6 آبان 1400
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 9 دقیقه
' 9
نساجی در راه جهانی شدن

ریسندگی نخ جزو اولین صنایعی است که انسان به آن پی برد و ابتدا با استفاده از یک دوک چوبی ساده توانست تعداد بی شماری الیاف را به دور هم بتاباند و نخ تهیه کند.
این روش ریسندگی قرنها به همان صورت ادامه داشت تا این که در قرن چهاردهم , اولین قدمها در راه ماشینی کردن روش ریسندگی برداشته شد و در اروپا و هند نوع پیشرفته تری از دوک ریسندگی اختراع و به کار گرفته شد. در قرن شانزدهم چرخ ریسندگی جدیدتری ساخته شد, به طوری که هنگام کار هر دو دست کارگر آزاد بود و می توانست تسلط بیشتری در ریسندگی داشته باشد. سرانجام در قرن هیجدهم , ماشین ریسندگی اختراع شد و سیستم تهیه نخ به طور کامل دگرگون شد و با ظهور انقلاب صنعتی در انگلستان , نیروی بخار کم کم جای نیروی دست را گرفت و تحولات بعدی بویژه در قرن نوزدهم سبب توسعه روزافزون این صنعت شد. امروزه پیشرفته ترین ماشین های بافندگی ساخته شده اند که قابلیت پیاده کردن پیچیده ترین نقشه های بافت پارچه را دارا هستند.
گذشته از پیشرفت های تجربی و عملی که سبب توسعه صنایع نساجی شده اند, نقش علوم درخصوص صنایع نساجی از 50 – 60 سال پیش چشمگیر بوده است و مطالعاتی که درخصوص ساختمان شیمیایی و خواص فیزیکی الیاف به عمل آمد, سبب پیدایش و ساختن الیاف مصنوعی شده است , به این ترتیب تحول شگرفی درخصوص تهیه مواد اولیه نساجی صورت گرفته است که اهمیت آن کمتر از توسعه ریسندگی و بافندگی طی قرن گذشته نبود.
صنعت نساجی بیش از هر صنعت دیگر در جهان , تحت تاثیر فرآیند جهانی شدن واقع شده است. اکنون واردات نساجی و پوشاک بالغ بر 100 میلیارد دلار است که 60 درصد از پوشاک مصرفی آنها را تشکیل می دهد و پیش بینی می شود با رشد سالانه 5درصد در آینده این مقدار تا مرز 90 درصد برسد. تجارت نساجی و پوشاک , بیش از هر تجارت دیگری در معرض رقابت شدید بین المللی قرار دارد و طبق موافقت نامه گات کم کم همه سهمیه ها روی واردات نساجی و پوشاک به کشورهای اروپایی و امریکا رفع شده است و تعرفه های گمرکی نیز کاهش خواهد یافت.
صادرات نساجی و پوشاک به علت اشتغال زایی بالا و نیاز به سرمایه گذاری کم , در بیشتر کشورهای تازه توسعه یافته و در حال توسعه با سهمی در حدود 30 تا 70 درصد از کل صادرات آنها و نقش بسیار اساسی و مهمی در اقتصاد ملی و ایجاد اشتغال ایفا می کند که در ایران این مقدار حدود یک درصد (با احتساب فرش دستباف 65 درصد) است.
صنعت نساجی در کشورهای توسعه یافته نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است , مانند امریکا که این صنعت در اشتغالزایی و همچنین درخصوص تولید ناخالص ملی این کشور ایفای نقشهای اول و دوم را به عهده دارد.
طلیعه هزاره جدید شاید زمان مناسبی برای مرور تکامل صنعت نساجی در طی قرن گذشته , بررسی قرن 21 و مطالعه عواملی باشد که طی چنددهه آینده , این صنعت را شکل خواهند داد.
در قرن بیستم , درآمدها و مصرف محصولات به سرعت رشد کرد و تولید و مصرف نساجی نیز در همین خصوص افزایش یافت. افزایش جمعیت جهان که در ارتباط با پیشرفت های مداوم فنی و توسعه پویای تجارت جهانی است , سیلی از پیامدهای مهم و گسترده را در صنعت به دنبال داشت.
شاخص ها و چشم اندازهای مربوط به عوامل انسانی گویای آن است که رشد جمعیت تا سال 2050 و فراتر از آن تا سال 2100 متوقف نخواهد شد و مشخص نیست که جمعیت جهان در 10 یا 11 میلیارد نفر به تعادل برسد. در حقیقت هنوز ثابت نشده است که تا سال 2100جمعیت بشر به طور کامل ثبات پیدا کند. همراه با بهبود استانداردهای زندگی و آموزش , میزان موالید کم شده است و بالطبع میزان رشد جمعیت جهان افزایش خواهد یافت. افزایش ناگهانی و عظیم نسل جوان (بیشتر در کشورهای فقیر) در سطح جهان واقعیتی است که هم اکنون با آن روبه رو هستیم. حتی با احتمال خانواده های کوچکتر, تاثیر تحولات پزشکی (که طول عمر بیشتری را به ما می دهند) به این معناست که راه زیادی مانده است تا رشد جمعیت جهان متوقف شود. روشن است که فشار رو به افزایش جمعیت روی منابع طبیعی یکی از مشکلات مهم قرن 21 خواهد بود. شاخص مهم برای تولید نساجی سرانه , تولید ناخالص داخلی است. هنگامی که سرانه تولید ناخالص داخلی برای بررسی اثرات اوضاع منطقه ای استفاده می شود, آن را می توان به عنوان ابزاری کارآمد برای ارزیابی درآمد قابل مصرف به کار برد. (تورم مالی را می توان با استفاده از دلار ثابت امریکا جبران کرد). در بعضی از کشورها مانند چین که نسبت زیادی از کالاها و خدمات از سوی دولت ارائه می شود, از تولید ناخالص داخلی سرانه نمی توان به عنوان پیشگویی دقیق بهره گرفت.
دومین شاخص مرتبط با مصرف صنعت نساجی سرانه , مصرف انرژی است. در طی دوره 1900 تا 2000 , جمعیت جهان 37 برابر رشد کرد.
در طی دهه های اولیه قرن بیستم الیاف طبیعی ازجمله پنبه , پشم , کتان , چتایی , کنف و غیره نقش مهمی را در مقایسه با الیاف مصنوعی سلولزی و سنتزی ایفا کردند. واضح است که رشد آینده بر پایه محصولات مصنوعی قرار می گیرد و انتظار می رود نسبت 80 درصد به 20 درصد برای الیاف مصنوعی نسبت به الیاف طبیعی تا سال 2050 به وقوع بپیوندد.
در قرن بیستم , دولتها از طریق تنظیم کننده های اصلی کنترل مالی و مالیات بندی , صنایع و ازجمله صنعت نساجی را کنترل می کردند. در چند دهه اخیر, بازرسی های (حسابرسی) محیطی و اجتماعی در کشورهایی با درآمد بالا وضع شده اند. این مقررات کم کم گسترش بیشتری خواهند داشت و در نهایت می توان انتظار سیستم های جهانی حسابرسی را داشت که کل هزینه های اجتماعی تولید و رشد را تحت پوشش قرار خواهند داد. چنین قوانینی هزینه های تولید نساجی در غرب را افزایش می دهد و سرانجام تاثیر مشابهی در شرق خواهند داشت. تاثیرات مباحث محیطی و جمعیتی روی صنعت نساجی در سالهایی که در پیش است پیامدهای عمیقی را دربر خواهد داشت.

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...