27 مهر 1400
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 7 دقیقه
' 7
انواع لامپ کم مصرف


انواع لامپ کم مصرف:

لامپ کم مصرف لامپی است که باعث صرفه جویی در هزینه شما می شود و به محیط زیست کمک می کند. این لامپ ها 80 درصد انرژی کمتری مصرف می کند . اگر به مقابله با گرم شدن کره زمین اهمیت می دهید، لامپ هایی مانند این لامپ شروع بسیار خوبی است. در طول عمر خود، یک لامپ صرفه جویی در مصرف انرژی حدود یک تن دی اکسید کربن را از ورود به جو متوقف می کند. در کل دو نوع لامپ متفاوت وجود دارد: لامپ CFL (لامپهای فلورسنت کم مصرف) و چراغهای LED (دیودی) مبحثی که ما در این مقاله از سایت چشمه نور به آن می پردازیم انواع لامپ کم مصرف است.

ساختار لامپ کم مصرف چگونه است؟

به طور کلی ، نورهای صرفه جویی در انرژی با ایجاد نور بدون گرما با استفاده از فرآیندی کاملاً متفاوت به نام فلورسانس ، در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند . این موضوع الهام گرفته از موجودات مانند کرم شب تاب و کرم های درخشان است ، که بدن آنها حاوی مواد شیمیایی است که بدون هیچ گرما باعث ایجاد "نور خنک" می شوند. نام عمومی نوری که از این طریق ساخته شده است luminescence است .

ساختار لامپ کم مصرف به صورت های استاندارد است. درکل آشنایی با ساختار این لامپ ها کمک می کند با ویژگی ها و کاربرد این لامپ ها بیشتر آشنا شویم. لامپ های کم مصرف 11 وات، 18 وات، 25 وات و بیشتر نیز وجود دارد. در اینجا نحوه کار همه انها آورده شده است:

شما پایه لامپ کم مصرف را به پریز برق وصل می کنید.

درست در داخل پایه، جایی که کیس از آن خارج می شود، یک مدار الکترونیکی کوچک، حاوی یک ترانسفورماتور وجود دارد که باعث افزایش ولتاژ برق ورودی می شود. این بدان معنی است که لامپ می تواند نور بیشتری تولید کند و همچنین به کاهش لرزش کمک می کند.

مدار به چند صفحه الکتریکی به نام الکترود وصل خواهد شد.

هنگامی که برق در الکترودها جریان می یابد ، الکترون ها از سطح آنها جوش می خورند و لول های سفید نازک ، که حاوی گاز جیوه است را خاموش می کنند.

وقتی الکترون ها پایین می ایند، با اتم های جیوه برخورد می کنند. این برخورد انرژی را به اتم های جیوه می دهد تا الکترون های آنها به سطح انرژی بالاتر پرش کنند. اما این باعث می شود اتم های جیوه ناپایدار شوند، بنابراین الکترون ها به سرعت به حالت خود باز می گردند. وقتی این کار را کردند، فوتون هایی از نور ماوراء بنفش نامرئی (فرکانس کمی بالاتر از نور آبی که می بینیم) را خاموش می کنند، که در اینجا به عنوان یک خط wiggly بنفش نشان داده شده است.

اگر لامپ کم مصرف فلورسنت نور نامرئی ایجاد می کنند، چگونه آنها درخشش سفید دارند؟ این قسمت هوشمندانه است. لوله‌های شیشه‌ای نازک از یک نور فلورسنت در مواد شیمیایی با رنگ سفید به نام فسفر پوشیده شده است . هنگامی که نور ماوراء بنفش به اتم فسفورها ضربه می زند ، الکترون های آنها را به همان روشی که اتمهای جیوه از آن هیجان زده می شوند، تحریک می کنند. این امر باعث می شود که اتم های فسفر ناپایدار باشند ، بنابراین انرژی اضافی خود را به عنوان فوتون از دست می دهند - که ، این بار ، به نظر می رسد، نور سفید دیده می شود.لامپ‌های کم‌مصرف به طور متوسط ۸ برابر بیشتر از لامپ‌های رشته‌ای عمر می‌کنند. این لامپ‌ها بدون درنظرگرفتن تکنولوژی به‌کار رفته در آن، می‌توانند تا صدها هزار ساعت روشنایی تولید کرده و در صورت خرابی به‌سرعت هم تعمیر می‌شوند. یکی دیگر از مزیت‌های لامپ‌های کم‌مصرف جلوگیری از اتلاف انرژی به شکل گرما است. چراغ‌های معمولی مقدار بسیار زیادی از انرژی الکتریکی را به شکل گرما تبدیل کرده و این اتفاق عملا باعث گرم‌شدن بی‌دلیل محیط می‌شود، اما لامپ‌های کم‌مصرف با بهینه‌کردن این فرایند می‌توانند گرمای بسیار کمتری تولید کرده و همین موضوع نیز به صرفه‌جویی در مصرف برق منجر می‌شود. این‌گونه از چراغ‌ها با تکنولوژی‌های مختلفی ساخته می‌شوند. فلورسنت و چراغ‌ ال ای دی، مرسوم‌ترین روش‌های تولید لامپ‌های کم‌مصرف هستند.انواع لامپ‌های کم‌مصرف به کمک بشر آمده‌اند تا علاوه بر کنترل مصرف برق و هزینه آن آسیب کم‌تری نیز به محیط‌زیست برسانند. لامپ‌های کم‌مصرف شاید قیمت بالاتری در مقایسه با چراغ‌های قدیمی داشته باشند، اما عمر طولانی و مصرف بسیار پایین آن‌ها، خرید این لامپ‌ها را توجیه می‌کند. فراموش نکنید که در انتخاب لامپ کم‌مصرف حتما به علامت استاندارد توجه داشته باشید.

معایب لامپ CFL:

لامپ CFL های فلورسنت صرفه جویی در انرژی به مراتب بهتر از لامپ های رشته ای هستند، اما باز هم اشکالاتی دارند ، مدارهای الکترونیکی زیادی در داخل آنها وجود دارد و بازیافت آن در پایان عمر کار سختی است، بنابراین اکثر لامپ ها مانند این در محل های دفن زباله ختم می شوند. جیوه داخل آنها سمی است، بنابراین اگر یک لامپ را درون خانه خود بشکنید، خطر کمی برای سلامتی شما وجود دارد (و جیوه نیز محل دفن زباله را آلوده می کند).


 


 

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...