25 مرداد 1400
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 13 دقیقه
' 13
آنچه درباره روغن های آرایشی باید بدانیم


همه آن‌چه که می‌خواهیم درباره استفاده از روغن‌ها روی پوست بدانیم

استفاده از روغن‌ها روی پوست

در سال‌های اخیر مجددا استفاده از روغن‌ها در برنامه مراقبت از پوست مورد توجه قرار گرفته و درباره استفاده از روغن‌‌ها موضع بی‌طرفی وجود ندارد. بسیاری از افراد طرفدار استفاده از روغن روی پوست هستند و معتقدند برخی انواع روغن‌ها بسیاری از مشکلات پوستی آن‌‌ها حتی آکنه را برطرف کرده است. عده‌ای دیگر با در نظر گرفتن عوارض برخی انواع روغن‌ها از جمله روغن‌های معدنی چندان به استفاده از روغن‌‌ها روی پوست خوش‌بین نیستند. در این مقاله تلاش می‌کنیم به مهم‌ترین سوالات درباره استفاده از روغن‌ها روی پوست پاسخ دهیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

۱. شما نمی‌توانید پوستتان را با استفاده از روغن‌ها مرطوب کنید

استفاده از روغن برای مرطوب کردن پوست مانند انتظار خیس شدن در زیر باران با استفاده از چتر است. برای این که پی ببریم چرا یک روغن نمی‌تواند پوست را مرطوب کند کافی است نگاهی به ترکیبات اصلی یک لوسیون یا کرم مرطوب‌کننده بیندازیم.به طور کلی دو دسته از ترکیبات در مرطوب کننده ها و آبرسان ها به کار می رود . ترکیبات جاذب آب (Humectant) ، ترکیبات نرم کننده یا امولیانت و ترکیبات سد کننده (occlusive). هومکتانت‌ها ترکیباتی هستند که رطوبت را از محیط و همین‌طور از لایه‌های زیرین پوست جذب کرده و سلول‌های پوست‌ را آبرسانی می‌کنند. مهم‌ترین و موثرترین هومکتانت‌ها گلیسیرین و هیالورونیک‌اسید هستند از سوی دیگر ترکیبات امولیانت یا نرم‌کننده پوست را نرم کرده و ترکیبات سدساز با ایجاد یک لایه محافظ رطوبت و نرمی را در پوست به دام انداخته و مانع از دست رفتن آن می‌شوند. به این ترتیب پوست با یک کرم یا لوسیون مرطوب‌کننده که حاوی هر سه نوع ترکیب باشد می‌تواند هیدراته و نرم باقی بماند.

اما نقش روغن‌ها در مرطوب کردن پوست چیست؟ روغن‌ها می‌توانند به عنوان امولیانت و سدساز عمل کنند اما هرگز نمی‌توانند نقش یک هومکتانت یا جاذب آب را داشته باشند. روغن‌ها با پوشش بیرونی‌ترین لایه پوست رطوبت لایه‌های زیرین را حفظ می‌کنند.

 

۲. روغن‌ها را در آخرین مرحله به پوست بزنید

پس تنها راه استفاده از روغن‌ها روی پوست،‌ استفاده از آن پس از آبرسان و مرطوب‌کننده است. به خاطر داشته باشید چون روغن‌ها نقش سدساز و مانع را دارند چنان‌چه سرم یا مرطوب‌کننده‌تان را روی روغن‌ها بزنید ترکیبات آبرسان آن‌ها به پوست نفوذ نخواهد کرد. پس ابتدا مرطوب‌کننده و پس از آن برای حفظ رطوبت، از روغن‌ها استفاده کنید.

۳. روغن‌ها باعث ایجاد جوش می‌شوند

بله روغن‌ها منافذ پوست را مسدود کرده و باعث ایجاد جوش می‌شوند اما نه همه روغن‌ها. بسیاری از متخصصین درباره کومدوژنیک و جوش‌زا بودن برخی روغن‌ها مانند روغن‌های معدنی،‌ روغن نارگیل ، روغن زیتون و روغن‌هایی که در پخت و پز مورد استفاده قرار می‌گیرند هشدار می‌دهند. اما چه روغن‌هایی باعث جوش نمی‌شود؟روغن‌هایی مانند روغن آرگان و روغن مارولا از جمله روغن‌هایی هستند که با احتمال بسیار کمی سبب بسته شدن منافذ و ایجاد جوش می‌شود، البته این موضوع تا حد زیادی به پوست شما، ژنتیک و سایز منافذتان نیز بستگی دارد. تنها راه انتخاب روغن مناسب به خصوص در پوست‌های چرب و مستعد آکنه آزمون و خطاست.

۴. روغن‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مفید برای پوست هستند

روغن‌ها به طور طبیعی سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که موجب ترمیم و محافظت از پوست در برابر آسیب‌های محیطی می‌شوند. به طور مثال روغن گران‌قیمت آرگان غنی از ویتامین‌های A و E است که به ترتیب موجب بهبود ظاهر چروک‌ها و نرمی و لطافت پوست می‌شود. روغن مارولا تا چهار برابر یک پرتقال ویتامین C دارد که با خاصیت آنتی‌اکسیدانی فوق‌العاده موجب کاهش فعالیت سلول‌های رنگدانه‌ساز خواهد شد. روغن آفتابگردان نیز غنی از ویتامین E است و روغن موثر دیگر روغن دانه رزهیپ است روغنی غنی از ویتامین C که با خاصیت آنتی‌اکسیدانی فوق‌العاده از پوست در برابر آسیب‌های محیطی محافظت می‌کند.

روغن‌های مفید برای پوست

۵. روغن درخت چای، روغنی که آکنه را درمان می‌کند

روغن درخت چای به دلیل خواص ثابت شده ضدمیکروبی و ضدالتهابی اخیرا به یکی از درمان‌های موثر برای پوست‌های مستعد آکنه تبدیل شده است. این روغن با از بین بردن باکتری‌های مولد آکنه و کاهش سایز ضایعات می‌تواند به تنهایی یا در کنار سایر درمان‌ها در بهبود پوست‌های مبتلا به آکنه مورد استفاده قرار گیرد. البته این روغن می‌تواند موجب تحریک و قرمزی پوست شود، پس پیش از مصرف آن را روی قسمت کوچکی از پوست امتحان کنید.

۶. روغن‌های سنگین برای خشک‌ترین پوست‌ها

پوست‌های بسیار خشک و مستعد اگزما می‌توانند از روغن‌های غنی‌تر و چرب‌تر که سرشار از اسیدهای چرب از جمله اولئیک اسید هستند استفاده کنند. روغن آووکادو، روغن بادام شیرین و روغن آفتابگردان از جمله این انتخاب‌ها برای افراد با پوست‌ بسیار خشک است.

۷ . برای صورت از روغن‌های سبک استفاده کنید.

در نظر داشته باشید روغن‌های سبک که سریع جذب پوست شده و اثر چربی برجا نمی‌گذارد بهترین انتخاب برای استفاده روی صورت هستند، مانند روغن هسته‌انگور، روغن هسته زردآلو، روغن آرگان و روغن مارولا. برخی روغن‌ها مانند روغن جوجوبا حتی ترشح چربی در پوست‌های چرب را کنترل می‌کند.

۸. در انتخاب روغن برای موهای‌تان سخت‌گیر نباشید.

روغن آووکادو، جوجوبا، آرگان و بادام شیرین همه از گزینه‌های مناسب برای استفاده روی موها هستند و مهم‌تر از نوع روغن روی میزان و نحوه استفاده از آن روی موها تمرکز کنید. در استفاده از روغن روی موها زیاده‌روی نکنید یک تا دو قطره از روغن را کف دست‌ها مالیده و ساقه و نوک موها را چرب کنید تا رطوبت و درخشندگی موها حفظ شود. حتی اگر موهای شما براق و درخشان است استفاده از روغن‌ها به شرطی که درست استفاده شود می‌تواند زیبایی چشمگیری به موهای‌تان ببخشد. در صورتی که موهایی خشک و شکننده دارید پیش از شست‌وشو ساقه موها را کاملا با روغن بپوشانید تا موها از اثرات خشک‌کنندگی ترکیبات شامپو محافظت شود.

۹. از روغن‌های معدنی دوری کنید.

روغن‌‌های معدنی یا مینرال اویل یا پارافین مایع یا وازلین از جمله ترکیباتی است که از نفت به دست می‌آید و سال‌‌ها در صنایع آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شده است. استفاده از این روغن‌ها هم‌اکنون در بسیاری از کشورها مورد بحث قرار گرفته است. روغن‌های معدنی با درجات مختلفی تصفیه می‌شوند سازمان بهداشت جهانی WHO اخیرا دریافته است فرم‌های تصفیه نشده این ترکیب حاوی آلودگی‌هایی است که می‌تواند سرطان‌زا باشد. علاوه بر خطر سرطان‌زایی روغن‌های معدنی به شدت کومدوژنیک بوده و موجب بسته شدن منافذ و ایجاد آکنه و جوش‌های سرسیاه در افراد با پوست چرب می‌شود و در نهایت روغن‌های معدنی خاصیت چندانی برای پوست نداشته و در رطوبت‌رسانی و تغذیه پوست نقشی ندارد و تنها به عنوان یک سدساز عمل می‌کنند. این ترکیبات شاید پنجاه سال پیش ترکیبات مفیدی محسوب می‌شدند اما امروزه که ما به انواع روغن‌ها با خواص گوناگون برای استفاده در محصولات دسترسی داریم استفاده از روغن‌های معدنی در محصولات مراقبت از پوست چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

۱۰. تمیز کردن پوست با روغن‌ها 

ممکن است عجیب به نظر برسد که چگونه روغن‌هایی که مانند سد مانع از دست رفتن رطوبت پوست می‌شوند قادرند پوست را تمیز کنند. اما برخی انواع روغن‌ها می‌توانند ترکیبات آرایشی و آلودگی‌ها را در خود حل کرده و از پوست پاک کنند، این روغن‌ها بدون آسیب به لایه چربی محافظ پوست و بدون کوچکترین آسیب و ایجاد تحریک در پوست قادرند پوست را از آلودگی‌ها پاک کنند.

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...