23 اردیبهشت 1403
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه
' 5
مواد اولیه مورد نیاز در صنعت کاشی

کاشی محصولی که از خاک رس و سفال به وجود می آید و به عنوان پوششی در برابر نفوذ باکتری و آب مورد استفاده قرار می گیرد.کاشی به علت تنوع بالایی که دارد در انواع فضاهای خصوصی و عمومی مورد استفاه قرار می گیرد. واژه کاشی (Tile) از لغتی فرانسوی به نام Tuile گرفته شده است که خود این کلمه نیز از واژه Tegula  به معنای کاشی پخته شده از گل رس است. از کاشی ها بیشتر برای پوشش سقف، دیوار، کف و سطوح مختلف به عنوان یک تزئین استفاده می شود.

کاشی ها انواع مختلفی دارند که از مهم ترین آن ها ساده، انحنا دار و مخصوص می توان نام برد. این محصول در طرح و رنگ های بسیار متنوع تولید می شود که با افرودن لعاب و رویه  زدن به استحکامشان افزوده می شود. هر کاشی از دو قسمت اصلی لعاب و قطعه سفالی تشکیل می شود. قطعه سفالی بخش اصلی کاشی است و لعاب به عنوان یک ماده شیشه ای اتس که قسمت رویه کاشی را تشکیل می دهد.

مواد اولیه در کاشی سازی

مهم ترین مرحله در کاشی سازی انتخاب مواد اولیه مرغوب است. از مهم ترین مواد اولیه کاشی عبارتند از:

کائولن

نوعی ماده سفید است که یک مینرال رسی یا سنگ معدنی است که به عنوان خاک چینی شناخته شده است. یکی از مهم ترین ویژگی های این ماده قدرت تعلیق، فرم پذیری، عدم سایش، سفیدی و نرمی است. کائولن به دلیل رنگ سفیدی که دارد در صنعت ظروف چینی، بهداشتی و غذایی، کاشی و سرامیک پر کاربرد است.

ایلیت

ماده ای که به صورت خاک سه لایه ای در دسترس است و دارای پتاسیم می باشد. وجود الیت در کاشی مقاومت آن در برابر آّن را بالا می برد. هر چه رنگ این ماده سبز تر باشد یعنی پتاسیم بیشتری دارد و مرغوب تر است.

سیلیس

سیلیس کاربرد بسیاری در صنعت کاشی و سرامیک دارد. این ماده ترکیبی شیمیایی که 6- درصد از پوسته جامد زمین را تشکیل می دهد و هر چه سفید تر باشد خلوص این ماده بیشتر است.

بنتونیت

ساختار این ماده شبیه به ایلیت است و کاربرد بسیاری در صنعت کاشی دارد.

فلدسیات

فلدسیات یکی از مهم ترین کانی های سنگ آذرین است که از ترکیب 3 گروه پتاسیک، سدیک و کلسیت به وجود آمده است. پتاسیک و سدیک از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده فلدسیات است که به عنوان ماده اصلی در ساخت کاشی و سرامیک محسوب می شود. این دو ماده در ذوب شدن کاشی ها هنگام پخت کمک می کنند.

بال کالی ها

این ماده از دسته کانی ها کائولینیتی رسوبی هستند که از ترکیبات مختلفی از جمله مینرال های اصلی و فرعی و لیگینت تشکیل شده اند. در این ترکیبات ناخالصی هایی همچون آهن، تیتانیم، مواد کربن دار، نمک های محلول، مونت موریلونیت و... وجود دارد. وجود این مواد در کاشی و سرامیک سبب افزایش مقاومت آنها می شود.

سدیم تری پلی فسفات

نوعی پلیمر معدنی چند وجهی و جامد که به طور گسترده ای در صنایع شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد. این ترکیب به عنوان نمک سفید رنگ شناخته می شود که در آّ محلول است و در الکل هایی مانند اتانول ، نامحلول است. مهم ترین کاربرد این ماده در صنعت کاشی و سرامیک، قدرت روان سازی است که سبب افزایش روان کنندگی و جلوگیری از غلظت مواد و لخته شدن آنها می شود.

 

 

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها نزدیک ترین ها
Loading...