21 شهریور 1400
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 8 دقیقه
' 8
تولید کاشی های شیشه ای نانومتری مقاوم در برابر حرارت بالا

محققان کشورمان توانستند کاشی شیشه ای با توان مقاومت دمایی در حدود 550 درجه سانتی گراد با استفاده از فناوری نانو تولید کنند.
تزیینات دیوار و دکوراسیون همواره یکی از دغدغه‌های اصلی صاحب خانه است. از گذشته تا به امروز از متریال‌های گوناگونی همچون چوب، گچ، سیمان، کاشی و ... به عنوان دیوارکوب هایی که به عنوان تزیین روی دیوار قرار می‌گرفتند استفاده می‌شد. با روی کار آمدن کاشی به عنوان یک عنصر دکوراتیو سازندگان این صنعت به دنبال ارائه بهترین کاشی‌های دکوراتیو بوده اند . استفاده از متریال هایی همچون فلزات در کاشیکاری تولیدکنندگان را ترغیب به ساخت کاشی هایی با استفاده از شیشه نمود. امروزه کاشی شیشه ای یکی از جدیدترین مدل‌های کاشی دکوراتیو است که طراحان دکور از آن برای ایجاد تحول و جذابیت بصری استفاده می‌نمایند.

کاشی شیشه ای 
کاشی شیشه ای نوع جدیدی از مصالح دیوارکوب است که به عنوان نما و تزیینات در دیوارها و کف ساختمان ها به کار گرفته می‌شود، کاشی‌های شیشه‌ای جایگزین مناسبی برای کاشی‌های دکوراتیو قدیمی هستند که در کنار نورپردازی مناسب، به علت رنگ‌بندی متنوع باعث ایجاد جلوه‌های بصری جذابی در نما می‌شوند. علاوه بر آن تنوع طرح و رنگ از آن یک محصول پرطرفدار ساخته است. از جمله موارد مصرف کاشی‌های شیشه ای می‌توان به کاربرد آنها در سرویس‌های بهداشتی، دکوراسیون آیینه‌ ای، کاشی بین کابینتی در داخل آشپزخانه، ورودی ساختمان‌های تجاری، اداری و مسکونی، در فضای پشت تلویزیونی، ستون‌های دکوراتیو، دیوار‌های تزینی ، نمای آسانسورها ، سالن‌های پذیرایی و ... اشاره نمود.

کاشی‌های شیشه ای به عنوان یکی از عناصر دکوراتیو و تزیینی بسیار محبوب و پرمخاطب است که  در نماسازی و دکوراسیون‌سازی داخلی استفاده می‌شود. یکی از مهمترین جایگاه‌های استفاده از این نوع کاشی که به نام کاشی کریستالی هم شناخته می‌شود فضای بین کابینتی است. به طور کل کاشی بین کابینتی  امروزه از محبوبیت بسیاری در آشپزخانه ها برخوردار است که شامل کاشی‌های طرحدار با طرح‌های فانتزی و چشم نواز ساخته شده از متریال‌های مختلف است که بتواند نور را بازتاب دهد و فضای آشپزخانه را از یکنواختی و کوچکی درآورد.

از آنجایی که گازهای رومیزی بدون حفاظ دیواره هستند استفاده از کاشی بین کابینتی شیشه ای در پشت گاز چندان توصیه نمی شد. زیرا این نوع کاشی شیشه ای به  دلیل مقاومت کمی که در برابر حرارت داشت ممکن بود در برابر حرارت بالای گاز دچار آسیب شده وبه مرور نمای بدی پیدا کند.

استقبال از کاشی شیشه ای به عنوان یک کاشی دکوراتیو بین کابینتی سبب شده است تا شرکت‌های دانش بنیان به دنبال راه حلی برای تولید کاشی‌های شیشه ای با مقاومت بالا در برابر حرارت باشند. 

تولید کاشی شیشه ای با مقاومت دمایی 550 درجه سانتیگراد
در راستای نیاز مردم به کاشی شیشه ای با توان حرارتی بالا یکی از شرکت‌های دانش بنیان ایرانی اقدام به ساخت کاشی شیشه ای با پوشش تزیینی نانومتری نموده است که در مقابل حرارت تا دمای 550 درجه سانتی گراد مقاوم است.

این شرکت یکی از تولیدکنندگان ظروف شیشه ای و کاشی‌های شیشه ای بوده است که با هدف مقاوم سازی کاشی شیشه ای به منظور استفاده هر چه بیشتر از آن در ساخت و ساز پژوهش هایی را انجام داده است. 

مدیر عامل این شرکت سازنده با اشاره به اهمیت کاشی شیشه ای به عنوان یک عنصر تزیینی در دکوراسیون داخلی در رابطه با فرآیند تولید کاشی‌های تولیدی خود به خبرنگاران گفت: ابتدا شیشه‌ها با استفاده از دستگاه CNC در قطعات مورد نظر برش زده شده و سپس لبه‌های قطعات شیشه‌ای نیز سمباده‌کاری شده تا تیز نباشند. در ادامه روی سطح این شیشه‌های پرایمری قرار داده می‌شود تا به عنوان زیر کار قرار گیرد و محصول برای پوشش‌دهی نانومتری آماده شود.

در ادامه  بعد از این که پرایمر با استفاده از حرارت روی سطح قرار گرفت، لایه‌گذاری فلزی روی سطح شیشه اجرا می‌شود. این لایه‌گذاری با استفاده از فناوری‌ نانو انجام می‌شود، در واقع ضخامت لایه فلزی در حد ۱۲۰ نانومتری است. البته این پوشش ۱۲۰ نانومتری در چند مرحله اعمال می‌شود و در هر مرحله تقریبا ۲۰ نانومتر روی سطح لایه ایجاد می‌شود که بعد از چند مرحله ضخامت به ۱۲۰ نانومتری می‌رسد. با اعمال این لایه‌های نانومتری، ظاهر شیشه شبیه به فلز می‌شود و زیبایی خاصی به خود می‌گیرد. در ادامه محصول ۲۴ ساعت در دمای مشخصی قرار می‌گیرد. سپس با استفاده از پلاسما، سطح کاشی شیشه ای آبگریز خواهد شد. در انتها قطعات آماده مونتاژ در قالب بوده و پس از مونتاژ، به بازار عرضه می‌شوند.

بنا به گفته‌های تولیدکنندگان این محصول پوشش‌های نانومتری کاشی شیشه ای چسبندگی بسیار بالایی دارند و استفاده از آنها یک ماندگاری دائمی دارد مگر آنکه شیشه به صورت فیزیکی آسیب ببیند و بشکند. در غیر اینصورت  پوشش‌های فلزی روی سطح شیشه برای همیشه باقی خواهند ماند.

موفقیت محققان در زمینه کاربرد نانو فناوری در تولید این محصول به تایید ستاد توسعه فناوری نانو کشور رسیده است و با توجه به پتانسیل‌های این محصول و عملکرد آن در نمایشگاه‌های کاشی و سرامیک توان صادراتی بالایی دارد و لازم است زیرساخت‌های لازم برای تولید انبوه آن در کارخانجات تامین شود.

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...