11 دی 1348
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 6 دقیقه
' 6
خمکاری ورق فلزی و سی ان سی


خمکاری سی ان سی CNC

خمکاری ورق فلزی و خمکاری سی ان سی CNC

خمکاری انواع ورق، خم ورقهای فلزی، خم کردن لوله و دیگر متریال های صنعتی، امروزه با پیشرفت صنعت و مدرنیته توسط دستگاه های پرس CNC که دستگاه های حجیم و پر قدرت می باشند، صورت می گیرد. دستگاه های پرس سی ان سی با توجه به ریل قرار گیری در بدنه جلویی دستگاه و سمبه های تعویضی که توسط اوپراتور و برای هر نوع خم و زاویه ای موجود است عملیات خم ورق را انجام می دهند.

خمکاری چیست؟

خمکاری در کل به فرآیند تغییر فرم ظاهری فلزات می گویند. این تغییر فرمها دارای درجه و زاویه و خط خم می باشد که با توجه به دستگاه های موجود تقریبا در هر زاویه، درجه و با هر نوعی شعاعی خمکاری ورقهای فلزی امکان پذیر می باشد. همانطور که می دانیم عنصر کربن تاثیر به سزایی در سختی فلزات دارد لذا هر چقدر میزان کربن در یک فلز بیشتر باشد خمکاری آن نیز مشکل تر خواهد بود. عموما فلزاتی که دارای کربن کمتر ار یک و یک دوم ۲/۱ باشند در حالت و شرایط عمومی دارای شرایط خمکاری هستند و هنگامی که از این میزان بیشتر باشد باید عملیات خمکاری در حالت گرم یعنی پس از گرم کاری صورت بگیرد . برای مثال ورقهای آلیاژهای آلومینیوم در حالت گرم بهتر و راحتر خم می شوند.

انواع ماشین های خم کن :
۱- خم کن دستی
۲- خم کن برقی
۳- خم کن ساده ستونی
۴- خم کن هیدرولیکی
دستگاه های پرس خم کن به کمک سمبه و ماتریس هایی که برای آن طراحی شده است خم را در انواع سایز و زوایه و تقریبا با هر نوع پیچیدگی و ظرافت و طرحی می توانند به انجام برسانند. شکل و بدنه این دستگاه ها عموما از جنس فولاد می باشد که شرکت و طراح سازنده به دلخواه و سلیقه خود با رنگ های صنعتی آن را شکیل می نماید. بستری که ماتریس بر روی بدنه قرار می گیرد. معمولا بسیار محکم تر از قسمت های دیگر ساخته می شود و همچنین سمبه و ماتریس های دستگاه خم نیز از جنس فولاد می باشند. اهمیت این دستگاه ها در چگونگی اعمال نیرو بر ورق تاثیرگذار می باشد.

شکل دهی ورق در صنعت قطعه سازی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. بسیاری از قطعات مصرفی از سینی های غذا خوری تا پنل های جدا سازی دیوارهای صنعتی به روش شکل دادن ورق تولید می شوند. در حقیقت شکل دادن ورق روشی برای تبدیل ورق های تخت فلزی به شکل مورد نظر بدون شکست یا نازک شدن موضعی شدید ورق است. از جمله فرآیندهای شکل دهی ورق می توان به خم اشاره داشت. از جمله کاربردهای این فرآیند، ایجاد انحنا در ورق و یا تبدیل آن به ناودانی های با مقطع u ، v و مواردی شکل های حلقوی می باشد. خم کاری به عمل وارد کردن گشتاورهای خمشی به صفحه یا ورق اطلاق می شود که توسط آن قسمت مستقیمی از جسم به طول خمیده تبدیل می شود. در یک عمل خمکاری مشخص، شعاع خم r نمی تواند از حد معینی کمتر باشد زیرا که فلز روی سطح خارجی خم که تنش کششی به وجود می آید ترک خواهد خورد. معمولا ضخامت خم بر حسب ضخامت ورق تعریف می شود. تجربه نشان داده است که اگر شعاع خم سه برابر ضخامت ورق باشد خطر ترک خوردگی وجود ندارد و در فرآیند خمکاری به حداقل شعاع خم اصطلاحا حد شکل دادن می گویند. این شعاع برای فلزات مختلف متفاوت است و افزایش کار مکانیکی باعث افزایش آن می شود. در مورد فلزات نرم، شعاع خم حداقل می تواند صفر باشد و این گونه فلزات را می توان روی خودشان تا کرد اما به منظور جلوگیری از صدمه به تجهیزات خم کاری، سنبه و ماتریس و قالب، استفاده از شعاع خم کمتر از ۸. میلی متر توصیه نمی شود. شعاع خم ورق هایی از جنس آلیاژهای با استحکام بالا می تواند حداقل ۵ برابر ضخامت ورق باشد. در انواع کارهای ورقکاری، برش لیزری سی ان سی و پانچ سی ان سی و … به موارد زیادی برخورد می کنیم که برای تامین فرم مورد نظر، افزایش مقاومت در مقابل خمش، جلوگیری از آسیب به دست، ایجاد اتصال و غیره نیاز به خمکاری وجود دارد. وسایل و ماشین آلاتی که برای این منظور بکار می روند متنوع بوده و با هرکدام خم های معینی را می توان بوجود آورد.

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...