5 مرداد 1400
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 6 دقیقه
' 6
بررسی جنبه های متالورژیکی یاتاقانهای تری متال

.آلیاژهای یاتاقان تری متال

آلیاژهای یاتاقان پایه مس به عنوان متریال الیه میانی یاتاقانهای تری متال به منظور تحمل نیروهای وارده بریاتاقان از اهمیت خاصی برخوردار هستند. خواص ضد اصطکاکی این آلیاژها با افزایش مقدار سرب بهبود مییابد. اگرچه که این افزایش منجر به کاهش استحکام میشود زیرا پیوستگی زمینه آلیاژ مس بوسیله سرب نرم از بین میرود. با کنترل مقدار قلع، سرب و ریزساختار میتوان به طیف وسیعی از آلیاژهای یاتاقان مناسب جهت کاربرده در شرایط کاری یاتاقانها دست یافت. در ادامه به معرفی انواع آلیاژهای برنز پرداخته شده است.

آلیاژهای برنز قلع عاری از سرب: آلیاژهای مس حاوی قلع به عنوان فسفر برنز شناخته میشوند زیرا با فسفر تشکیل دی اکسید میدهند. این آلیاژها در حالت ریختگی در لوله ها و یاتاقانها به کار میروند. این آلیاژها استحکام و مقاومت به سایش عالی بواسطه افزایش مقدار قلع دارند.

آلیاژهای برنز حاوی سرب کم: قابلیت ماشینکاری ضعیف برنز قلع با افزودن مقدار کمی از سرب بهبود مییابد. این افزایش باعث افزایش خواص سطحی نمیشود با این وجود موارد کاربرد این آلیاژها مشابه آلیاژهای برنز قلع عاری از سرب است. آلیاژهای برنز قلع با مقدار سرب متوسط: آلیاژ C83600 در حالت ریختگی به عنوان متریال پایه یاتاقانهای بایمتال کاربرد دارد. SAE793 یک آلیاژ با مقدار قلع کم، سرب متوسط که از طریق ریختهگری یا زینترینگ روی استیل بک به عنوان یک سطح برای تحمل نیروهای متوسط در بوشهای بایمتال اعمال میگردد.SAE792 یک آلیاژ با قلع باال اندکی سرب باالتر به روش ریختهگری یا زینترینگ روی استیل بک پوشش دهی میشود و برای سطوح تراست و بوشها مورد استفاده قرار میگیرد.

آلیاژهای برنز قلع حاوی سرب بالا: این آلیاژهای حاوی مقدار قلع متوسط یا باال و با مقدار سرب بالا خواص ضد اصطکاکی را بهبود میبخشند. آلیاژ SAE794 در بوشها برای نیروهای چرخشی کاربرد دارد وبه روش ریخته گری یا زینترینگ روی استیل بک جهت کاربرد در سرعتهای بالاتر و نیروهای کمتر نسبت به آلیاژ SAE793 اعمال میشود. آلیاژ SAE794 میتواند به عنوان الیه میانی در یاتاقانهای تری متال مورد استفاده قرار گیرد و این ساختار باعث باالترین قابلیت تحمل نیرو در یاتاقانهای تری متال پایه مس میگردد.

آلیاژهای مس-سرب: آلیاژ آلیاژ 48 SAE با سرب باال میتواند روی ژورنالهای استیل یا چدن مورد استفاده قرار بگیرد. مقدار قلع در این آلیاژها برای حفظ زمینه نرم مس به مقدار حداقل محدود میشود که این مقدارهمراه با سرب باال خواص ضد اصطکاکی و seizuring( توانایی تحمل متریال یاتاقان در برابر اتصال فیزیکی با متریال ژورنال هنگامیکه تماس فلز به فلز بین یاتاقان و سطح ژورنال روی دهد( آلیاژ را بهبود میدهد.امروزه یاتاقانهای بایمتال مس-سرب به ندرت مورد استفاده قرار میگیرند زیرا فاز سرب توسط محصولات خورنده ایجاد شده در روغن حین دوره تعویض روغن مورد حمله قرار میگیرد. بنابراین بسیاری از آلیاژهای مس – سرب حاوی سرب بیشتر از %02 مانند آلیاژ 48 SAE و 49 SAE به عنوان الیه پوشش در یاتاقانهای تری متال مورد کاربرد در اتومبیل و موتورهای دیزلی استفاده میشود.

در جدول 1 مشخصات آلیاژهای یاتاقان پایه مس همرا با کاربرد آن ارائه شده است. مطابق جدول 1 آلیاژهای برنز قلع سرب با قابلیت ماشینکاری اندکی استحکام و داکتیلیته کمتر نسبت به برنز قلع برای کاربرد درنیروهای متوسط و سرعتهای متوسط رو به باال ایده آل هستند. از استفاده این آلیاژها در شرایط نیروهای ضربههای باید ممانعت شود. مقدار سرب باال در این آلیاژها خواص محافظتی حتی در شرایط نبود روانسازرا فراهم میکند. این آلیاژها به عنوان متریال یاتاقانهای هیدرودینامیکی بهترین انتخاب هستند.

جدول 1 –مشخصه ها و کاربرد آلیاژهای یاتاقان پایه مس.

 

ادامه:  https://www.safatco.com/wp-content/uploads/2020/10/Metallurgical-aspect-of-trimetal-beraings.pdf

 

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...