11 شهریور 1400
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 3 دقیقه
' 3
آنچه در مورد ماسک‌ در مواجهه با شیوع نوع دلتای کرونا باید دانست

 

با گسترش نوع دلتای بیماری کووید-۱۹، که به گونه‌ای تهاجمی و با قدرت سرایت زیاد افراد را مبتلا می‌کند، مقامات کشورها بار دیگر مقررات استفاده از ماسک در محیط‌های سربسته و عمومی را تشدید کرده‌اند و از مردم خواسته‌اند ماسک را فراموش نکنند.

نوع دلتای ویروس کرونا که نخستین بار در هند پدید آمد تا کنون در بیش از ۱۰۰ کشور جهان یافت شده است. در واقع تمامی ویروس‌ها پیوسته جهش پیدا می‌کنند و اغلب تغییرات‌شان چندان مهم نیست با این حال برخی از گونه‌های جهش‌یافته ممکن است سرعت انتقال بیشتری داشته باشند، عوارض حادتری ایجاد کنند یا از سدّ ایمنی واکسن‌ها بگذرند که در گونه دلتای ویروس کرونا این نوع جهش دیده می‌شود.

در این شرایط و از آنجا که نوع دلتا بسیار مسری است، برخی از کارشناسان حوزه سلامت تاثیر ماسک‌های پارچه‌ای را زیر سوال برده و توصیه می‌کنند بهتر است شهروندان ماسک های N95 و KN95 را استفاده کنند. اما این نوع ماسک‌ها چرا برای نوع دلتای ویروس ارجحیت دارند و کدام یک از آن‌ها مناسب‌تر است؟

باید گفت ماسک‌های N95 و KN95 نسبت به ماسک‌های پارچه‌ای یا طبی بهتر دهان و بینی را می‌پوشانند. البته این حرف درستی است که ماسک‌های پارچه‌ای یا طبی را می‌توان با زدن گره در پشت گوش محکم کرد، با این حال ماسک‌های N95 به صورت طبیعی چفت و بست مناسب‌تری دارند و روی صورت بهتر سوار می‌شوند.

در واقع ماسک‌های پارچه‌ای تا حد زیادی از تراوش قطرات تنفسی توسط فرد به محیط بیرون جلوگیری می‌کنند. این در حالی است که ماسک‌های N95 ذرات استنشاقی بزرگ و کوچک را فیلتر می‌کنند و به این ترتیب محافظت بیشتری اعمال می‌شود. دلیل اصلی محافظت تعداد لایه‌ها است.

برای مثال ماسک‌های N95 یا KN95 از پنج لایه تشکیل شده‌اند. تعداد لایه‌ها در ماسک طبی ۳ عدد و در ماسک‌های پارچه‌ای تنها یک عدد است.

 

 

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...