30 آبان 1400
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 8 دقیقه
' 8
مزایا و معایب انواع فوم و یونولیت سقفی

درباره مزایا و معایب انواع فوم و یونولیت سقفی
علاوه بر انواع فوم و یونولیت سقفی که جزو مصالح اولیه برای پروژه های ساخت و ساز هستند، سایر مصالح می توانند به صورت ترکیبی با این بلوک های یونولیتی استاندارد در پروژه های ساخت و ساختمان سازی به کار روند. به طور کلی هر یک از مصالح که برای ساختمان سازی استفاده می شوند در قسمت های متفاوت عمدتاً به صورت بلوک ها نصب می شوند. اخیراً یکی از فناوری های مصالح ساختمانی، ترکیبی از فوم و یونولیت سقفی یا بلوک های یونولیتی استاندارد در کنار بلوک های بتنی، با عنوان “بتن – پلی استایرن” شناخته می شود. این ترکیب ویژه منجر به ایجاد یک مصالح ساختمانی سبک و متخلخل می گردد.

 ترکیب یونولیت استاندارد – بتن برای اولین بار در دهه ۶۰ در کشور آلمان مورد توجه قرار گرفت. استفاده از فوم و یونولیت سقفی در کشورهای دیگر تقریباً در اواخر دهه نود گسترش پیدا کرد. با این حال از آن زمان تا کنون کارشناسان در حال بررسی مصالح ترکیبی با وزن سبک و ویژگی های منحصر به فرد یونولیت سقفی – بتن و سایر ترکیبات کامپوزیتی به منظور استفاده در پروژه های ساختمان سازی هستند. مهمترین هدفی که در این تحقیقات دنبال می شود این است که مصالح ترکیبی با یونولیک استاندارد تا چه میزان می‌تواند استانداردهای ساختمان سازی را برآورده سازد.

ساخت فوم و یونولیت سقفی
اگرچه صد در صد مصالح ساختمانی به طور طبیعی در بازار وجود ندارند اما انسان همیشه سعی کرده است با استفاده از مواد اولیه، بهترین مصالح و مواد را برای ساختمان سازی تولید کند. در این میان، فن آوری تولید ساخت فوم و یونولیت سقفی، تفاوت زیادی با روش‌های سنتی ندارد. همانطور که از مخلوط کردن سیمان، شن و ماسه به همراه مقداری آب، یک ملات ساختمانی تهیه می شود، مراحل ساخت فوم و یونولیت سقفی نیز با استفاده از مواد اولیه پلی استایرن، افزودنی ها و انجام فرآیند تحت فشار و دما در کارخانه به راحتی انجام می گیرد. محصولاتی که به این روش تولید می‌شوند از هر نظر ایده‌آل هستند.

مهمترین مزایای فوم و یونولیت سقفی
مزایای فوم و یونولیت سقفی موجب شده است که این مصالح در پروژه های ساختمان سازی از سایر رقبای خود پیشی بگیرند. این مصالح، کمترین میزان انتقال حرارت را دارند و به این ترتیب یک عایق مناسب و کارآمد برای ساختمان ها محسوب می شوند. انواع یونولیت استاندارد قابلیت محبوس کردن حرارت و جلوگیری از اتلاف انرژی را دارد.

یکی دیگر از مزایای فوم و یونولیت سقفی، متنوع بودن ابعاد یونولیت ها است. متناسب با نیازهای ساختمان از یکی از انواع فوم سقفی با ضخامت طول و عرض مختلف استفاده می شود. این مصالح، وزن سبک تری دارند و بنابراین از لحاظ هزینه های حمل و نقل و شیوه های نصب در ساختمان مورد توجه قرار می گیرند. برای اینکه تعداد زیادی از بلوک های یونولیتی استاندارد به محل پروژه منتقل شود، نیاز به هزینه بار اضافی نیست.

 

فوم و یونولیت سقفی

در مواردی که لازم باشد قطعات کوچکتری از فوم و یونولیت سقفی  در محل نصب شود، برش یونولیت ها به راحتی امکان پذیر است. مقاومت در برابر خم شدگی، استرس و تنش های کششی  از دیگر مزایای این مصالح هستند.

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای استفاده از مصالح فوم و یونولیت سقفی در انواع پروژه های ساختمان سازی و ساخت و ساز این است که ابعاد این مصالح نسبتاً بزرگ است؛ بنابراین در مدت زمان کوتاهی می توان یک پروژه بزرگ را به پایان رساند. همچنین موجب می شود سرعت انجام کار بیشتر شود، به طور کلی متوسط یک ساختمان دو طبقه در مدت ۳ یا ۴ ماه به پایان خواهد رسید. این عوامل موجب می‌شود میزان تقاضا برای خرید و فروش فوم سقفی و فروش یونولیت سقفی  در بازار  افزایش پیدا کند. 

مهمترین چالش های فوم و یونولیت سقفی

برخی بر این باورند که اگرچه نصب فوم و  یونولیت سقفی در ساختمان ها مزایای بیشماری را فراهم می آورد اما در همین راستا برخی از چالش‌ها وجود دارد که از آن به عنوان معایب یونولیت استاندارد یاد می‌شود.

فوم و یونولیت سقفی

نواع فوم و یونولیت سقفی

یونولیت ها معمولاً قدرت نفوذ پذیری بسیار کمی برای بخار و هوا دارند لذا در ساختمان هایی که از این مواد و مصالح ساختمانی برای عایق سازی استفاده می شود، قطعا باید از سیستم های تهویه ای قوی برای تهویه هوای داخل استفاده کرد.

زمان خرید فوم سقفی توجه به مشخصات فیزیکی و خاص مکانیکی ها اهمیت دارد. با توجه به تنوع این فرم ها انتخاب دقیق مصالح مناسب برای یک پروژه ساختمان سازی تقریباً به زمان دقیق تری نیاز دارد، مگر آن که مهندسان دقیقاً بدانند کدام نوع یونولیت سقفی  را نیاز دارند.

در برخی از پروژه های ساختمان سازی لازم است  یونولیت سقفی  در لابه لای سایر مصالح نظیر بلوک های بتنی یا آجرها نصب شود، بنابراین تهیه یک ملات مناسب که بتواند استحکام سازه را تضمین کند و بر روی یونولیت ها اثر منفی نگذارد از اهمیت زیادی برخوردار است. در این راستا نسبت مصالح مخلوط شده و مدت زمان مخلوط کردن آنها حائز اهمیت است.

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...