30 آبان 1400
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 7 دقیقه
' 7
معرفی انواع یونولیت و کاربرد آن

در ابتدای این مقاله بهتر است ابتدا با معنای یونولیت آشنا شویم . یونولیت در کشور ایران با نام‌های پلاستوفوم ، یونولیت و آکاسیف معروف است و در بیشتر کشورهای آمریکایی این محصول را استایروفوم می‌نامند. یونولیت ماده‌ای با وزن کم و معمولا سفید رنگ است و بیشتر کاربرد آن در بسته بندی‌ها و عایق کاری‌های ساختمان ها است چرا که این پلیمر عایق رطوبت ، صدا و گرماست. یونولیت دارای انواع مختلفی است که هر کدام کاربرد خود را دارند که در این مقاله در این خصوص انواع یونولیت و کاربرد آن توضیحاتی ارائه می شود.

یونولیت چه کاربردی دارد ؟
بیشترین کاربرد یونولیت در صنعت بسته بندی و ساختمان سازی است . از این محصول برای حفاظت از اجسام در برابر ضربه و حشرات موزی در صنعت بسته بندی استفاده می شود. همچنین به منظور عایق کاری در ساختمان ها یا برای استفاده کمتر از تیرچه بلوک در سقف ساختمان ها مورد استفاده قرار می‌گیرد . به طور کلی هر مکانی که نیازمند عایق کاری باشد ، از این ماده استفاده می‌شود و در مقایسه با سفال از قدرت بیشتری برخوردار است . به همین دلیل برای مصالح ساختمانی و اماکن به منظور عایق کاری حرارتی و صوتی از یونولیت استفاده می‌شود . یونولیت هایی که در ساخت آنها از فوم‌های ایرانی استفاده می‌شود معمولا در برابر حرارت از خود مقاومت ندارند . اما یونولیت هایی که در آن از فوم خارجی استفاده می‌شود ، معمولا در برابر حرارت عایق خوبی هستند .

کاربرد یونولیت در ساختمان
در جهت تولید بلوک‌های پلاستوفوم سقفی ، به منظور ایجاد عایق حرارتی و صوتی استفاده می‌شود .
به عنوان عایق برودتی در سردخانه‌ها و یخچال‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد .
در ساخت انواع فوم‌های بسته بندی و انواع یخدان‌ها استفاده می‌شود .
از ورق‌های پلاستوفومی تا ابعاد 100 در 200 سانتی متر به عنوان زمینه تابلوها مانند تابلوی اعلانات استفاده می‌شود .
از ورق هایی با ضخامت‌های گوناگون و یا دانه‌های فوم برای ساخت اشکال و حروف و یا ساخت ماکت و مواردی از این قبیل استفاده می‌شود .
از این فوم‌ها می‌توان برای تابلوهای تبلیغاتی و تزئینی استفاده کرد .
از ورق پلاستوفوم در عایق کاری ساختمانی و به عنوان جایگزین بلوک‌های سیمانی و سفالی در صنعت ساختمان استفاده می‌شود . 

 

انواع یونولیت ساختمانی

یونولیت فشرده

یونولیت فشرده یکی از انواع یونولیت است . این یونولیت از وزن بالایی برخوردار است . بالا بودن دانسیته و یا چگالی این یونولیت به دلیل فشرده بودن یونولیت سبب وزن زیاد آن شده است . این یونولیت کاربرد بیشتری نسبت به یونولیت‌های دیگر دارد . کاربرد یونولیت فشرده در صنعت ساختمانی ، صنعت خودروسازی ، صنایع غذایی ، مجسمه سازی ، درب‌های ضد سرقت ، عایق کاری و… است.

یکی از خصوصیات این یونولیت این است که می‌توان آن را با عایق‌های دیگر ترکیب کرد . یعنی می‌توان آن را به صورت ترکیبی با دیگر فوم‌های آکوستیک ، پشم سنگ و… استفاده نمود . این کار سبب افزایش کاربرد صدا گیری آن می‌شود . یکی از انواع یونولیت‌های فشرده ، یونولیت ورق فشرده فرتاش است . این یونولیت دارای دانسیته بالای 40 است . لازم به ذکر است این یونولیت کاملا خالص است.

یونولیت سقفی استاندارد

دومین نوع یونولیت ، یونولیت سقفی استاندارد است . از این یونولیت به عنوان قالب بتن در سقف‌های دال یک طرفه یا اصطاحا تیرچه بلوک استفاده می‌شود . معمولا این یونولیت به صورت مکعب مستطیل استفاده می‌شود و دارای ابعاد 200،50 و 25 است. دانسیته یونولیت سقفی ملاک اصلی تشخیص وزن آن است . معمولا دانسیته یونولیت سقفی بین 7 تا 8 کیلوگرم بر متر مربع است.

یونولیت دیواری

در بعضی از موارد ، از یونولیت برای دیوار نیز استفاده می‌شود . این یونولیت معمولا به صورت یونولیت دیوار پوش فوم ، فوم دیواری تزئینی ، فوم دیوارپوش و یونولیت دیواری مورد استفاده قرار می‌گیرد . یونولیت دیواری علاوه بر قدرت عایق بودن و جذب صدا ، خاصیت تزئینی نیز دارد . یعنی ظاهر آن به صورتی است که جلوه خاصی به دیوار می‌بخشد. یونولیت دیواری دارای خاصیت هایی از قبیل صدا گیر بودن ، ضد ضربه بودن ، جلوگیری از ضربه در سالن‌های ورزشی ، داشتن قابلیت شست و شو ، برخورداری از ویژگی آنتی باکتریال و… است.

مزایای استفاده از یونولیت

  • استفاده از یونولیت سبب می‌شود مصرف آهن و فولاد کاهش پیدا کند.
  • یونولیت در برابر زلزله مقاومت بسیار بالایی دارد.
  • حمل و نقل و استفاده از یونولیت بسیار آسان است. چرا که وزن سبکی دارد.
  • کاهش حجم بتن از دیگر مزایای استفاده از این محصول است.
  • در برابر صوت و حرارت عایق بسیار خوبی در مقایسه با محصولات دیگر است.
 

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...