11 دی 1348
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه
' 5
واژه موزاییک به چه معناست؟

واژۀ موزائیک به معنی نقش یا تصویری است که از چیدن تکه های کوچک رنگی سنگ، شیشه، سرامیک، کاشی و … در کنار یکدیگر تشکیل می گردد. حتی می توان از تکه های کاغذ و یا هر چیز دیگری استفاده نمود. شیشه های رنگی و سنگها در گذشته بیشترین استفاده را داشته اند و امروزه می توان علاوه بر آنها از سرامیک، کاشی و مواد جدیدی که تحت نام های مختلف به همین منظور تولید می شوند استفاده کرد.

شیشه در گذشته های بسیار دور گرانبها بوده و جنبۀ تزئینی داشته است و امروزه با اینکه انبوه، ارزان و متنوع در رنگ تولید می شود، بعد هنری خود را از دست نداده بلکه وارد عرصۀ نوین طراحی و معماری شده است.

در معماری قدیم ایران پنجره ها با پاره های کوچک شیشه رنگی در انواع نقش های زیبای هندسی و غیر هندسی تزئین می شدند. برخی از این پنجره ها اورسی نامیده می شوند. نمونه های این پنجره ها را می توان در کاخ گلستان مشاهده کرد. این هنر که از عصر باستان همواره جزئی از زندگی بشر بوده است، چشم اندازهای زیباتری را برای زندگی فردا ایجاد خواهد کرد.

هنر موزائیک نیز بیش از همه در معماری سرزمین ایران و به خصوص در بناهای مذهبی به کار گرفته شده است. این هنر در به وجود آوردن فضاهای رنگارنگ تأثیر بسزایی بر بیننده دارد. اکتشاف خشت های لعاب دار چغازنبیل، جام موزائیکی مارلیک که متعلق به هزارۀ اول پیش از میلاد است و آجرهای لعاب دار رنگین و منقوش به جا مانده از زمان هخامنشیان، همگی حکایت از قدمت این هنر در ایران دارد.همچنین به عنوان نمونه ای از آثار پس از اسلام می توان از مسجد شیخ لطف الله در اصفهان نام برد.متاسفانه علی رغم پیشینه این هنر در ایران، در این زمینه در معماری امروز کشورمان کمتر فعالیتی صورت گرفته و جایگاه این هنر در اطراف ما خالی است و حتی می توان گفت جایگاه قدیمی خود را نیز از دست داده است، چنانکه تقریباً امروزه در بناهای جدید موزائیک و شیشه رنگی دیده نمیشود. 

قطعات سنگی ای که برای یک طرح موزائیک کف به کار می روند آن قدر کوچک هستند که این طرح موزائیک در واقع نقاشی با سنگ محسوب می شود و از این رو موزائیک کف ، پا را بسیار فراتر از محدوده های این رسانه گذاشته است. امروزه موزائیک ها را به همان طریقی درست می کنند که روزگاری به عنوان مواد کفپوش در پومپئی به کار می رفت. بدین ترتیب که قطعات کوچک سنگی را برداشته و با دست در ملات قرار می دهند. این روش فوق العاده ساده از لحاظ طراحی انعطاف پذیر محسوب می شود و به همین خاطر کفپوش های موزائیک را دائماً در لبه پرش سبک فضاهای داخلی قرار می دهد. بنابراین جای تعجب نیست موزائیک که در تمام دوره ها از عهد باستان گرفته تا به حال استفاده می شده و نمایانگر قدرت صاحب خانه بوده است، همواره کفپوشی والا و مظهر عشق به سبک های نوین شمرده شده؛ حتی امروزه نیز تفاوتی حاصل نشده : کفپوش های موزاییک به طور مرسوم دارای رنگ ها و طرح های بی حد و اندازه ای هستند.

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...