13 اسفند 1402
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 4 دقیقه
' 4
کارتن چیست؟

کارتن چیست؟

کارتن جعبه یا ظرفی است که با قرار دادن چند لایه کاغذ یا مقوا روی همدیگر ساخته می شود. کارتن یکی از پر مصرف ترین بسته بندی کاغذی به شمار می آید. همچنین از کارتن به عنوان بسته بندی مقاوم برای حمل و نقل استفاده می کنند.

تاریخچه کارتن

نیاز به حمل مایعات به اندازه عمر انسان است. در ابتدا از پوسته استفاده می شد و به دنبال آن از سرامیک و شیشه و سایر فلزات. در قرن 20 دو ماده جدید ظهور کرد به نام مقوا و پلاستیک.

در ابتدا ایده حمل مایعات به شکل کاغذ قانع کننده به نظر نمی رسید با این وجود بسیار کارآمد به نظر می رسید زیرا از یک منبع تجدید پذیر ساخته شده بود. امروزه کارتن های نوشیدنی کاغذی در اندازه و شکل های مختلف در دسترس است.

تاریخچه کارتن به سال 1879 برمیگردد. در کارخانه ای در بروکلین که توسط رابرت گیر انجام می شد. تصاویری از یک قالب، برش و گل مقوا و یک تصور از یک کارتن تا خورده است. در سال 1896 شرکت ملی بیسکوییت اولین کارخانه ای بود که از کارتن برای بسته بندی استفاده نمود. کاغذ های تاشو که برای ساخت کارتن استفاده می شود توسط دکتر وینسلو از سیاتل، واشنگتن در سال 1908 بوده که ادعا می کند ظروف شیر کاغذی از اوایل سال 1906 به صورت تجاری در سانفراسیسکو و لس آنجلس فروخته می شده.

انواع کارتن

کارتن ها انواع مختلفی دارند که معمولا برای بسته بندی مناسب مواد غذایی، سخت افزاری، دارویی و... کاربرد دارد. کارتن های تاشو معمولا در کارخانه سازنده به صورت لوله در می آید و به صورت بسته برای بسته بندی آماده می شود.

کارتن تخم مرغ

کارتن تخم مرغ برای محافظت از تخم مرغ های کامل هنگام حمل و نقل طراحی شدند. به طور سنتی از خمیر قالب ساخته می شوند.از کاغذ روزنامه بازیافتی استفاده می شود که به شکلی ساخته می شود که از تخم مرغ ها محافظت کند.

کارتن 4 ضلعی شیر

معمولا به شکل مکعب است اما یافتن کارتن هایی که فاقد زاویه راست و لبه های مستقیم هستند هم غیر معمول نیست مانند کارتن مورد استفاده برای بستنی. از کارتن هایی با مقطع 6 یا 8 ضلعی برای کالاهای خاص استفاده می شود.

کارتن پیر

کارتن پیر ماده ای که برای ساخت زیورآلات برجسته، تزئینات سقف و دیوار استفاده می شود. این کاغذ از مخلوط کاغذ و سفید(کربنات کلسیم آسیاب شده) و چسب تشکیل می شود که وارد قالب های گچی می شود و سپس آن را به اتاقی خشک می برند تا خشک شود.




دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...