27 مهر 1400
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 14 دقیقه
' 14
ادویه‌های مورد استفاده و خواص آن‌ها

معرفی مهمترین ادویه‌های مورد استفاده و خواص آن‌ها

ادویه قسمتی از گیاهان معطر است که به عنوان چاشنی به غذاها اضافه می‌شود. ادویه عامل مهمی برای طعم و عطر مطلوب غذا است. همچنین طیف وسیعی از مزه‌ها را ایجاد می‌کند و در فرهنگ‌های مختلف، میزان استفاده از خواص ادویه جات در انواع غذاها متفاوت است. ادویه عضوی جدا نشدنی از غذا است و بدون آن غذا اصلا طعم خوبی نخواهد داشت. هند یکی از بزرگترین تولید کنندگان ادویه در جهان است. از آنجایی که ادویه جات منبعی گیاهی هستند، بهتر است اواخر زمان پخت به غذا اضافه شوند تا خواص خود را حفظ کنند. همچنین تفت دادن ادویه موجب آزاد شدن اسانس‌های عطری آن می‌شود و برای عطر بهتر غذا مفید است. بهترین شرایط نگهداری ادویه در جای خشک و تاریک است. رطوبت موجب فاسد شدن و کپک زدن ادویه می‌شود. نور هم باعث از دست رفتن خواص ادویه جات می‌شود.

خواص ادویه جات

خواص کلی ادویه جات چیست و چرا باید از آن‌ها در غذاها استفاده کنیم؟

علاوه بر طعم دهی غذا، از خواص ادویه جات می‌توان به جلوگیری از ابتلا به بیماری‌هایی مثل: قند خون بالا، فشار خون، بیماری‌های قلبی، ضعیف شدن بدن، مشکلات پوستی، سرماخوردگی، آنفولانزا و سرطان اشاره کرد. به طور کلی ادویه جات موجب افزایش گردش خون، تقویت سیستم ایمنی بدن و از بین بردن میکروب‌ها می‌شوند. مخلوط کردن بعضی ادویه‌ها با هم موجب تقویت فواید آن‌ها روی بدن می‌شود.

خرید ادویه جات برای ایجاد طعم و عطر مطلوب در غذاها ضروری است. ادویه‌ها طعم‌‌های متفاوتی در غذا ایجاد می‌کنند و بهتر است قبل از اضافه شدن به غذا، تفت داده شوند. مصرف ادویه موجب بهبود بخشیدن سلامتی و از بین بردن بسیاری از بیماری‌ها می‌شود.

مهمترین اثرات ادویه‌جات بر بدن چیست؟

افزایش سوخت و ساز بدن و از بین بردن کالری

از خواص ادویه های تند می‌توان به بالا بردن متابولیسم بدن اشاره کرد. استفاده کردن از فلفل و زنجبیل موجب افزایش دمای بدن، تعرق و لاغری می‌شود. علاوه بر آن‌ها زردچوبه و دارچین هم متابولیسم بدن را بالا می‌برند.

رفع مشکلات گوارشی و درد معده

مصرف دمنوش زنجبیل یا اضافه کردن آن به غذاها، معجزه‌ای برای درمان معده درد است. دارچین و هل هم برای درمان مشکلات گوارشی و رفع حالت تهوع مفید هستند.

درمان دردهای قاعدگی و تنظمی هورمون‌های زنانه

مصرف رازیانه موجب تنظیم هورمون‌های زنانه می‌شود. از فواید زعفران می‌توان به قاعده‌آور بودن آن اشاره کرد. نوشیدن چای آویشن و پونه یا اضافه کردن آن‌ها به غذا سبب تسکین دردهای دوران پریود می‌شود.

درمان التهاب بدن با خواص ادویه جات

اگر بدن شما ملتهب است و دردهای عضلانی دارید، مصرف زردچوبه را فراموش نکنید. این ادویه دارای کورکومین است که سبب درمان التهابات بدن می‌شود.

خواص کلی ادویه جات

کدام یک از ادویه‌جات فشار خون را کاهش می‌دهند؟

از فواید پودر سیر می‌توان به کاهش فشار خون و تقویت قلب اشاره کرد. این ادویه حاوی آلیسین است که یک ترکیب آنتی‌اکسیدانی قوی است و مصرف آن فشاری که بر قلب وارد می‌شود را کم می‌کند. همچنین با از بین بردن رسوبات رگ‌ها مانع از به وجود آمدن فشار خون می‌شود. پودر سیر ضربان قلب را کم می‌کند و خطر بیماری‌های قلبی را به حداقل می‌رساند.

خواص ادویه برای سلامتی و پاکسازی بدن

برخی ادویه‌ها موجب دفع سموم از بدن می‌شوند. مصرف گشنیز سبب رفع باکتری‌های بدن می‌شود و سموم بدن را دفع می‌کند. دارچین هم موجب دفع آلودگی‌های بدن می‌شود.

خواص ادویه های تند موجب لاغری می‌شوند. برخی ادویه‌ها مشکلات گوارشی را رفع می‌کنند و برخی از آن‌ها برای درمان التاب بدن به کار می‌روند. رازیانه هورمون‌های زنانه را تنظیم می‌کند و ادویه‌ای مثل پودر سیر برای درمان مشکلات قلبی مفید است. گشنیز هم بدن را از سموم پاک می‌کند.

بررسی خواص ادویه جات برای بدن و مهمترین ویژگی‌های ادویه جات

تعداد بسیاری ادویه وجود دارند و خواص آن‌ها در برخی موارد با هم مشابه است؛ همچنین فواید متفاوتی دارند که موجب کاربرد متفاوت آن‌ها می‌شود. طبع بیشتر ادویه‌ها گرم است و موجب رفع سردی بدن می‌شوند.

جوز هندی و خواص ادویه جات گرم

جوز هندی دستگاه گوارشی را تقویت می‌کند و منجر به درمان درد آن می‌شود. مصرف این ادویه مانع از به وجود آمدن بیماری‌های آمیزشی و جنسی می‌شود. این ادویه کرم معده و میکروب را رفع می‌کند. مصرف آن مشکلات تنفسی از جمله سرفه را درمان می‌کند و موجب از بین بردن پوسیدگی دندان می‌شود. خرید جوز هندی برای درمان اسهال شدید، نفخ شکم، لرزش دست‌ها و سوءهاضمه انجام می‌شود. این ادویه باید به میزان کم مصرف شود و مصرف یکجا و بیشتر از ۴ گرم از آن موجب بروز مشکلات زیادی از جمله حالت تهوع و توهم می‌شود. این یکی از مضرات ادویه جات است و مصرف آن کودکان را مسموم می‌کند.

فلفل سیاه و خواص ادویه در غذا

فلفل سیاه حرارت بدن را بالا می‌برد و مصرف آن موجب از بین رفتن سردی می‌شود. فلفل سیاه در بیشتر غذاها استفاده می‌شود. این ادویه رطوبت اضافی بدن را رفع می‌کند و موجب بهبود بیماری‌های عصبی می‌شود. با مصرف فلفل سیاه حافظه را تقویت می‌کنید. افراد گرم مزاج بهتر است در مصرف آن احتیاط کنند. فلفل سیاه بلغم اضافی بدن را از بین می‌برد و به اصلاح مزاج کمک می‌کند.

خواص ادویه زیر خاکی

خواص ادویه جات و فواید زیره برای بدن

زیره یکی از مهمترین ادویه‌ها برای دستگاه گوارش است. این ادویه موجب هضم بهتر غذا، درمان ترش کردن، نفخ و آروغ است. همچنن سبب رفع سنگینی معده می‌شود. زیره سر و صدای شکم بعد از خوردن غذا را رفع می‌کند. این ادویه سردی معده را از بین می‌برد، اشتها آور است و با رفع رطوبت سبب لاغری می‌شود. زیره موجب درمان کرم روده می‌شود. این ادویه دو نوع سبز و سیاه دارد که نوع سیاه آن طبع گرم‌تری دارد. مصرف بیش از اندازه زیره سبب سوزش معده، افت ناگهانی قند خون، آلرژی و زایمان زودرس می‌شود. بهتر است افراد دیابتی و خانم‌های باردار در مصرف آن احتیاط کنند.

ادویه تخم شربتی

تخم شربتی سرشار از فیبر است. این ادویه برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. کالری این ادویه صفر است و به همین دلیل گزینه بسیار مناسبی برای کاهش وزن است. خرید تخم شربتی رایج است و یکی از دلایل آن، پروتئین بالای تخم شربتی است. از این ادویه برای تهیه نوشیدنی‌های مختلف نیز استفاده می‌شود.

مصرف هل در غذاها و درمان حالت تهوع

خواص ادویه برای سلامتی مفید است و هل یکی از ادویه‌های انرژی‌زا است. هل برای هضم غذا به کار برده می‌شود. این ادویه به صورت نوشیدنی هم مصرف می‌شود. هل حالت تهوع و بوی بد دهان را برطرف می‌کند. از مصرف بیش از حد این ادویه خودداری کنید چون ممکن است تپش قلب را بالا ببرد و مشکلات ریوی ایجاد کند. این ادویه با داروهای کبد و انعقاد خون تداخل دارد.

جوز هندی مشکلات گوارشی را درمان می‌کند و مانع از به وجود آمدن بیماری‌های آمیزشی می‌شود. فلفل سیاه بدن را به تعادل می‌رساند و موجب اصلاح مزاج می‌شود. استفاده از زیره برای لاغری مفید است و سبب دفع کرم روده می‌شود. برای رفع حالت تهوع و بوی بد دهان، هل مصرف کنید.

تأثیر میخک و خواص ادویه جات بر بدن

میخک ادویه بی‌نظیری برای تهیه غذاهای خوشمزه با ماهی است. این ادویه مغز و قلب را تقویت می‌کند. مصرف آن بادهای تولید شده در بدن را رفع می‌کند. همچین با طبع گرمی که دارد، سردرد و بیماری‌های ناشی از سردی را از بین می‌برد. مصرف خواص ادویه در غذا موجب اصلاح مزاج می‌شود. خرید میخک معمولا برای افزایش میل جنسی انجام می‌شود. همچنین دندان درد را درمان می‌کند و باعث تقویت بینایی می‌شود. اضافه کردن آن به غذا سبب رفع سرفه می‌شود. مصرف بیش از اندازه میخک خون را رقیق می‌کند و اگر خونریزی کنید دیرتر از حالت عادی متوقف می‌شود. همچنین موجب آسیب به کلیه هم می‌شود.

خواص ادویه برای پوست صورت و استفاده از زردچوبه

زردچوبه یکی از پرمصرف‌ترین ادویه‌های دنیا است. این ادویه خون را رقیق می‌کند و مصرف آن موجب تقویت چشم می‌شود. زردچوبه طبیعتی گرم دارد و مشکلات کبدی را برطرف می‌کند. از زردچوبه می‌توان به صورت موضعی برای درمان کوفتگی و رفع مشکلات پوستی استفاده کرد. زردچوبه حاوی یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها به نام کورکومین است و مصرف آن به طور قابل توجهی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. زردچوبه تأثیر زیادی در از بین بردن غدد سرطانی دارد و مصرف آن باعث جلوگیری از بروز آلزایمر می‌شود. زردچوبه یکی از عوامل ترشح دوپامین در بدن است و موجب رفع افسردگی و ایجاد حس شادی می‌شود.

ماسک زردچوبه و عسل یکی از خواص ادویه برای پوست صورت است و مصرف آن از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند.

خواص ادویه جات موجب اصلاح مزاج می‌شوند و میخک یکی از این ادویه‌ها است. میخک میل جنسی را بیشتر می‌کند و باعث درمان درد دندان می‌شود. مصرف آن سرفه را از بین می‌برد. استفاده از زردچوبه مقامت بدن را در برابر سرطان و بیماری‌ها افزایش می‌دهد. زردچوبه مانع از بروز آلزایمر می‌شود.

چرا باید از دارچین و خواص ادویه جات گرم استفاده کنیم؟

یکی از مهمترین دلایل استفاده از دارچین، راحت‌تر کردن هضم غذاها است. دارچین همراه با غذاهای سنگین مصرف می‌شود تا سنگینی آن‌ها معده را اذیت نکند. دارچین انٰرژی‌زا است و برطرف کننده رطوبت بدن است. دارچین عفونت را از بین می‌برد و از خواص آن می‌توان به قاعده‌آور بود دارچین اشاره کرد. دارچین یکی از مفیدترین ادویه‌ها برای فصول سرد سال است و مصرف آن نیروی جنسی را تقویت می‌کند. این ادویه سرفه و مشکلات تنفسی را برطرف می‌کند و برای بیماری‌های با منشا سردی مفید است. چای دارچین برای درمان سرماخوردگی و آبریزش بینی به کار می‌رود.

مصرف دارچین در دوران بارداری باید کنترل شود و افراد گرم مزاج در مصرف آن احتیاط کنند. استفاده بیش از حد از این ادویه در برخی افراد سردرد ایجاد می‌کند و پوست را تحریک می‌کند.



دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...