8 مهر 1400
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 7 دقیقه
' 7
تفاوت اسید هیومیک و اسید فولویک

برای اینکه بهتر بتوانید تفاوت بین اسید هیومیک و اسید فولویک را بشناسید ابتدا باید در مورد کود گیاهی اسید هیومیک و اسید فولویک اطلاعات مختصری را بدانید و در نهایت بتوانید بین این دو کود تصمیم گیری نهایی را انجام دهید.

معرفی کوتاه از اسید هیومیک

کود گیاهی ذکر شده ترکیبی از مواد هیومیکی می باشد که  این مواد در واقع باقی مانده آثار موجودات زنده در دل خاک و گیاهان هستند.

اسید هیومیک یک ماده اسیدی نیست و برای رشد گیاه و بارور کردن خاک یک منبع غذایی بسیار ارزشمند است. در واقع این کود گیاهی یک محرک بسیار قوی برای بذر است و باعث می شود که گیاه در شرایط بسیار خوبی رشد کند.

رشد گیاهان به عوامل بسیار زیادی وابسته است و مواد معدنی موجود در این ماده مانند: آهن، مس، روی، فسفر و گوگرد جزء مواردی هستند که برای گیاه لازم و ضروری است و رشد مطلوب گیاه به نوعی به این موارد بستگی دارد.

در گذشته کشاورزان از کودهای شیمیایی و سموم برای محرک گیاهان استفاده میکردند که همین موضوع باعث شد تا رفته رفته محصولات کشاورزی کیفیت سابق را نداشته باشد.

از جمله خواص اسید هیومیک  این است که کمک می کند تا اکسیژن کافی به بافت گیاه برسد و این کود همچنین میتواند با نور خورشید و فتوسنتز ترکیب شده انرژی موثری را به گیاه برسند.

چنانچه این کود گیاهی بر روی برگ ها اسپری شود می تواند کلروفیل برگ ها را افزایش دهد و به طور مستقیم بر روی سنتز آنزیم تاثیر بگذارد.

اسید هیومیک | اسید فولویک | تفاوت بین اسید هیومیک و اسید فولویک | کود گیاهی اسید هیومیک | خرید اسید هیومیک | سایت نیاز گیاهان 

فولویک اسید معرفی مختصری از این کودگیاهی

کودگیاهی اسید فولویک  تقریبا می توان گفت که از ترکیبات اسید هیومیک است و البته این کود یکی از ترکیبات بسیار فعال آن می باشد و مانند هیومیک اسید خواص و مزایای بسیار زیادی دارد.

اسید فولویک باعث می شود که مواد معدنی به شکل قابل جذب و زیست سازگار، با محیط و خاک تبدیل شوند. این کود گیاهی هم مواد مغذی و مفید را برای ریشه گیاه افزایش می دهد و بعد از اینکه توسط ریشه ها دریافت شدند در دسترس ریشه های گیاه قرار میگیرند.

تفاوت بین اسید هیومیک و اسید فولویک

همانطور که در ابتدای مطلب ذکر شد، کودگیاهی هیومیک اسید یکی از ترکیبات مواد هیومیک است اما در مقابل اسید فولویک به نوعی ترکیبات اسید هیومیک می باشد و تفاوت واضحی که در اینجا وجود دارد این است که اسید هیومیک به وسیله گیاهان جذب نمی شود اما اسید فلویک جذب شده و لازم به ذکر است که تمامی اسید فولویک ها اسید هیومیک هستند ولی همه اسیدهیومیک ها اسید فولویک نیستند!

اسید فولویک وزن مولکولی کمتری نسبت به آن دارد و اندازه مولکول های اسید هیومیک از اسید فولویک بیشتر است.

تفاوت دیگری که بین این دو وجود دارد این است که هیومیک اسید رنگی سیاه تا قهوه ای تیره دارد و اسید فولویک دارای رنگ قهوه ای مایل به زرد است.

یکی از ویژگی های اصلی این کود گیاهی حفظ رطوبت خاک است و اسید فولویک نقش پر رنگ تری در انتقال مواد مغذی به خاک دارد.

اسید هیومیک | اسید فولویک | تفاوت بین اسید هیومیک و اسید فولویک | کود گیاهی اسید هیومیک | خرید اسید هیومیک | سایت نیاز گیاهان 

روش تشخیص اسید هیومیک اصل از تقلبی

برای اینکه بتوانید نوع اصل را از غیر اصل آن تشخیص دهید در هنگام خرید این کود به این موضوع دقت داشته باشید که بوی ناخوشایند و یا تندی نداشته باشد که این بود به دلیل وجود آمونیاک می باشد ولی اصل این کود چنین بویی ندارد و با کیفیت است.

اگر از نوع کود تقلبی استفاده شود بعد از به بار نشستن محصول متوجه خواهید شد که بیش از اندازه رشد کرده اند و این به دلیل وجود ازت در کود این کود  است که لازم است در هنگام خرید از متخصصین با تجربه در این زمینه راهنمایی و مشاوره دریافت شود.

نوع دیگری از این کود وجود دارد که به صورت گرانول در بازار موجود است و از زغال سنگ به دست می آید که به همراه بنتونیت و اوره گرانول ترکیب شده اند و این نوع از این هیومیک اسید  عناصر بسیار سنگینی دارد و بعد از مدت زمان ۲ الی ۳ ساله درختان به سرخشکیدگی دچار می شوند.

در نهایت لازم است ذکر شود که خاک های کشاورزی موجود در ایران به نسبت کشور های دیگر فقیرترین خاک را از نظر مواد معدنی دارد و همین موضوع باعث می شود که کشاورزان همیشه با مشکل روبه رو شوند.

همین موضوع که بخواهیم خاک را بارور و مرغوب کنیم و البته مواد معدنی مورد نیاز را به آن تزریق کنیم زمان زیادی را نیاز دارد و یک فرآیند بسیار طولانی است.

به همین دلیل نیاز است تا از محرک های طبیعی استفاده شود و راهی نیست جز استفاده از کودگیاهی که هیچ گونه عوارضی نیز برای خاک و محیط زیست ندارند.

 

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...