25 مرداد 1400
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 32 دقیقه
' 32
همه چیز درباره روغن آرگان و خواص آن برای پوست و مو

مقدمه


روغن آرگان خالص یکی از نایاب‌ترین روغن‌ها گیاهی در جهان به شمار می رود روغن آرگان خالص به دلیل غلظت بالای ویتامین‌ها و مواد معدنی‌اش، ارزشمند شمرده می‌شود. روغن آرگان خالص از هسته‌ها و میوه‌های درخت آرگان (Argania Spinosa)عصاره گیری می‌شود که فقط در موروکو رشد می‌کند. مشهور است که درخت آرگان بیش از ۴۰۰ سال عمر می‌کند. در طی قرن‌ها، اهالی مورکو، از روغن آرگان خالص در درمان پوست و آشپزی استفاده می‌کردند.

روغن آرگان خالص برای مصارف پوست و مو بدلیل اینکه از هسته خام تهیه می شود کمی تلخ مزه بوده و قابل خوراکی نیست،برای تهیه روغن آرگان خالص خوراکی ابتدا دانه ها را کمی تف می دهند بخاطر همین روغن آرگان خالص خوراکی رنگ تیره تری نسبت به روغن آرگان خالص غیر خوراکی دارد،روغن آرگان خالص حاوی مقادیر بالایی از توکوفرول‌هاست که آنتی اکسیدان های قوی هستند که برای سلامت پوست و مو، ضروری‌اند. مقادیر بالایی از کاروتن، فنولیک اسید، اسکوالن و فنول‌ها هم مربوط به ویژگی آرایشی روغن آرگان خالص است. روغن آرگان خالص از ۴۲.۸% از اسیدهای چرب اولئیک و ۳۶.۸% از اسیدهای چرب لینولنیک تشکیل شده‌است که هر دوی آن‌ها مربوط به ویژگی‌های ترمیم کنندگی و مرطوب کنندگی آن هاست.

روغن آرگان خالص هم چنین حاوی Squal Anes است که به محافظت از کلاژن کمک می‌کند و پوست را نرمتر می‌کند. ترکیبات فنلی که در روغن آرگان خالص یافت می‌شوند، به محافظت از پوست دربرابر رادیکال‌های آزاد مضر که پوست را آلوده و آن را تیره، مرده و خشک می‌کنند. کمک می‌کند

فرآوری دستی در مقابل پرس سرد

فرآیند سنتی برای استخراج روغن آرگان خالص که برای پخت و پز استفاده می‌شود ، با سابیدن دانه‌های تفت داده شده در یک خمیر انجام می‌شود که دارای مقدار کمی آب است ، دانه ها پس از جدا شدن از پوسته ضخیم خودک در یک آسیاب دستی به کمک دسته هاون کوبیده می‌شود. سپس خمیر کهربا رنگی فشرده می‌شود تا روغن آرگان خالص به دست بیاید. این تکنیک استخراج روغن آرگان خالص ، فقط نیمه عمر بالای شش ماه را فراهم می‌کند. انجمن سلامت موروکو، صادرات روغن آرگان خالص تهیه شده به این روش را ممنوع کرده‌است و دلیل آن رقیق شدن با آب و حضور باکتری هاست که به دلیل دخالت دست در طی فشرده سازی، وارد می‌شوند.
فشردگی مکانیکی، استخراج روغن آرگان خالص پرس سرد نامیده می‌شود. این به این معنی است که دانه‌های آرگان تحت یک فشار مکانیکی قرار می‌گیرند که روغن آرگان خالص را پس می‌دهد، اما این امر زمانی انجام می‌شود که حرارت در کمترین میزان باشد، چون حرارت می‌تواند مواد مغذی در روغن آرگان خالص را کاهش دهد. روغن آرگان خالص تهیه شده با پرس سرد چند مرحله از فیلتر های الیافی عبور داده شده تا املاح معلق در آن بخوبی جدا شود ودر نهایت در ته ظرف فقط غبار ابر مانند کمی روسب کند ، روغن آرگان خالص تهیه شده با پرس سرد که روسوب وگل زیادی در ته ظرف باقی بگذارد کیفیت مناسبی نداشته و خوب از صافی عبور داده نشده ،با تکنیک استخراج فشار سرد، روغن آرگان خالص تا ۳۶ ماه قابل نگهدارای می باشد. زمان ماندگاری برای فرآوری دستی کمتر و فقط برابر با ۶ ماه است.

روغن آرگان بدون بو
روغن آرگان خالص بدون بو، در واقع روغنی است که هیچ بویی ندارد و رنگ آن شفاف است و رنگ طلایی را ندارد که ما آن را به عنوان رنگ طبیعی روغن می‌شناسیم. برای بدون بو کردن روغن آرگان خالص ، روغن آرگان خالص باید فرآیند فیلترشدن را با استفاده از کربن فعال طی کند. نتیجه روغنی است که بو و هیچ رنگی ندارد اما هنوز همان اجزای سازنده را دارد. دلیل این کار این است که بوی طبیعی روغن آرگان خالص برای همه مطلوب نیست. برای اجتناب از این بو دانه، روغن بدون بو می‌شود. اولین کسانی که از روغن آرگان خالص استفاده کردند، متوجه شدند که بوی دانه ها برای برخی افراد بسیار آزاردهنده است. خریدن روغن آرگان خالص بدون بو می‌تواند این مشکل را حل کند و به شما کمک می‌کند که از روغن در مصرف روزانه خود بدون هیچ مشکلی استفاده کنید. بیشتر افراد تمایل دارند روغن آرگان خالص بکر تصفیه نشده و بوگیری نشده را خریداری کنند. بازار کمی برای روغن آرگان خالص بدون بو وجود دارد.

کاربردهای سلامت فردی
روغن آرگان خالص ارگانیک، توانایی قابل توجهی برای تقویت، مرطوب کردن و بهبود الاستیسیته پوست دارند. روغن آرگان خالص غنی از امگا ۹، اولئیک اسید ، امگا ۶و لینولئیک اسید است. روغن آرگان خالص ارگانیک می‌تواند در ترمیم خشکی پوست، اگزما، پسوریازیس، آکنه و پوست آفتاب سوخته موثر باشد. این یک انتخاب خوب برای اضافه شدن به فرمولاسیون برای بلوغ پوست است. محتوای پلی فنل بالای آن، یک آنتی اکسیدان قوی است و به عمر مانایی روغن خام اضافه می‌کند.

روش استفاده از روغن آرگان خالص برای ریش و سبیل

روغن های طبیعی بهترین پیشنهاد برای داشتن ریش پر پشت و زیبای شما می باشد ،برای رسیدن به این هدف، روغن نارگیل، روغن ججوبا و محصولات دیگر می تواند مفید باشد اما روغن آرگان خالص arganoleگزینه ایست متفاوت که به شرح ویژگی های آن در مقاله زیر خواهیم پرداخت؟
روغن ارگان خالص از بذر درخت ارگان بدست می آید. در داخل هر میوه معمولا حدود سه هسته موجود در یک پوسته قرار دارد.
هسته های آرگان با دست زنان شاغل در تعاونی زنان مراکش شکسته و دانه ها استخراج می شوند ،دانه ها پس از طی آزمایشات مواد سمی و قارچی به روشهای شیمیای و پرس سرد روغن کشی و پس از تصفیه و انجام آزمایشات میکروبی و آنالیز مواد ترکیبی در بازار به فروش می رسد.روغن آرگان خالص سرشار از ویتامین های A,Eاومگا ۳ و ۶ ،اسید اولئیک،اسید هیالورونیک،انواع آنتی اکسیدان های مناسب برای پوست و مو می باشد
در سال ۲۰۰۷، تعداد محصولات لوازم آرایشی حاوی روغن آرگان تنها در دو در ایالات آمریکا بود. اما تا سال ۲۰۱۱ این به بیش از ۲۰۰ شزکت افزایش یافته است ، و در حال حاضر آن را در هزاران شرکت که بصورت ترکیب در محصولات ویا مصرف مستقیم مشاهده می کنیم.
تقاضای فراوان برای استفاده از روغن آرگان خالص این محصول را به محصولی گران و کم یاب تبدیل کرده است و متاسفانه همین عامل باعث استفاده برخی سود جویان از اسم روغن آرگان خالص و فروختن روغن های دیگر به این نام ویا ترکیب کردن آن با روغن های دیگر می شود، بنابر این در زمان خرید روغن آرگان خالص به چند نکته دقت کنید ، روغن آرگان خالص برنگ زرد می باشد،روغن آرگان خالص چسبندگی نداشته وغلظت یک روغن معمولی را دارد، روغن آرگان خالص فاقد بوی اسانسی و عطری می باشد و بوی مخصوی به خود وبوی یک روغن گیاهی را دارد،روغن آرگان خالص تماما جذب پوست شده و از خود هیچگونه آثار چربی بجای نمی گذارد.

در برخی از مقالات اغراق های زیادی در مورد کارای روغن آرگان خالص می شود که برخی از آنها صحت نداشته و باعث گمراهی ذهن مصرف کننده خواهد شد اما نباید فراموش کرد قیمت روغن آرگان با توجه به ویژگی های که به پوست مو ریش و ناخن می دهد بسیار ناچیز می باشد.

مزایای بالقوه روغن آرگان خالص argan oleبرای ریش
همانطور که در بالا توضیح داده شد، روغن آرگان خالص argan oleحاوی موادطبیعی است که به پوست کمک می کند تا سالم بماند. پوست سالم به معنای موهای سالم است. اگر فولیکول های مو روی صورت شما سالم باشند، به این معنی است که با تغذیه مناسب فولیکول ها با مواد موجود در روغن آرگان خالص argan oleریش ضخیم و پر پشتی خواهید داشت .

به طور کلی دستورالعمل های استفاده از روغن آرگان خالص argan ole برای تغذیه و قدرت ریشه عبارتند از:
چند قطره روغن آرگان خالص argan oleرا به کف دست خود به مالید، اطمینان حاصل کنید که دست شما سرد است، ترجیحا قبل از این کار دست های خود را با صابون وآب ولرم ودر انتها با آب سرد شستشو دهید تا ضمن پاک سازی ،کف دست شما سرد باشد. این به این دلیل است که دست های گرم روغن آرگان خالص argan oleرا سریعتر جذب می کنند.
سپس با نوک انگشتان خود که به روغن آرگان خالص argan oleآغشته شده است ،روغن آرگان خالص argan oleرا به آرامی به زیر ریش وسطح پوست برده تا اطمینان حاصل شود که ریش و پوست صورت کاملا به روغن آرگان خالص argan oleآغشته شده است ، اکنون با کمی ماساژ روغن آرگان خالص argan oleرا به لایه های میانی پوست خود هدایت نماید تا کاملا جذب ریش و پوست صورت شما گردد ، فراموش نکنیم همانطور که دست ها را با آب سرد شستیم ،قبل از استفاده از روغن آرگان خالص argan oleبهتر است صورت خود را با آب ولرم و یک پاک کننده مناسب شستشو داده و در حالت نمدار روغن آرگان خالص argan oleرا استفاده کنیم در این حالت روغن آرگان خالص argan oleبراحتی جذب ریش و پوست صورت شما خواهد شد.
با توجه به اینکه روغن آگان خالصargan oleبراحتی جذب ریش و موی شما می شود بنابر این پس از استفاده نیازی به شستشوی مجدد ندارد اما اگر تمایل دارید این اتفاق بیفتد حداقل دو ساعت پس از استفاده از روغن آرگان خالص . argan oleصورت وریش خود را با یک فوم ویا شامپو خنثی مثل شامپو بچه شستشو دهید.
فراموش نکنیم روغن آرگان خالص argan oleبه اندازه ای که برای ما مفید است وشما در واقع از آن استفاده می کنید، گران نیست. فقط دقت داشته باشید که از محصول اصیل ومعتبر استفاده نمایید.

نکاتی برای ناخن سالم

ناخن ها سلامت کلی ما را نشان می دهند، به همین دلیل مراقبت از ناخن بسیار مهم می باشد ،نکاتی را که در این مقاله می خوانید توصیه های متخصصین پوست برای داشتن ناخن های سالم می باشد.
ناخن ها را تمیز و خشک نگه دارید.

برای گرفتن ناخن از ناخنگیر یاکاتر استفاده نمایید. ناخن ها را کمی مانده به گوشت ناخن کوتاه کرده تا استحکام آن بیشتر باشد.

برای حفظ کوتیکول ناخن روزانه چند قطره روغن آرگان خالصargan oleروی ناخن ها به مالید.

از ناخن خود به عنوان یک ابزار برای باز کردن اجسام سخت ،پیچ ویا درب قوطی استفاده نکنید.

ناخن های خود را با چند قطره روغن آرگان خالص argan oleچرب نگهدارید بخصوص در شب و قبل از خوابیدن این کار را انجام بدهید.

هنگامی که ناخن ها ضخیم شده و کوتاه کردن آنها کمی دشوار شده است، کمی آب نمک ولرم درست کرده و پای خود را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در آن قرار دهید.

اگر ناخن های شما رشد غیر معمول داشته و در گوشت شما فرو رفته اند برای بیرون آوردن آنها حتمن به یک پزشک مراجعه.زیرا درمان نکردن به موقع آن ویا دستکاری های خودسرانه می تواند اثرات مخرب غیر قابل بازگشتی را برای شما به همراه داشته باشد.

کفشهای مناسب که در آن پا تحت فشار نباشد بپوشید و سعی کنید روزانه کفش خود را عوض نمایید..

در استخر های عمومی سعی کنید از دمپای شخصی خود استفاده نماید استفاده از دمپای آلوده می تواند باعث ایجاد قارچ در ناخن وانگشت های پای شما بشود.

اگر ناخن های شما دچار تورم ،تغییر شکل و یا درد شده اند، به یک متخصص پوست مراجعه کنید ،زیرا ممکن است نشانه هایی از مشکلات جدی ناخن باشد. اگر دچار دیابت یا گردش خون ضعیف شده اید، هر گونه تغییر در انگشت و ناخن می تواند جدی باشد .

فواید روغن آرگان برای مو

روغن آرگان اٌله خالص سرشار از ویتامین های E ,A اٌمگا ۳ و ۶ و اسید اولئیک و اسید هیالورونیک می باشد. شاید به همین دلیلی با وجود این همه مواد مفید و جذب بالایی که به لایه های میانی پوست دارد یکی از تاثیرگذارترین روغن ها برای تغذیه پوست ومو بشمار می رود. روغن آرگان اٌله بین پولک های مو نفوذ کرده و مقاومت مو را افزایش می دهد. در رشد مو تاثیر بسزایی دارد. بصورت طبیعی به مو آبرسانی می کند و از وز شدن مو جلوگیری می کند.

روغن آرگان اٌله با نفوذ بین پولک های مو، موهای غیر قابل کنترل (وز و خشن) را نرم و لطیف می کند. ویتامین E آسیب هایی را که به دلیل اتوکشی زیاد، حرارت و اکسیدان کردن مو، به مو وارد کرده است را ترمیم می کند.به وسیله قرار دادن پروتئین بین ساختارهای مو، قابلیت درمان مو خوره های پائین مو را دارد.
روغن آرگان اٌله شوره سر و خارش پوست سر را درمان می کند و نوعی ضد شکنندگی مو نیز محسوب می شود. برای تغذیه بهتر مو علاوه بر استفاده مستقیم از روغن آرگان اٌله، درست کردن انواع ماسک ها نیز به سلامت مو که در اثر دکلره و موخوره آسیب فراوان دیده باشد تاثیر ترمیمی بسیار بالایی دارد.
یکی از ماسک های بسیار مفید که خیلی هم ساده تهیه می شود ماسک زرده تخم مرغ با روغن آرگان خالص و عسل می باشد.

روش تهیه ماسک روغن آرگان خالص:
یک عدد زرده تخم مرغ را با یک قاشق مرباخوری عسل مخلوط کرده و ۱۰ قطره روغن آرگان اٌله به آن اضافه کرده و با یک چنگال مخلوط می کنیم. ماسک آماده شده روغن آرگان را روی سطح و ریشه مو و پوست سر کاملا ماساژ داده یک کلاه پلاستیکی روی موها کشیده و پس از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ادامه داده و سپس با یک شامپوی ملایم می شوریم. ماسک روغن آرگان اٌله را یک ماه استفاده کرده و از موهای خود لذت ببرید. یادمان باشد مو و پوست ما همچون اندام دیگرمان به تغذیه مدام نیاز دارد، پس برای ترمیم موهای آسیب دیده از اتو، رنگ مو، دکلره و مواد شیمیای و یا گرمایشی دیگر حتماً هفته ای یک یا دوبار از روغن آرگان اٌله  استفاده نمایید تا شادابی و سلامت موی خود را بدست آوردید.

روغن آرگان اٌله بصورت خالص و مستقیم هم کاربرد بسیار معجزه گری برای پوست و مو دارد که نباید از آن غافل شد.

روش استفاده:
بعد از استحمام روی موی مرطوب یا خشک بزنید در طول روز روی مو بماند.
در هنگام مخلوط کردن رنگ و اکسیدان یا پودر دکلره ۵-۴ قطره به ترکیب اضافه شود.


تاثیر روغن آرگان خالص بر روی پوست

فواید بهداشتی مصرف روغن آرگان به میزان زیادی گزارش شده است.  اثر ضد سرطانی روغن آرگان و اثرات هیپرلیپیدمیک آن تایید شده است. در این مطالعه اثر روغن آرگان بر پوست با استفاده از رده ی سلولی ملانومای B16 در شرایط آزمایشگاهی ارزیابی شد. روغن آرگان توسط زنان مراکشی به عنوان روغن آرایشی استفاده می شده است اما اخیرا توجهات زیادی به روغن آرگان در کشورهای آفریقای شمالی پیدا شده است. شیمیدانان اروپایی کشف کرده اند که روغن آرگان خواص بیوشیمی مطلوبی را از خود نشان میدهد که برای لوارم ارایشی تجاری در اروپا ، اسرائیل و سرتاسر جهان مفید است.

پیگمنتاسیون پوست به مقدار ملانین و پراکندگی آن در پوست بستگی ارد. در حین تولید ملانین سلولهای رنگدانه ای مانند سلولهای B16 به مقدار تیروزیناز در سلول و یا ترکیبات و فاکتورهای مهار کننده یا فعال کننده ی آنزیم بستگی دارد.اربوتین، کوجیک اسید و اسکوربیک اسید معدودی از شناخته شده ترین ترکیباتی هستند که میتوانند بیوسنتز ملانین را مهار کنند. اثر گذاری عوامل دپیگمنتاسیون بر روی ملانوژنز با کمی سازی محتوای ملانین در سلولهای رنگدانه ارزیابی شد. بیوسنتز ملانین در ملانوزوم هایی اتفاق میافتد که دارای آنزیم های تیروزیناز ، پروتیین وابسته به تیروزیناز -۱ و دوپاکروم توتومراز است.  اولین دو واکنش محدود کننده ی سرعت ملانوژنز به وسیله ی تیروزیناز کاتالیز میشود  و این واکنش ها عبارتند از هیدروکسیلاسیون تیروزین و ایجاد و ۳و ۴ – هیدروکسی فنیل آلانین (دوپا) و اکسیداسیون دوپا به دوپا کوینون . در موش اکسیداسیون(  ۵, ۶-dihydroxyindole-2-carboxylic acid (DHICA به indole-5, 6-quinone-2-carboxylic acid مشاهده شده ولی این واکنش در TRP1 انسان شناخته شده نیست . DCT دوپاکروم را به DHICA ایزومریزه می کند.

در این مطالعه ، ما اثر روغن آرگان بر ملانوژنز برای تایید این باور سنتی که روغن آرگان میتواند موجب حفظ تعادل چهره شود را  ارزیابی کردیم . روغن آرگان با محیط رشد سلول B16 ترکیب شد و به مدت ۴۸ و ۷۲ ساعت انکوبه شده و محتوای ملانین سلولها را کاهش داد(شکل ۱) . دپیگمنتاسیون مشاهده شده به دلیل کاهش در سطح بیان انزیم های ملانوژنز با کاهش چشمگیرتر TYR و  DCT  نسبت به TRP1  دانسته شد. (شکل ۲). تیروزیناز انزیم محدود کننده ی ملانوژنز است که دو مرحله ی ابتدایی سنتز ملانین را انجام میدهد. کاهش در محتوای ملانین سلئلها بعد از ۴۸ ساعت مشاهده شد اما بیشترین کاهش مربوط به ۷۲ ساعت پس از تیمار بود.اگرچه رقت ۱/۱۰۰۰۰ کاملا باعث بروز دپیگمنتاسیون می­شود ولی بازدارندگی چشمگیر سنتز ملانین و بدون اثرات سیتوتوکسیک در رقت ۱/۱۰۰۰ مشاهده می­شود که در این نقطه با اربوتین ۱۰۰µM یکسان است. اثرات روغن آرگان در رقت۱/۱۰۰  نیز چشمگیر بود ولی بعث کاهش جزئی در شمار سلولی نیز میشود. ما سپس بیان تیروزیناز را با وسترن بلات بررسی کردیم . نتایج نشان داد که بیان آنزیم تیروزیناز با تیمار سلول با روغن آرگان کاهش یافت (شکل ۲). همچنین هیچ کاهش  فوری در غلظت،  مثلا ۴ ساعت پس از تیمار در طول انکوباسیون مشاهده نشد. روغن آرگان  اثر بازدارندگی بر TRP1 نشان نداد و این جای تعجب نیست زیرا TRP1  و    DCT تنها ۴۰ درصد با TYR همولوژی اسید امینه ای دارند.توالی ساختاری و پروموتری TRP1  با TYR بسیار متفاوت است. با این وجود دلیل اثر مشاهده شده ی روغن آرگان بر بیان TRP1 هنوز مبهم است.

برای پی بردن به مکانیسم کاهش سطوح پروتیین انزیم های ملانوژنیک ، بیان در سطح رونویسی نیز تعیین شد و نتایج نشان داد که سطوح mRNA انها نیز با  تیمار روغن آرگان کاهش می­یابد (شکل ۳). کنترل بیان TYR (محدود کننده ی سرعت ملانوژنز ) به تنظیم در سطح رونویسی بستگی دارد. برخی از مهارکننده های ملانوژنز مانند TPA کاهش در سطحm RNA  ژن tyr را نشان داده اند و در مورد روغن آرگان پدیده ی یکسانی مش اهده شده است. همانطور در شکل ۴ نشان داده شده است ، سطح بیان mRNA  ژن tyr به دنبال تیمار با روغن آرگان کاهش یافته است.

بیان ژن­های انزیم های ملانوژنیک با MITF تنظیم میشود و نتایج ما نشان دهنده ی افزایش فعالیت MITF  است. فسفریلاسیون MITF با تجزیه­ی بعدی آن مرتبط است. MITF در تمایز ، تکثیر و حفظ ملانوسیت نقش بسیار مهمی ایفا میکند. برای تعیین علت افزایش فعالیت MITF ، یک افزایش وابسته به زمان در فسفریلاسیون ERK انجام شد و نتایج نشان داد که تیمار با روغن آرگان سبب افزایش فعالیت ERK1/2  می­شود(شکل ۳)  در مقایسه با هیریسین A (افزایش فسفریلاسیون بعد از یک ساعت پس از تیمار) روغن آرگان  باعث افزایش فسفریلاسیون ERK  بعد از ۲۴ ساعت  پس از تیمار میشود. ثابت شده است که فعال شدن پیوسته­ی MAPK ERK منجر به تجزیه­ی MITF میشود. ERK تعدادی از اهداف سیتوپلاسمی فسفریله میکند و یا به هسته مهاجرت میکند و در آنجا تعدادی از فاکتورهای رونویسی مانند MIFT را فسفریله و فعال میکند. MAP kinase, و ERK2 ، MIFT را فسفریله میکنند و بنابراین فاکتور رونویسی را برای پرای تجزیه در پوتئوزوم هدف گذاری میکنند. بنابراین علاوه بر تنطیم مجموعه­ی رونویسی ، ملانوژنز همچنین تحت یک تنظیم پسا ترجمه­ای نیز قرار دارد که عملکرد MITF و TYR را کنترل می کند.

همانطور که به صورت خلاصه در جدول ۱، ۲ و ۳ آورده شده است، روغن آرگان غنی از توکوفرول و اسیدهای چرب غیر اشباع مانند اولئیک اسید است. روغن آرگان در ارزیابی سفید کنندگی بتاکاروتن /لینولئیک اسید  یک فعالیت آنتی اکسیدانتی جالب توجهی از خود نشان داد. اثر سفیدکنندگی توکوفرول –الفا که به عنوان ویتامین E شناخته میشود گزارش شده است. مصرف خوراکی ویتامین E  میتواند بویزه با ترکیب شدن با ویتامین C باعث بهبود هیپرپیگمنتاسیون صورت شود. قرار گیری در معرض UV باعث پراکسیداسیون لیپید در صورت میشود که باعث آسیب به سلولهای اپیدرمال شده و منجر به هیپرچیگمنتاسیون پس از التهاب می­گردد.

خواص انتی اکسیدانتی و احیاءکنندگی روغن آرگان به سلولها کمک میکند تا در غیاب ملانین در مقابل استر اکسیداتیو مقاومت کنند. ملانین یک خاصیت تجزیه کنندگی رادیکال های  آزاد در سلولهای رنگدانه ای را دارد. در شرایطی که ملانین کاهش می­یابد ، مانند سلولهای تیمار شده با روغن ارگان با سلولهای بدون ملانوسیت مانند OCA2 ، مهار کننده های استرس اکسیداتیو میتوانند از اسیب های اکسیداتیو جلوگیری کنند. Fujiwara و همکارانش گزارش کردند که ، ویتامین E تجویز شده با ویتامینC به عنوان تجزیه کننده ی رادیکال آزاد عمل کرده و سایتوکاین های ملانوژنیک را مهار میکند و این به دلیل اثر سینرژیک ویتامین A و C بر روی سلولهای ملانوما است.

این مکانیسم همچنین میتواند چگونگی کارکرد اجزاء مختلف روغن آرگان در مهار سنتز ملانین در سلول های B16 را توجیه کند. روغن آرگان دارای خواص انتی اکسیدانتی و ضد پیری است و بنابراین میتواند استرس اکسیداتیو را در سلولها کاهش دهد اما ممکن است این اثر با اثر آن بر ملانوژنز مرتبط نباشد.

برای مثال Alpha-MSH  ، به عنوان یک تحریک کننده ی ملانوژنز شناخته شده، دارای اثر مهارکنندگی استرس اکسیداتیو در ملانوسیتهای انسانی  و نیز سلولهایی که توانایی سنتز ملانین را از دست داده اند است (سلولهای با جهش OCA2) این نشان میدهد که اثر انتی اکسیدانتی آن مستقیما با اثرات تنظیمی آن در ملانوژنز ربطی ندارد. اثر انتی اکسیدانت روغن آرگان میتواند سلولها را اسیب های اکسیداتوی ناشی از تابش UV  در غیاب ملانین و اثرات دپیگمنتاسیون ان روی پوست محافظت کند. به این ترتیب یک پایه ی علمی برای اثرات روغن آرگان در کاهش سرعت ظهور چین و چروک و مبارزه با خشکی پوست فراهم میکند.

اگرچه توکوفرول ها اصلی ترین اجزاء روغن آرگان در  ملانوژنز هستند اما نقش سایر اجزاء نیز میتواند مهم باشد. روغن آرگان همچنین حاوی اسیدهای چرب آزاد است که اثرات فعال کنندگی تیروزیناز در آنها گزارش شده است. لینولئیک اسید فعالیت تیروزیناز را کاهش و پالمتیک اسید آن را افزایش می­دهد. نمونه ی روغن آرگان استفاده شده در این مطالعه دارای ۲۸.۴۷% لینولئیک اسید، ۱۲.۲% پالمتیک اسید است و همچنین میتوان گفت که محتوی لینولئیک اسید بالا میتواند باعث کاهش فعالیت تیروزیناز شود نتایج این مطالعه نشان داد که روغن آرگان فعالیت تیروزیناز قارچ خوراکی را متاثر نمیکند (نتایج نیاورده شده است) . قطعا و بر اساس گزارش Ando و همکارانش فعالیت تیروزیناز باسطح mRNA  ژن TYR مرتبط نیست . بنابراین اثر دپیگمنتاسیون پوست به دلیل مهار بیان  انزیم های ملانوژنیک (TYR و DCT)  را میتوان به اجزاء اصلی (توکوفرول ها ) و یا اثر سینرژیک تمام اجزاء روغن آرگال نسبت داد.

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...