24 شهریور 1400
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 12 دقیقه
' 12
آیا انرژی خورشیدی برای استخراج بیت کوین مناسب است؟

در حال حاضر دو انقلاب مکمل در حوزه انرژی در حال وقوع هستند: یکی انقلاب در زمینه استفاده از انرژی انسانی، زیرا گزینه های سبزتر و پایدارتر به دلیل تغییرات آب و هوایی در اولویت قرار می گیرند، و دیگری انقلاب بیت کوین که مرزهای جدیدی را در نحوه استفاده از انرژی در زمینه تولید ارزش افزوده ایجاد کرده است.

به نظر می رسد انرژی خورشیدی، نقطه عطفی در زمینه استخراج بیت کوین تجدیدپذیر است. به عنوان مثال شرکت های بلاکستریم (Blockstream) و اسکوئر (Square) که در صنعت بیت کوین فعالیت می کنند، در حال ساخت تاسیسات ارزکاوی چند میلیون دلاری با استفاده از انرژی خورشیدی هستند.

اما اینکه بتوان دقیقاً گفت که چند درصد از کل نرخ هش بیت کوین با استفاده از انرژی خورشیدی تولید می شود، بسیار دشوار است؛ با این حال شواهد غیررسمی توسعه دهنده خورشیدی Blake King of RES Holdings نشان می دهند که پروژه های جدید خورشیدی در همه جا در ایالات متحده به چشم می خورند.

کینگ در پادکست اخیر Compass Mining خاطر نشان کرد که واقعاً اطلاعاتی در مورد میزان دقیق تولید انرژی خورشیدی در دسترس نیست؛ اما گویا شرکت های تازه وارد زیادی که در زمینه تولید برق شبکه ای با استفاده از انرژی خورشیدی کار می کنند، قصد ورود به این عرصه را دارند. وی می گوید «این اتفاق بسیار بزرگی است و گیگاوات های خورشیدی همه جا در حال ظهور هستند».

آخرین داده های مرکز کمبریج برای امور مالی جایگزین (Cambridge Centre For Alternative Finance) نشان می دهند که «سهم انرژی های تجدیدپذیر مانند انرژی های آبی، خورشیدی یا بادی از کل انرژی الکتریسیته مصرفی در حال افزایش است». در ضمن این مرکز عنوان می کند «ترکیب دقیق انرژی که در صنعت استخراج بیت کوین مورد استفاده قرار می گیرد، همچنان نامعلوم است؛ اما تخمین ها در این حوزه بسیار متفاوت است، به صورتیکه از 20 و 30% تا بیش از 70% از کل ترکیب انرژی را شامل می شود».

پتانسیل استخراج بیت کوین با استفاده از انرژی خورشیدی

با توجه به احتمال افزایش سهم نرخ هش خورشیدی، به نظر بسیاری استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در استخراج بیت کوین یک چرخه ارزشی به حساب می آید؛ در این چرخه انگیزه های اختصاصی برای استخراج بیت کوین با استفاده از ارزان ترین منابع انرژی موجود باعث می شوند تا افراد بیشتری در سراسر جهان به استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و تبدیل آنها به انرژی برق روی بیاورند.

در ضمن با موافقت دولت ها جهت استفاده از انرژی خورشیدی به منظور کاهش سطح انتشار کربن و گازهای آلاینده، و معرفی مشوق های اضافی مانند اعتبارات مالیاتی سرمایه گذاری؛ ممکن است سهم انرژی خورشیدی از عملیات ارزکاوی خورشیدی حتی بیشتر از این شود.

دان فرومکین (Dan Frumkin)، سرپرست تیم تحقیق و تولید محتوای شرکت های Braiins و Slush Pool اخیراً عنوان نموده: «این امکان وجود دارد که بیت کوین نقش مهمی در توسعه انرژی های تجدیدپذیر در سراسر جهان ایفا کند، و در واقع به وسیله ای برای کسب درآمد از انرژی هایی تبدیل شود که در غیر این صورت ممکن است هدر بروند».

استخراج بیت کوین با استفاده از انرژی خورشیدی در چه مکان هایی صورت می گیرد؟

فرومکین در مصاحبه با مجله بیت کوین اظهار داشته که هیچگونه اطلاعات موثقی در مورد محل استقرار مزارع خورشیدی وجود ندارد؛ اما احتمالاً بسیاری از آنها در خانه ها مستقر شده اند. وی می گوید: «من فکر می کنم که کل منطقه جنوب غربی ایالات متحده برای استفاده از انرژی خورشیدی مناسب است. ایالت محل زندگی من در نیومکزیکو (New Mexico) سالانه حدود 300 روز آفتاب می گیرد، و مناطق خشک و بی آب و علف زیادی دارد. در ضمن حجم تولید نفت و گاز در این منطقه بالاست؛ بنابراین فکر می کنم مکان بسیار خوبی برای انجام عملیات های ترکیبی خورشیدی و ضایعات گازی جهت اطمینان از مستمر بودن تولید انرژی برای وقت هایی است که خورشید در آسمان نمی تابد».

سرمایه گذاری جدید مشترک شرکت های بلاکستریم و اسکوئر قرار است در ایالت جورجیا صورت بگیرد. در همین حال انجمن صنعتی انرژی های خورشیدی، ۱۰ ایالت برتر در زمینه تولید انرژی خورشیدی را براساس ظرفیت تجمعی انرژی خورشیدی نصب شده در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ رتبه بندی کرده است. در مجموع کاملاً مشخص است که غرب تگزاس به یک نیروگاه بادی و خورشیدی بزرگ و کعبه آمال شرکت هایی تبدیل شده که به دنبال استخراج بیت کوین می باشند.

 

 

معایب ارزکاوی با انرژی خورشیدی

فرومکین در گزارش تحلیلی خود خاطر نشان کرد که هر چند ممکن است انرژی خورشیدی سبز و تجدیدپذیر تلقی شود؛ اما همچنان مشکلات عدیده ای در زمینه دستیابی به انرژی خورشیدی وجود دارد که از آن جمله می توان به محدودیت ساعات تابش خورشید اشاره کرد. شکل زیر نمودار میزان دسترسی به انرژی خورشیدی را در مقایسه با سایر منابع انرژی نشان می دهد:

 
 

فرومکین و بلیک (Blake) در پادکست اخیر Compass Mining توضیح دادند که چندین روش برای پر کردن ساعت هایی که امکان دسترسی به نور خورشید فراهم نیست (و یا زمانیکه هوا ابری، و یا طوفان گرد و خاک است) وجود دارد؛ بدین وسیله همچنان می توان از انرژی خورشیدی به صرفه استفاده نمود.

برخی از شرکت ها از یک ژنراتور گاز طبیعی برای پر کردن این شکاف استفاده می کنند؛ این به معنی استفاده از منبع انرژی ارزان، اما غیر قابل تجدید است. سایر ارزکاوها با شبکه های انرژی محلی خود «موافقتنامه خرید برق» منعقد کرده اند، و بدین وسیله امکان خرید برق ارزان قیمت و خارج از پیک در طول شب به قیمت هر کیلو وات ساعت دو سنت برای آنها فراهم می شود. در واقع در این حالت از برقی استفاده می شود که در صورت عدم بهره گیری، بلااستفاده می ماند.

نمودار زیر برآورد قیمت نسبی منابع مختلف انرژی را براساس گزارش های آژانس بین المللی انرژی های تجدیدپذیر نشان می دهد:

 

 

اکثر شرکت های تولید انرژی خورشیدی با استفاده از باتری، انرژی اضافی خورشید را ضبط و ذخیره می کنند؛ چنین کاری به خصوص برای مجموعه های کوچک مناسب است. اما راهکار مناسبی برای مجموعه های بزرگتر نیست.

فرومکین به مجله بیت کوین گفته است که «یک پنل خورشیدی و یک سیستم ذخیره سازی باتری برای چند ارزکاو کاملاً مناسب است، و انرژی مورد نیاز آنها را به صورت بی وقفه تامین می کند. اما اگر مزرعه خورشیدی بسیار بزرگتر باشد و انرژی مورد نیاز یک شبکه را تامین کند؛ منابع دیگری نیز تقاضای استفاده از انرژی این باتری ها را دارند و در این صورت مسئله مقداری پیچیده می شود. به عبارت دیگر اگر توان باتری ها برای شبکه ذخیره گردد، و تنها مازاد انرژی تولیدی بعد از تامین انرژی مورد نیاز شبکه و پر کردن باتری ها برای ارزکاوی مورد استفاده قرار بگیرد؛ در این صورت معتقدم که ریسک ارزکاوی جالب توجه خواهد بود.

آیا انرژی خورشیدی واقعاً سبز است؟

اگر چه انرژی خورشیدی سبز یا تجدیدپذیر به حساب می آید؛ اما معمولاً در فرآیند تولید پنل های خورشیدی از زغال سنگ استفاده می شود و ضایعات سمی جزء محصولات جانبی این فرآیند هستند. بیشتر پنل های خورشیدی در چین و در منطقه سین کیانگ (Xinjiang) تولید می شوند (این منطقه تا همین اواخر نیز کانون استخراج بیت کوین بود) که در آنجا انرژی زغال سنگ در دسترس و فراوان است.

فرومکین در مورد معایب زیست محیطی تولید پنل های خورشیدی می گوید: «به نظر من این یک انتقاد قانونی است. قسمت اعظم پنل های خورشیدی در منطقه سین کیانگ تولید می شوند و به احتمال زیاد اقلیت قومی اویغور که در آنجا زندگی می کنند به بیگاری کشیده می شوند؛ به علاوه مقدار زیادی انرژی زغال سنگ تولید شده و مواد شیمیایی سمی نیز در فرآیند تولید این پنل ها تولید می گردند». در نتیجه می توان گفت این تفکر که انرژی خورشیدی جایگزینی سبز برای استخراج بیت کوین است، یک تصور اشتباه می باشد.

فرومکین می گوید: «هنوز هم نمی توان انرژی خورشیدی را از حیث زیست محیطی یا اخلاقی، ۱۰۰% تمیز نشان داد. شاید با توجه به تمام عواملی که ذکر کردیم، ارزش سبک و سنگین کردن را داشته باشد؛ اما به ندرت می توان تمام این عوامل منفی ذکر شده را در رسانه های مطرح مشاهده کرد».

 

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...