27 مهر 1400
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 20 دقیقه
' 20
انواع بلوک سیمانی

آشنایی با انواع بلوک‌های بتنی

در این بخش از این نوشتار به سراغ آشنایی شما با انواع بلوک‌های بتنی  می‌پردازیم که این نمونه‌ها به شرح زیر است:
• بلوک متراکم

همان‌طور که احتمالاً اطلاع دارید، بلوک‌های متراکم بتنی از سیمان، شن، ماسه و سنگ تشکیل‌شده‌اند. خواص متمایز آن‌ها در نوع استقامت و سختی، استفاده از آن‌ها را به راه‌حلی مناسب و مقرون‌به‌صرفه برای ساخت دیوارهای اصلی ساختمان که متحمل بار اصلی ساختمان می‌باشند، تبدیل کرده است. با توجه به همین توضیحات نیز می‌توان مزایای بلوک‌های متراکم را شامل دوام بالا در کنار استفاده مجدد در صورت ساخت آن‌ها با ملات آهک و تحمل گرمای بالا است. از طرفی از معایب بلوک‌های متراکم می‌توان به مواردی ازجمله تخریب منابع زمینی، دریایی و کاهش منابع طبیعی به‌منظور تهیه متریال تشکیل‌دهنده این نوع بلوک، غیرقابل‌تجدید بودن آن و خواص عایقی ضعیف آن می‌باشد.
• بلوک متراکم سبک

به‌طورکلی می‌توان اذعان نمود که تولید بلوک متراکم سبک در حجم بیشتر اما با مقاومت کمتر نسبت به بلوک‌های متراکم صورت می‌گیرد. بلوک‌های سبک‌وزن از ترکیب سیمان با یکی از ترکیبات طبیعی یا ترکیبات ساخته‌شده به دست بشر ازجمله گرانول، سنگ‌رس خردشده، خاکستر کوره و به میزان کمتر پمیس (مواد آتشفشانی) به وجود می‌آیند و در هر دو دیوار داخلی و خارجی که فشار روی آن‌ها تقریباً بیشتر است و همچنین به‌عنوان بلوک‌های پرکننده در کف‌پوش‌های بتنی مورداستفاده قرار می‌گیرند. مزیت این نوع بلوک‌ها نسبت به بلوک‌های متراکم به نوع ترکیبات استفاده‌شده با درجه عایق‌بندی بالا و وزن سبک آن‌ها برمی‌گردد. جالب است بدانید که استفاده آسان و وجود ابعاد بزرگ‌تر از این نوع بلوک‌ها باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود. لازم به ذکر است که از ویژگی‌های مثبت این نوع بلوک‌ها می‌توان به تراکم حرارتی متوسط، قابلیت استفاده مجدد، عایق‌بندی مناسب در کنار دوام بالا و همچنین قابلیت استفاده مجدد در صورت استفاده از ملات آهک در ترکیبات آن اشاره نمود.

آشنایی با بلوک نمادار و موارد استفاده از آن

• بلوک نمادار

بلوک‌های نمادار ازجمله انواع بلوک‌های بتنی بوده که به‌منظور زیباسازی فضا در محیط‌های بازی همچون ویلاها و ساختمان‌های مختلف به کار می‌رود. به بیانی دیگر هرزمانی که مسئله‌ی ظاهر و زیبایی دیوار مطرح باشد، قطعات بلوک نمادار که به‌صورت یکرو و دو رو در بازار وجود دارند، در این زمینه شرکت داشته و ظاهر بسیار زیبایی را برخلاف دیوارهای سنگی که باید بر روی آن‌ها عملیات زیباسازی انجام شود، ارائه می‌دهند.
• بلوک هبلکس

در یک نگاه کلی هبلکس به یک نوع بتن متخلخل می‌گویند که در ساختمان‌ها قابل‌استفاده و کاربرد دارد. مقاومت فشاری بالا و وزن پایین از مزایای هبلکس است. لوله‌گذاری و سیم‌کشی ساختمانی که در آن از هبلکس استفاده‌شده انجام می‌پذیرد چون هبلکس به‌راحتی توسط اره برش خورده و میخ و پیچ در آن فرو می‌رود.
• بلوک اسفنجی

این نوع بتن اولین بار در کشور سوئد در سال ۱۹۲۳ تولید شد و تا سال ۱۹۶۰ در ایالات‌متحده مورداستفاده قرار می‌گرفت. بلوک بتنی اسفنجی سبک‌ترین نوع بلوک در میان خانواده بلوک‌های بتنی است که به‌واسطه مصالح خود در اجرای ساختارهای دوگانه و عملکرد عایق‌بندی نسبت به سایر بلوک‌ها برتری دارند. این نوع از بلوک‌ها از سیمان، آهک، شن و ماسه، خاکستر حاصل از سوخت و آب تشکیل‌شده‌اند. سپس قبل از مخلوط شدن باسیمان، آهک و مقدار کمی پودر آلومینیوم سولفات گرما داده می‌شود. آلومینیوم سولفات با آهک واکنش نشان داده و حباب‌های هیدروژنی ایجاد می‌کند. با ریختن این مخلوط درون قالب، هیدروژن پخش‌شده و جایگزین هوا می‌شود. وقتی ترکیب یکدست شد، به سایز استاندارد بلوک‌ها برش داده می‌شود و به اتوکلاو، جایی که فشار حرارتی برای ایجاد استقامت وجود دارد، منتقل می‌شود. البته در نظر بگیرید که باوجود محدودیت در کاربرد ساختاری در سازه‌های کم ارتفاع، بلوک‌های بتنی اسفنجی می‌توانند عملکرد ساختاری مشابه با بلوک‌های متراکم و سبک‌وزن داشته باشند.
آشنایی با انواع بلوک‌های سیمانی

همان‌طور که میدانید امروزه در صنعت ساخت‌وساز انواع بلوک، در اشکال و اندازه‌های مختلف به‌صورت دستی یا به کمک ماشین‌آلات، تولید می‌شود. به‌طورکلی ترکیبات اساسی انواع بلوک، عبارت است از سیمان، شن، ماسه و آب و در بعضی موارد نیز از ترکیبات شیمیایی و پوکه‌های معدنی استفاده می‌شود. در همین راستا نیز در این بخش می‌توان بلوک‌های ساختمانی را برحسب شکل، اندازه و متریال مورداستفاده در تولید آن‌ها، به انواع مختلفی تقسیم‌بندی نمود که این موارد به شرح زیر است:

 

آشنایی با بلوک نمادار و موارد استفاده از آن
• بلوک سیمانی معمولی

همان‌طور که کاملاً قابل حدس است بلوک سیمانی معمولی از سیمان پرتلند، ماسه و آب به روش میکس تولید می‌شود. به‌طورکلی این ترکیب ذکرشده متریال سازنده بلوک سیمانی است و تأثیر مستقیمی در استحکام این نوع محصول دارد. در همین راستا لازم است بدانید که تحمل بار بلوک سیمانی معمولی با استاندارد غیر باربر، می‌بایست ۴۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع و با استاندارد باربر، ۶۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع باشد. بلوک سیمانی معمولی در دیوار حصار و تیغه ساختمان، کاربرد دارد.
• بلوک لیکا

به‌طورمعمول در تولید بلوک لیکا، دانه ماسه حذف‌شده و به‌جای آن از ماسه صنعتی استفاده می‌شود و جالب است بدانید که این نوع بلوک برای دیوار پیرامونی و تیغه‌ای کاربرد دارد. همچنین از ویژگی‌های چشمگیر بلوک لیکا، وزن کم و عایق حرارتی و صوتی بودن آن است.
• بلوک پوکه معدنی

این نوع بلوک از ترکیب سیمان پرتلند، ماسه معدنی و آب به روش میکس تولید می‌گردد و بیشترین کاربرد آن در سقف ساختمان و تیغه‌های داخلی ساختمان جهت سبک‌سازی سازه می‌باشد.
• بلوک لیپر

بلوک لیپر نمونه‌ای از بلوک‌های سیمانی سبک می‌باشد که از پرلیت که نوعی پوکه صنعتی است، ساخته‌شده است. از ویژگی‌های این بلوک‌ها می‌توان به عایق بودن آن‌ها اشاره کرد. در تولید این بلوک‌ها از روش اتوکلاو استفاده می‌شود. از مزایای این‌گونه بلوک‌ها می‌توان به عدم اشتعال‌پذیری و مقاومت بالای آن‌ها اشاره کرد. این بلوک‌ها قابلیت رنگ‌پذیری و برش نیز دارند.

آشنایی با بلوک نمادار و موارد استفاده از آن
• بلوک بتن گازی

بلوک بتن گازی از بلوک‌های متخلخل ساخته می‌شود و به دلیل استفاده از سلیس، این نوع بلوک جذب آب پایینی داشته و کاربرد آن بیشتر برای محل‌های با رطوبت بالا از قبیل حمام، سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه، است.
• بلوک سفالی

به‌طورمعمول به‌منظور ساخت بلوک سفالی، از خاک رس، آهک و غیره استفاده می‌شود. درواقع در تولید بلوک سفالی، ابتدا قالب‌گیری انجام می‌شود و سپس قطعه در کوره با دمای بالای ۸۰۰ درجه سانتی‌گراد پخته و محکم می‌شود. در همین حوزه نیز لازم به ذکر است که انواع بلوک سفالی برای ساخت تیغه ساختمان و دیوار پیرامونی و سقف مورداستفاده قرار می‌گیرد.
بلوک گچی چیست؟

بلوک‌های گچی به شکل مکعب مستطیل بوده و سطحی کاملاً صاف و موازی دارند. این بلوک‌ها دارای فاق و زبانه می‌باشند و به‌راحتی مورداستفاده قرار می‌گیرند. ملاتی که در بین آن‌ها استفاده می‌شود، درواقع چسب مخصوصی است که از مخلوط گچ حاصل می‌شود و پس از استفاده، هم‌رنگ سایر قسمت‌های گچی می‌گردد. همچنین جالب است بدانید که همچنین می‌توان از مواد رنگی مطابق با الزامات این استاندارد به‌صورت رنگی نیز ساخت. به‌منظور تمایز دادن نوع تولید و کاربرد این بلوک‌های گچی، آن‌ها را از رنگ‌های مختلف می‌سازند.


آشنایی با مزایای استفاده از بلوک‌های نمادار

ازآنجایی‌که بلوک‌های نمادار ازجمله بلوک‌هایی در دسته بتنی‌های می‌باشد، دارای مزایایی نیز منطبق با همین بلوک‌های بتنی است که این موارد به شرح زیر می‌باشد:

• به‌طورکلی ساخت‌وساز و دیوارچینی با استفاده از این نوع بلوک‌ها نسبت به سایر بلوک‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد.

• این نوع از بلوک‌ها مجهز به سطحی با چسبندگی بیشتر هنگام ساخت‌وساز می‌باشد

• یکی از مهم‌ترین مزایای بلوک نمادار نسبت به دیگر مصالح ساختمانی، مقاومت، دوام و طول عمر بالای آن‌ها است. این بلوک‌ها مقاومت خوبی در برابر بارهای وارده دارند.

• زیبایی و رنگ‌بندی متنوع این نوع از بلوک‌ها هزینه‌های مربوط به نماسازی را به‌طور جداگانه در ساختمان‌ها کاهش می‌دهد.

• به یاد داشته باشید که ساختمانی که توسط این بلوک‌ها ساخته شود عایق صوت خواهد بود. همچنین استفاده از بلوک‌های نمادار، ساختمان را در برابر سرما و گرما عایق کرده و از اتلاف انرژی هم جلوگیری می‌کند.
نکات مهم در انتخاب و خرید بلوک‌های نمادار

بلوک‌هایی که این روزها استفاده می‌شوند عمدتاً در کارگاه‌هایی استفاده می‌شوند که احتمال نقص در فرایند ساخت بلوک در آن‌ها کم نیست؛ بنابراین در راستای یک خرید موفق همواره نیاز است تا فاکتورهایی در نظر گرفته شود، انتخاب بلوک‌های ساختمانی به‌خصوص از نوع نمادار نیز از این قاعده مستثنا نبوده و شما عزیزان می‌توانید با در نظر گرفتن المان‌های زیر یک خرید رضایت‌بخش را تجربه نمایید؛ بنابراین می‌توان این موارد را به شرح زیر لیست نمود:
 توجه به وزن بلوک ساختمانی

همواره به یاد داشته باشید که بهترین بلوک ساختمانی بلوکی است که باوجود وزن کم، مقاوم باشد. مبحث دیگر چگالی بلوک است. بلوک‌های سبک‌وزن باوجود چگالی پایین دارای مقاومت مناسبی هستند. به‌طورکلی به بلوکی سبک‌وزن می‌گوییم که چگالی کمتر از 1700kg/m3 دارد. درواقع هرگاه فضاهای خالی درون بلوک بیش از نیمی از حجم آن را تشکیل دهد بلوک مقاومت خود را از دست می‌دهد و طبیعتاً وزن آن نیز بالا می‌رود.
 توجه به مقاومت بلوک ساختمانی

بهترین بلوک بلوکی است که مقاوم باشد. به‌طورکلی می‌توان اذعان نمود که بلوک‌های سنگین نسبت به سبک مقاوم‌تر است چراکه از بلوک‌های سبک و نیمه سبک نمی‌توان در ساخت دیوارهای باربر استفاده نمود.
 قیمت بلوک ساختمانی

به تجربه در زندگی می‌توان به این مسئله رسید که گاهی هزینه‌ی بیشتر برای یک محصول خاص، هزینه‌های بعدی را کاهش می‌دهد؛ بنابراین طبیعتاً برآیند کلی هزینه‌ها به‌صرفه خواهد بود. بلوک‌های سبک جزئی از همین دسته محسوب می‌شوند. شاید شما ناچار شوید هزینه‌ی بیشتری برای تهیه‌ی این بلوک‌ها بخصوص انواع نمادار که بسیار نیز رایج است، صرف کنید؛ اما برآیند هزینه‌ای شما کاهش قابل‌توجهی خواهد داشت.
 توجه به ویژگی عایق سازی بلوک

همان‌طور که میدانید امروزه عایق سازی به‌منظور جلوگیری از اتلاف انرژی ضرورت یافته است. درواقع طبق آخرین مفاد و مباحث مصوبه در قوانین ساختمان‌سازی کشور به‌منظور عایق سازی سه‌راه وجود دارد که شامل:

راه اول ساختن ساختمان با بلوک‌های معمولی است. پس از اتمام ساخت نسبت به عایق‌کاری اقدام می‌شود. درروش دوم هنگام اجرای بلوک‌ها یک‌لایه استایرن به آن‌ها اضافه می‌کنند. این لایه عایق حرارتی، رطوبتی و صوتی محسوب می‌شود. همچنین درروش سوم از بلوک‌های عایق استفاده می‌کنند. در این روش نیازی به عایق‌کاری مجدد وجود ندارد.
 توجه به‌سرعت انجام کار

از دیگر موارد مهم در کار با بلوک‌های ساختمانی مدت‌زمانی است که این بلوک‌ها برای اجرا نیاز دارند. زمان گران‌ترین سرمایه‌ی زندگی است. بهترین بلوک ساختمانی بلوکی است که نیاز به زمان و انرژی کمتری داشته باشد. در همین راستا نیز بلوک‌های سیمانی سبک به علت وزن پایین و کارپذیری آسان این ویژگی را نیز دارا می‌باشند.
 خرید بلوک ساختمانی ضد زلزله

متأسفانه ضد زلزله بودن همواره از ویژگی‌های مهم و تعیین‌کننده در انتخاب بهترین بلوک ممکن برای ساختمان‌سازی بوده است که هیچ‌گاه به آن توجه ویژه نمی‌شود. به‌طورکلی لازم است بدانید که بلوک ضد زلزله، امنیت ساختمان را تا حد زیادی افزایش می‌دهد و همچنین از نگرانی‌ها و دل‌مشغولی‌های مالکان و ساکنان در باب امنیت فضا می‌کاهد. چراکه این کاملاً حق هر فردی است که در کنار ایجاد فضایی رنگی و زیبا با استفاده از نمونه‌های بلوک نمادار امنیت را نیز تأمین نماید. درواقع این ساختمان‌ها از خسارات پیش‌بینی‌نشده‌ی جانی و مالی پیش‌گیری می‌کنند. برخی از بلوک‌های ساختمانی علاوه بر اینکه ضد زلزله هستند در برابر آتش‌سوزی نیز مقاوم‌اند چراکه این بلوک‌ها در هنگام آتش‌سوزی نیز تلفات و خسارات را به حداقل می‌رسانند.

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...