27 مهر 1400
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 8 دقیقه
' 8
همه آنچه در مورد بلوک سیمانی باید بدانید

همه آنچه که لازم دارید در مورد بلوک سیمانی بدانید

با معرفی بلوک ساختمانی و انواع مختلف آن تلاش کردیم که درک درستی نسبت به استفاده از آنها در ساختمان‌ها داشته باشیم و در این مطلب به طور ویژه به بررسی بلوک سیمانی خواهیم پرداخت. این بلوک‌ها  در ابعاد و شکل‌های مختلفی ساخته می‌شوند و می‌توان از آنها در محل‌های مختلف از ساخت و ساز بهره برد. نکته جالبی که در مورد بلوک سیمانی وجود دارد این است که بسیار متنوع هستند و هر کدام از آنها دارای ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد است.

به منظور آشنایی بهتر شما با بلوک سیمانی و نحوه استفاده از آن، در این مطلب ابتدا بلوکها را معرفی خواهیم کرد و ضمن ذکر مزایا و معایب آن، دسته بندی مختلف آنها را از جهات متفاوتی انجام می‌دهیم. با ما همراه باشید.
بلوک سیمانی چیست؟

بلوک سیمانی یک قطعه ساخته شده از بتن و ملات است که از ماسه سنگ، سیمان، آب و برخی مواد افزودنی شیمیایی و معدنی ساخته می‌شود و معمولاً شکل آن با توجه به قالب دستگاه انتخاب می‌شود. بلوک‌ها را می‌توان یک جایگزین مدرن برای سنگ‌های طبیعی در ساخت و ساز در نظر گرفت که هم روند ساخت و ساز را آسانتر کرده‌اند و هم باعث می‌شوند که سرعت ساخت پروژه افزایش یابد. البته دلایل دیگری برای استفاده از بلوک سیمانی در پروژه‌های ساخت و ساز وجود دارد که در ادامه بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.

نکته مهم در مورد همه بلوک‌های ساختمانی، شکل یکسان و اندازه‌های یکسان در آنهاست. بنابراین سازندگان پروژه‌های مسکونی و تجاری می‌توانند نحوه استفاده از آنها و همچنین نحوه قرار گیری بلوک‌ها را از قبل پیش بینی کنند. همین وضعیت برای بلوک سیمانی نیز وجود دارد و برای انتخاب ابعاد آن، استانداردهای تعریف می‌شود که با توجه به محل کاربرد بلوک، باید ابعاد و اندازه آنها انتخاب شود.

بلوک سیمانی چیست؟

تقریباً در بندهای قبلی یک اطلاعات مختصر و مفید در رابطه با بلوک سیمانی ارائه شد و خواننده تا حدودی می‌تواند متوجه شود که چرا شرکت‌های پیمانکاری بر استفاده از بلوک‌ها اصرار دارند. برخی از مزایای که برای بلوک‌های سیمانی ذکر می‌شود عبارتند از:

    قیمت ارزان: اگر بخواهیم بلوک سیمانی را با سایر بلوک‌های ساختمانی مقایسه کنیم، روش ساخت آن بسیار ساده است و از مواد اولیه معمولی در آنها استفاده می‌شود. به همین دلیل می‌توان انتظار داشت که قیمت این بلوک‌ها نسبت به سایر بلوک‌های ساختمانی مانند بلوک لیکا و بلوک اتوکلاو پایین‌تر باشد.
    شکل و ابعاد استاندارد: مهم‌ترین ویژگی بلوک‌های سیمانی، داشتن قالب و شکل استاندارد است که از قبل برای آنها تعریف شده است. به عنوان مثال، رایج‌ترین بلوکهای سیمانی را می‌توان در ابعاد ۲۰ در ۲۰ در ۴۰ سانتی متر یافت که در دیوارها و حتی در سقف از آنها استفاده می‌شود. این وضعیت باعث می‌شود که ساخت و ساز با بلوک‌های ساختمانی بسیار راحت‌تر از سنگ و آجر باشد.
    سرعت در ساخت و ساز: با توجه به اینکه بلوک‌های ساختمانی از طرح و شکل استاندارد برخوردار هستند، معمار یا سازنده پروژه می‌داند که نحوه قرارگیری آنها بر روی یکدیگر و در کنار یکدیگر به چه صورت است و به همین دلیل نیاز به روشهای چیدمان خاصی ندارد. این موضوع باعث می‌شود که سرعت ساخت و ساز با بلوک سیمانی بیشتر باشد.
    عدم نیاز به تجهیزات پیشرفته و پیچیده برای ساخت: ساخت بلوکهای سیمانی نسبت به سایر بلوک‌های ساختمانی بسیار راحت‌تر است. در واقع با چند ابزار ساده مانند بیل و مخلوط کن و همچنین دستگاه بلوک زنی، می‌توان بلوک‌های سیمانی را در تعداد مختلف و در اندازه‌های متفاوت تولید کرد.

معایب بلوک سیمانی

باید بپذیریم که استفاده از بلوک‌های ساختمانی در هر پروژه بسیار مهم است و حتی در برخی موارد استفاده از این مصالح ساختمانی ضروری به نظر می‌رسد. البته این میزان از اهمیت، دلیل نشده است که برخی از پیمانکاران از معایب بلوک سیمانی چشم‌پوشی کنند و از آنها در ساخت پروژه‌های مختلف استفاده کنند. برخی از معایبی که برای این محصولات می‌توان ذکر کرد:

    نفوذ پذیری بالا در برابر رطوبت: مهم‌ترین ضعفی که برای بلوک‌های سیمانی وجود دارد، نفوذ پذیری بالای آنها در برابر رطوبت است. در این بلوکها خلل و فرج زیادی وجود دارد که بهترین فرصت ممکن برای عبور رطوبت از آنها به وجود می‌آید. به همین دلیل استفاده از بلوک سیمانی در طبقه‌های زیرین مانند زیرزمین توجیه چندانی ندارد.
    شکستگی و حجم ضایعات بالا: در ساخت بلوکهای سیمانی خبری از مواد منعطف نیست و این نشان می‌دهد که افزایش فشار بر روی آنها باعث شکسته شدن بلوک می‌شود. بنابراین معمولاً در حین کارگزاری و انتقال بلوک‌ها به محل‌های مختلف شاهد شکسته شدن بلوک و بالا رفتن حجم ضایعات آنها هستیم. این موضوع از لحاظ اقتصادی به پیمانکاران لطمه میزند.
    وزن سنگین در بلوک‌های ساده: اگرچه بلوکهای سیمانی به مدل‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و در ادامه به معرفی برخی از آنها خواهیم پرداخت، اما باید این حقیقت را بپذیریم که بلوک‌های ساده از وزن بالایی برخوردار هستند و در طبقه‌های بالا امکان استفاده از آنها وجود ندارد.

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...