1 آبان 1400
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 4 دقیقه
' 4
انواع پيچها از نظر کاربرد

انواع پيچها از نظر کاربرد :

پيچ ها در صنعت به دو صورت مورد استفاده قرار مي گيرند.

۱- پيچ هاي محكم كننده : اين پيچ ها به منظور وصل كردن دو چند قطعه مختلف به يكديگر به كار ميروند كه معمولا فرم دندانه ي آن مثلثي است.

۲– پيچ انتقال حركت : اين پيچ ها شامل انواع پيچ ها و حلزون هايي است كه جهت انتقال حركت يا تبديل حركت دوراني به حركت مستقيم الخط و يا تغییر سرعت مورد استفاده قرار میگیرد. فرم مقطع پيچ هاي انتقال حركت اغلب ذوزنقه اي يا مربع هاي مي باشد. هدایت سوپرت ماشین ومیز صفحه تراش و فرز از دیگر موارد استفاده این نوع پیچ است.
استاندارد سيستم پيچها 

برای استاندارد کردن سیستم پیچ ها از دو روش استفاده شده است:

۱- سيستم DIN که همان فرم صنعتي آلمان است

۲- سيستم ISO که همان سازمان استاندارد بين المللي است.

استفاده از روش استاندارد DIN تا سال ۱۹۶۰ متداول بود و هم اكنون سيستم ISO در تولید اتصالات جايگزين آن شده است. یکی از بزرگترین عیب هایی که در سیستم DIN .وجود داشت و باعث کنار گذاشتن این روش شد این بود که سر دندانه ها تيز تولید می شد و پيچ ها را با سرعت زیادی خراب میکرد.
جهت گردش دندانه پيچها :

دندانه در پیچ ها به دو دسته تقسیم میشوند اگر حرکت به طرف راست باشد پیچ راست گرد و اگر برعکس باشد به آن پیچ چپ گرد گفته می شود. برای تشخیص آن کافی است که به آن به صورت عمود نگاه كنيم . در صنعت موارد استفاده پيچ هاي راست گرد بيشتر از چپ گرد است . پيچ هاي چپ گرد در اتصال لوله هايي كه براي گازهای قابل اشتعال مورد استفاده قرار مي گيرد .

اتصالات بيچ شده به صورت اينكه چگونه بار اعمالي را انتقال مي دهند دسته بندي مي شوند .اگر بار به صورت موازي با محور پيچ ها وارد شود . اتصال با نام اتصال كششي شناخته مي شود. هنگامي كه بار وارده بر اتصال به صورت عمود بر محور پيچ ها باشد اتصال به نام اتصال برشي ناميده مي شود.

در دسته ای که اتصال برشي انجام می شود پيچ ها توانایی آن را دارند که به صورت بين برشي بارهاي اعمالي را انتقال دهند و يا اينكه پيچ هاي سفت شده تا يك اتصال اصطكاكي را به وجود آورند.

یکی دیگر از حالت ها هم حالت مركب است که می تواند وجود داشته باشد . كه درآن بار به صورت حالت مركبي از دو حالت انتقال پيدا كند. از لغزش در اتصالات اصطكاكي توسط نيروي فشاري بين اجزا جلوگيري مي شود كه اين نيروي فشاري با كشش پيچ حاصل مي شود . اين نيروي اصطكاكي كه باعث نگهداري اتصال مي شود به چند عامل مهم بستگي دارد كه در اين ميان نيروي پيچ بار پيچ و مقاومت لغزشي سطوح اعضاي اتصال دو عامل مهم تر است .

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...