11 دی 1348
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 11 دقیقه
' 11
مقاله درباره  ی   سوله و    انواع سوله های صنعتی


انواع سوله های صنعتی :

سوله چیست : در ایام کنونی تولید و انواع سوله های صنعتی  برای کاربری های متفاوت برای داشتن فضایی گسترده و مسقف، گسترش پیدا کرده است. و ساخت آن ها در انواع سوله های خرپایی وسوله های یو بی ام و تیرورقی در کشور ایران نیز همزمان با کشورهای دیگر مرسوم شده است.

برای افرادی که در این زمینه آشنایی ندارند ممکن است این سوال پیش بیاید که سوله چیست؟ در زمینه ی پاسخ دادن به این سوال باید گفت که؛ سوله سازه ای فلزی و مدولار برای ساخت فضاهایی گسترده و دارای سقف شیب دار و بدون نیاز به نگهدارنده های میانی است که مطابق با محاسبات دقیق علمی و فنی به دست متخصصین ساخت سازه برای به کارگیری در مصارف مختلف ساخته می شود.
سوله چیست؟

مدولار بودن سوله ها به این معناست که برای ساخت این سازه ها اعضایی یک شکل و ثابت تکرار می شوند که از پشت سر هم قرار گرفتن آن ها سازه ی اصلی به وجود می آید.

به زبان ساده تر، سوله سازه ای فلزی می باشد که با داشتن ویژگی های خاصی که آن را مناسب برای انواع کاربردها صنعتی و غیر صنعتی کرده است، جایگزین ساختمان های بتنی در بسیاری از موارد شده اند که مهم ترین ویژگی آن ها را می توان سرعت در ساخت و همچنین مقرون به صرفه بودنشان دانست.

در ارائه ی تعریفی دیگر در راستای گرفتن پاسخ برای سوال سوله چیست، می توان ابراز کرد که سوله ها فضاهایی گسترده و مسقف می باشند که بیشترین قسمت پیکره ی آن ها را اسکلت های فلزی تشکیل می دهند که همین امر باعث کاهش میزان فوندانسیون های به کار رفته در آن ها شده و علاوه بر این که سرعت ساخت آن ها را به میزان چشمگیری گسترش داده است باعث ایجاد انسجام بسیار بالایی در برابر بارهای مختلف برای آن ها می شود.
سوله و همه چیز در باره آن :

 سوله در واقع به سازه ای گفته می شود که در جهت ساختن اماکن صنعتی و کارخانه های تولیدی مورد استفاده قرار می گیرد. سوله کاربرد های متفاوتی دارد به طوری که از آن می توان در انواع کارخانه ها، مرغداری، دامداری و… استفاده کرد. وزن و ابعاد سوله به عامل کاربردی ان بستگی دارد.

خصوصیات سوله

سوله ها معمولا برای پروژه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع سازه، سازه هایی با دهانه ای گسترده می باشد و از فولاد ساخته می شود. امروزه سازه های فلزی سوله معمولا جایگزین سوله های بتنی شده اند چرا که مزایای بهتر و بیشتری را دارا می باشند. در ساخت سوله ها معمولا از پروفیل های خود ساخته استفاده می شود چرا که دارای تیر ها و ستون های گسترده بوده و پروفیل های ان در بازار موجود نمی باشد.
سوله و همه چیز درباره آن

سوله ها اجزای معینی را دارا می باشند و اجزای مختلف سوله معمولا توسط مهندسین تحت بررسی قرار گرفته و محاسبه می شوند. اجزای سوله شامل قسمت های زیر می باشد:

    قاب خمشی که شامل یک تکیه گاه شامل تیر ها و خرپا ها و یا رفتر ها می باشد.
    مهار های طولی که در واقع به شکل لوله و یا قوطی می باشند.
    باد بند های سقف که جزو مهار های عرضی می باشند.
    میل مهار ها
    زد که نام دیگر آن پایه بوده و دارای دو اندازه ی ۶ یا ۷ متری در بازار موجود می باشد.
    بادبند هایی که به صورت پروفیل معمولا مورد استفاده قرار می گیرند.
    نبشی سینه بند
    براکت هایی که برای انتقال بار مربوط به جرثقیل مورد استفاده قرار می گیرد.
    پوشش های سقف
    دیواره ها

انواع سوله :

سوله ها معمولا به چند صورت کلی تقسیم می شوند:

    سوله های تک دهانه
    سوله های دو یا چند دهانه با ستون مشترک
    سوله دو دهانه
    سوله های قوسی
    سوله چند ضلعی

سوله های بالا معمولا به سه صورت کلی ظاهر می شوند که شامل سوله های خرپایی، تیر ورقی و یو بی ام می باشند. که در میان این ها سوله های خرپایی از بقیه ی سوله ها پر کاربرد تر و بهتر است.
کاربری سوله : 

به سازه هایی گفته می شود که برای مکان های سر پوشیده مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی هر وقت برای یک سازه و پروژه ای به یک محیط سر بسته نیاز باشد سازه های فلزی سوله که از فولاد به وجود می آیند انتخاب اول افراد می باشد.

سوله ها به دلیل ساختار خوبی که دارا می باشند برای بسیار از موارد به ویژه پروژه های گسترده و عظیم مورد استفاده قرار می گیرد. از سوله ها در مکان های گوناگونی از جمله سالن های ورزشی، کارگاه ها و کارخانه ها، تالار ها و نمایشگاه ها و مکان های دیگر استفاده می شود.
به چه چیزی سوله گفته می شود؟

سوله به مکان های سر پوشیده با محاسبات فنی خاص گفته می شود. سوله ها با استفاده از ورقه های فولاد به وجود می آید و دارای ساختاری پیچیده است. در سازه ی سوله گسترش دهانه بسیار اهمیت دارد و همین موضوع این نوع سازه را از سازه های دیگر متفاوت می کند. برای اجرای سوله ها نمی توان از پروفیل های موجود در بازار استفاده نمود و می بایست اقدام به ساخت آن کرد چرا که ابعاد  تیر ها و ستون های سوله این امکان را از دسترس خارج ساخته است.
کاربری سوله

از سوله ها در موارد بسیاری استفاده می شود چرا که دارای ویژگی های بسیار عالی برای یک کاربر سوله می باشد. یکی از خصوصیات بارز سوله ها ارزان بودن  سوله ها و مقاومت بالای آنها در مقایسه با سازه های دیگر می باشد. همچنین وزن سوله نیز معمولا کمتر از سازه های بتنی می باشد. بنابراین استفاده از سوله برای یک کاربر سوله می تواند بسیار مفید و بهینه باشد.

سوله ها دارای انواع گوناگونی می باشد که هر کدام از آن ها دارای ویژگی هایی هستند. سوله ها به سه دسته ی خرپایی، یو بی ام و تیرورقی تقسیم می شوند که توسط فولاد تشکیل شده و اجزای آن توسط پیچ و مهره به یک دیگر متصل می شوند. به صرفه ترین و با کیفیت ترین نوع سوله، سوله های خرپایی می باشد چرا که دارای وزن کمتر و مقاومت بهتر و همچنین قیمتی پایین تر می باشد.
اسکلت فلزی, انواع سوله, سازه فلزی, سوله, سوله فروش, سوله های سبک, قیمت سوله های سبک, کاربرد سوله, کاربری سوله, ویژگی های سوله
سازه های خرپایی :

سازندگان سوله در چند سال گذشته از سازه های خرپایی برای ایجاد دهانه های بزرگ یا افزایش زیربنای سازه استفاده می کردند ولی امروزه این کار را بیشتر با مقاطع متغیر انجام می دهند در این سوله هاستون ها از مقاطع H.S.S و تیر از مقاطع متنوع دیگر ساخته می شوندکه در ذیل به چند مورد از این سازه ها اشاره می کنیم:

    سوله هشتی با تیر ساخته شده از مقاطع دایره ای H.S

در این سوله ها ستون های H.S.S توسط براکت های تقویتی از دو سمت بالا، لنگر قاب را کنترل می کنند. تیرها در این سوله ها از نوع مقاطع C.H.S تشکیل شده است.در این سوله ها hگر بخواهیم برای پوشش سقف از ساندویچ پنل استفاده کنیم باید از سقف شیبدار استفاده کنیم.

    سوله قوسی با تیر ساخته شده از مقاطع دایره ای H.S

ستون های این سوله ها از نوع H.S.S بوده که از دو سمت بالا توسط براکت های تقویتی کنترل می شود مقطع تیرها  در این سوله ها از نوع C.H.S قوسی می باشد که باعث ایجاد زیبایی، وزن کم و استحکام سازه می گردد.

    سوله هشتی با تیر ساخته شده از مقاطع S.S

برای ساخت این سوله ها از تیرها و ستون ها دارای مقاطع H.S.S استفاده می کنند این مقاطع دارای اندازه های یکسان و به شکل مستطیل می باشند این قاب ها برای دهانه های کوچک ۱۸-۱۲ متر کاربرد دارند.

    سوله قوسی با تیر ساخته شده از تیرورق:

ستون مورد استفاده در این سوله ها H.S.S و تیر قوسی l با مقطع متغیر می باشد این سوله ها قابل اجرا در شرایط آب و هوایی متنوع می باشند و اجرای آن ها آسان است.

    سوله هشتی با تیر ساخته شده از تیرورق:

ستون ها در این طرح از مقاطع H.S.S  و تیر l با مقطع متغیر می باشد.

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...