترودها عمل اکسایش و در دیگری عمل کاهش اتفاق می افتد و توسط رابط هایی جریان الکتریکی برقرار می گردد.
الکترودها در انواع مختلفی وجود دارند که از آن جمله می توان به الکترودهای جوشکاری و الکترودهای شیمیایی اشاره کرد. برای جوش دادن قطعات مختلف استیل از انواع مختلف الکترودهای جوشکاری استفاده می شود.

معرفی الکترود جوشکاری
الکترود جوشکاری می تواند با عبور دادن جریان الکتریکی یک قوس الکتریکی ایجاد کرده و برای جوشکاری فلزات به کار رود.

الکترودهای جوشکاری در قطرهای مختلف وجود دارند که هر یک از قطرها را برای جوش دادن ورق های با ضخامت های مختلف به کار می برند.

ورق هایی که دارای ضخامت بیشتری می باشند برای جوش دادن آنها باید از الکترودهای با قطر کمتر استفاده کرد و برعکس در ورق هایی که ضخامت کمی دارند الکترودهایی با قطر بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع الکترود جوشکاری چیست
الکترودهای جوشکاری را از لحاظ نوع پوشش و ضخامت پوشش در دسته بندی های مختلفی قرار می دهند.

انواع الکترودهای جوشکاری از لحاظ نوع پوشش در چند دسته طبقه بندی می کنند. انواعی از الکترودهای جوشکاری معروف عبارتند از: الکترود جوشکاری با پوشش قلیایی، الکترود رتیلی، الکترود جوشکاری با پوشش اکسید سیلیس و الکترود سلولزی.
همچنین از لحاظ ضخامت پوشش نیز الکترودها در انواع زیر موجود می باشند: الکترود جوشکاری دارای پوشش نازک، الکترود جوشکاری با پوشش ضخیم، الکترود جوشکاری با پوشش خیلی ضخیم و الکترود جوشکاری با پوشش متوسط. بسته به نوع فلز و شرایط محیطی که در آن جوشکاری انجام می گیرد باید نوع الکترود را انتخاب نمود. 

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...