13 اسفند 1402
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 6 دقیقه
' 6
انواع کاغذ ها در ساخت کارتن

تولید کارتن با خمیر کردن کاغذ آغاز می شود. کارخانه های کارتن سازی معمولا از خمیر بازیافتی و ورق های کاغذی استفاده می کنند. تمامی کارتن ها فرایند ساخت یکسانی دارد اما مواد اولیه آن ها دلیل تفاوت کاربرد آنهاست. کارتن مورد استفاده در صنعت مواد غذایی با کارتن های پست معمولی ساختار کاملا متفاوتی دارند.

انواع کاغذ ها در ساخت کارتن

کرافت                                                      

کاغذها و مقواهای کرافت در طی فرایند کرافت ساخته می شوند. این فرایند شامل تبدیل شیمیایی چوب به خمیر چوب است. چوب از لیگنین و سلولز تشکیل می شود. در فرایند کرافت لیگنین جدا می شود و یک خمیر چوب به دست می آید. این نوع کاغذ به دلیل مقدار کم لیگنین و نسبت گوگرد بالا قوی است. و از طرفی برعکس کاغذهای تحریر به شکل گسترده سفید نمی شود و در نتیجه هزینه کمتر و استحکام بالایی دارد. از کرافت به عنوان لایه بیرونی و داخلی انواع فلوتینگ، مقوا و... استفاده می شود.

قیری

این کاغذ دارای قیر و مشتقات آن است. در کاغذ قیری یک لایه آسفالت بین دو لایه کاغذ قرار می گیرد. این کاغذ، ضدآب است  و کمی بخار آب در آن نفوذ می کند. این کاغذ برای بسته بندی محصولاتی استفاده می شود که قابلیت خوردگی دارند. کاربرد این کاغذ ناچیز است.

ضد آب

کاغذهایی که در هنگام خیس شدن از هم پاشیده نمی شوند مانند کاغذهای بسته بندی لیبل نوشیدنی ها از این نوع کاغذها هستند. این کاغذ در برخی از گونی ها و کیسه ها برای بهبود مقاومت در برابر آب و بخارآب استفاده می شود. همچنین از این نوع کاغذ در ساخت کارتن و جعبه های مناسب مواد غذایی و نوشیدنی استفاده می شود.

ورق نئوپان

نوعی کاغذ فیبر ضخیم از کاغذ بازیافتی است که می توان آن را با خاک اره نیز تهیه کرد. از این نوع ورق با نام تخته خرده چوب یا مقوا یاد می شود. ورق نئوپان با برداشتن تکه های کاغذ بازیافتی، تشکیل لایه ها و چسباندن لایه ها به یکدیگر ساخته می شود. سطح این ورق سفت و صاف است. نئوپان شباهت بسیاری به مقوا دارد. این ورق یک نوع مقوای کارتن سازی است و مانند لاینر جایگزین لایه های بیرونی یا میانی فلوت در تولید ورق کارتن است.

تست لاینر

این کاغذ از ترکیب کاغذ لاینر یا مواد و رنگ ساخته می شود و در مقایسه با آن مقاومت کششی بالاتری دارد. این کاغذ اغلب برای لایه داخلی و خارجی کارتن های کاغذی استفاده می شود. انواع لاینر با افزودن درصدهای متفاوتی از نشاسته و رنگ و چسب ایجاد می شوند به همین دلیل لاینر ویژگی ها و مقاومت های متفاوتی دارد. از کاغذ تست لاینر در ساخت بسته بندی کارتن های مواد غذایی، کالاهای بادوام و سینی های مقوایی و... رایج است. این کاغذ به اندازه کرافت محکم نیست اما ارزان تر و بازیافتی است.

فلوتینگ

کاغذ فلوتینگ یا موج دار به عنوان لایه میانی در کارتن و جعبه استفاده می شود. مانند لاینر مواد اولیه این محصول از خمیر کاغذ است. این کاغذ به علت مقاومت بالا در برابر ضربه، فرایند پردازش آسان، قیمت ارزان محبوب و پرکاربرد است. به طور مثال در کارتن های سه لایه، یک لایه کاغذ فلوت بین دو کاغذ لاینر یا تست لاینر قرار می گیرد.

پارچمنت

این کاغذ علاوه بر مقاومت در برابر رطوبت ماهیتی کاملا روغنی دارد و معمولا برای بسته بندی محصولات چرب و روغنی یا حساس به چربی استفاده می شود. این کاغذ یک کامپوزیت مبتنی بر سلولز است و ساختار آن برای ایجاد خواصی همچون عدم چسبندگی، مقاومت در برابر رطوبت و چربی پردازش می شود. این کاغذ مناسب ساخت کارتن های مواد غذایی چرب و روغنی می باشد.



دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...