28 مهر 1400
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 13 دقیقه
' 13
پرورش پسته صفر تا صد!

پرورش پسته صفر تا صد!
همه چیز درباره ی کاشت ، داشت و برداشت پسته

پرورش پسته بسیار ارزشمند است پرا که پسته یکی از خوراکی های مورد علاقه ی اکثر مردم جهان است. نکته جالب در مورد پسته این است که خوردن زیاد آن باعث بیماری نمیشود و به سلامتی شما ضرر نمیرساند. اکثرا بر این باورند که پرورش پسته یک کار مشکل و سخت است در حالیکه سخت در اشتباه هستند.در این مقاله قصد داریم تا پرورش پسته را بصورت کامل و از ابتدا تا بسته بندی و فروش آن برای شما شرح دهیم .

تنها نکته ی قابل توجه برای پرورش پسته ، بلند مدت بودن دوره ی رشد آن است. وقتی پرورش پسته را شروع میکنید تا زمانیکه به یک محصول مناسب برسید باید بین 5 تا 8 سال صبر کنید. اما با توجه به ارزش بالای پسته و توانایی صادراتی آن میتوان گفت که واقعا ارزش صبر کردن و منتظر ماندن برای یک محصول خوب را دارد. اگر آماده ی تحمل کردن این صبر هستید ، در ادامه ی مقاله ی با ما همراه باشید !
مکان مناسب برای کاشت پسته کجاست؟

مناطق مناسب پرورش پسته منطقه هایی هستند که زمستان های سرد داشته باشند. اما نه زمستانی که یخبندان است. همچنین آن منطقه باید تابستانی گرم و مقداری هم باران داشته باشد. مکان های بیابانی نیمه خشک مناطق ایده آلی هستند. پسته ترجیح میدهد دمای هوا بیش از 37 درجه سانتیگراد باشد. همچنین پسته مناطق مرتفع را دوست ندارد. چون مناطق مرتفع اغلب درجه حرارت پایینی دارند و پسته در حرارت کمتر از 9 درجه زیر صفر دوام نمیاورد. مناطق مرطوب هم برای کاشت و پرورش پسته مناسب نیستند.
نهال پسته بکارم یا دانه ی پسته را؟

شما میتوانید هم دانه ی پسته بکارید و هم نهال پسته بکارید. کاشتن دانه پسته ممکن است چندی سال طول بکشد تا به نتیجه برسد. به خاطر همین اگر شما هم مثل من فرئی کم صبر هستید ، توصیه میکنم از نهال های پسته استفاده کنید.
کاشت نهال
جفت جفت بکارید!

برای تولید آجیل درخت ماده پسته نیاز به درخت نر دارد. بصورت معمول و تجربی شما نیاز دارید تا به ازای هر 15 درخت ماده ، 1 درخت نر بکارید. اما مشکل اینجاست که تشخیص نهال نر و ماده از هم تا قبل از 7 سال کار دشواری است. اغلب برای اینکه مطمئن شوند که یک نهال پسته در میان نهال های ماده قرار دارد ، چندین نهال به ظاهر نر میکارند تا مطمئن شوند حتما یک نهال نر وجود دارد.


کاشت بذر

اگر تصمیم گرفته اید که به جای کاشت نهال ، بذر پسته را بکارید باید به این نکته توجه کنید که حتما بذر خام آنرا خریداری کنید. برای خرید یک بذر مناسب میتوانید از بذرفروشی های معتبر خریداری کنید. برای پرورش پسته و تبدیل آن به یک درخت بالغ به نکات زیر توجه کنید:

    یک حوله یا دستمال را مرطوب کنید و دانه هارا داخل آن قرار دهید. هر از گاهی برای جریان پیدا کردن هوا در میان دستمال بد نیست که روی دانه ها را کنار بزنید.
    حوله ی مرطوب را در دمای اتاق نگهداری کنید و تا جوانه زدن دانه ها یک هفته صبر کنید.
    وقتی دانه ها شروع به جوانه زدن کردند بهتر است آنها را به یک فنجان یا گلدان کوچک منتقل کنید. حتما مطمئن شوید که انتهای گلدان منفذی برای خارج شدن آب داشته باشد. نبودن منفذ و زهکشی مناسب باعث میشود تا دانه پیش از آن که به مرحله رشد برسد از بین برود. توجه کنید که بیش از اندازه به گلدان آب ندهید.
    بعد از گذشت زمان و ریشه دادن مناسب دانه های جوان ، باید آنها را به گلدان های بزرگتر منتقل کنید. تا زمانیکه به حد نهال برسند باید در آن گلدان ها نگهداری شئند و سپس برای کاشتن آنها در بیرون اقدام کنید.


نیاز به نور خورشید و مواد مغزی خاک

بهترین مکان برای پرورش پسته جایی هست که نور خورشید بصورت کامل به آن بتابد. پرورش پسته نیاز به خاکی مغزی دارد. همچینین برای رشد مناسب نهال ها باید میزان اسیدی یا بازی بودن خاک را تنظیم کنید. پسته به خاکی با PH بین 7 تا 7.5 علاقه مند است. این میزان به معنی خنثی بودن میزان اسیدیته خاک میباشد.


فاصله ی درختان پسته

درخت پسته میتواند تا 10 متر رشد کند پس هنگام کاشت باید حواستان به فاصله ها باشد. نهال را با فاصله ی 4 تا 5 متر از هم بکارید و بین ردیف به اندازه ی 5 تا 6 متر فاصله بگذارید. دقت کنید در اطراف نهال شما سیم برقی یا جسن های دیگر مزاحمت ایجاد نکنند.


انتقال نهال های پسته به بیرون

نهال ها تا 3 یا 4 سالگی میتوانند داخل گلدان ها زندگی کنند.البته در این مدت باید حواستان به مواد مغزی خاک باشد و خاک را تقویت کنید. بعد از آن حتما باید آنها را در باغ بکارید. زمان مناسب برای انتقال نهال پسته فصل پاییز یا بهار است.

قدم بعدی حفر گودال برای کاشتن نهال پسته است. گودالی که حفر میکنید باید دوبار ارتفاع ریشه ی شما عمق داشته باشد و همچنین دوبرابر قطر توپ ریشه پهنا داشته باشد. این مقدار بری این است که ریشه های نهال شما به اندازه کافی فضا برای رشد داشته باشند . قبل از کاشت خاک را از نظر میزان اسیدیته و مقدار مواد مغزی بررسی کنید.گیاه را داخل گودال قرار دهید و آنرا بصورت عمودی نگهدارید و خاک اطراف ریشه آنرا با خاک کنید.

بعد از قرار دادن نهال حتما آبیاری کنید تا منفذ های خالی مانده از آب پر شوند و اینگونه از پوسیدن ریشه ها جلوگیری کنید.
نیاز آبی پسته

درخت پسته با مناطقی که آب فراوان ندارند براحتی کنار می آید. شما لازم نیست آبیاری را بصورت روزانه یا حتی هفتگی انجام دهید. خاک محل کشت باید در فاصله بین دو آبیاری خشک شود. در ماه هایی که بارش باران دارید نیازی به آبیاری درخت تان نیست. اما برای ماه هایی که بارندگی کم است نیاز به آبیاری دارید. اگر بصورت ماهیانه درخت تان را آبیاری میکنید باید توجه کنید که آبیاری به اندازه کافی عمیق باشد تا ذخیره مناسبی برای ادامه داشته باشد. بهترین حالت آبیاری برای درخت پسته یک هفته در میان است. مراقب زرد شدن برگ درختان باشید. زرد شدن برگ ها گاهی بدلیل رطوبت و آب زیاد رخ میدهد.

در زمستان درخت تان به خواب میرود و نیازی به آبیاری ندارد. پس از دی ماه به بعد نیازی به آبیاری ندارید و باید منتظر بهار باشید.
کود دهی به پسته

بهترین زمان برای کود دهی به درخت پسته ، فصل بهار است. بعد از عبور کردن از زمان سرما و خطر برگشتن سرما بهترین موقع برای کود دهی است. این کار به شکوفایی و رشد بیشتر و سریعتر درخت تان کمک میکند. کود 10-10-10 را امتحان کنید. این کود علاوه بر مواد معدنی و ازگانیک شامل ازت ، فسفر ، پتاس کلسیم ، آهن و منیزیم است. به ازای هر 2 سانتی که درختان قطر دارد ، نصف فنجان کود برای آن بریزید.

کود را فاصله 30 سانتی متری درخت و در زیر خاک قرار دهید و بعد از کود دهی آبیاری کنید تا استفاده از آن برای درخت آسان شود. در هر سال دوبار کوددهی کنید و سعی کنید این کود دهی در مدت رشد باشد. هرگز بیش از 5 فنجان به درختان کود ندهید . این باعث آسیب رساندن به درخت میشود .
هرس درخت پسته

مثل هر درخت دیگری ، درخت پسته شما نیز به هرس کردن نیاز دارد. بهترین زمان برای هرس کردن زمستان است. بعنی وقتی درخت به خواب فرورفته . هرس کردن باعث میشود تا درخت انرژی بیشتری برای سال جدید کسب کند و درواقع جلوی اتلاف انرژی را بگیرد. معمولا درخت شما به هرس سنگین نیاز ندارد. هنگام هرس کردن مراقب باشید چون بریدن بعضی از شاخه نه تنها باعث رشد نمیشوند. بلکه باعث کم شدن رشد درخت میشوند.

هنگام هرس توجه کنید که پایین ترین شاخه باید حدود 60 تا 70 سانتیمتر بالا تر از سطح خاک باشد. هر شاخه ای که پایین تر از این سطح هست را حذف کنید. یک شاخه را بعنوان تنه ی اصلی انتخاب کنید و شاخه هایی که باعث سایه افتادن روی تنه ی اصلی میشوند را حذف کنید.
مدیریت علف های هرز

هر فصل و هرموقع از طول فصل رشد اگر علف هرزی دیدید آنرا جدا کنید. سعی کنید تمام منطقه را بدون علف هرز نگهدارید. ابعد از مدتی که نهال ها رشد کردند و درخت ها به قدری رسیدند که سایه درست کنند، حجم علف های هرز به اندازه قابل توجهی کم میشود.
آفات و بیماری های درخت پسته


برداشت پسته


وقتی بلخره و درنهایت پسته ها رسیدند نوبت به برداشت آنها میشود. از نشانه های اینکه مطمئن شوید پسته هایتان رسیده اند این است که رنگ پوسته ها از سبز و زرد به قرمز تغییر میکند و گاها پوسته ترک میخورد. وقتی این نشانه هارا مشاهده کردید باید سریعا برای برداشت محصول تان اقدام کنید. چون در این بازه محصول شما بسیار آسیب پذیر است و امکان دارد آفات به آن حمله کنند.

برداشت پسته خیلی آسان است. فقط کافیه درخت را بلرزانید تا پسته ها به زمین بریزند و شما آنها را جمع کنید. فراموش نکنید که درختان پسته ، درختانی دوساله هستند. یعنی یک سال محصول زیاد میدهند و یکسال محصول کمتر . میانگین محصول دهی درختان جوان پسته بین 1 تا 2 کیلوگرم محصول خالص است.یا  3  تا 6 کیلوگرم محصول تازه .  همینطور که درخت شما بزرگتر و بزرگتر میشود حجم محصولات تولیدی اش هم بیشتر میشود. بطوریکه در بین سال های 7 تا 10 ام بین 6 تا 10 کیلوگرم آجیل خشک به شما میدهد. یک درخت بالغ پسته میتواند تا 15 کیلوگرم آجیل خشک برای شما تولید کند.

همانطور که قبل تر هم به آن اشاره کردم ، پرورش پسته به صبر نیاز دارد. اما بعد از اینکه انتظار ها به پایان رسید شما میتوانید از نتیجه ی کار خودتان لذت ببرید و در دریای پسته غرق شوید.

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...