5 اسفند 1402
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه
' 5
علل خرابی دیسک ترمز

علل خرابی دیسک ترمز

دیسک ترمز یک سیستم متصل به خودرو است که جدانشدنی از چرخ هاست. این قطعه بر روی بلبرینگ قرار می گیرد و به وسیله پیچ و مهره در برابر لنت ترمز نصب شده است. جنس دیسک از سرامیک و چدن می باشد.

انواع خرابی دیسک ترمز عبارتند از:

داغ شدن دیسک های چرخ

زمانی که راننده پدال ترمز را می فشارد باعث می شود روغن ترمز وارد سیستم ترمز و چرخ شود و همچنین سبب فشرده شدن لنت به دیسک ترمز می شود. مجموع این اتفاقات سبب افزایش دما و متوقف شدن اتومبیل می شود و اگر به صورت پی در پی پدال ترمز فشرده شود دمای دیسک افزایش می یابد و دیسک سرخ می شود که اگر دیسک ترمز بی کیفیت باشد ممکن است در حین این افزایش دما شکسته شود و یا دیسک تاب بردارد. این اتفاق در سال های سرد و روزهای بارانی می تواند مشکل ساز باشد.

ساییده شدن و تاب برداشتن دیسک ترمز

دیسک ترمزها هنگام کار کردن می چرخند و چرخش ها می تواند عامل فرسودگی، تاب برداشتن و ساییده شدن دیسک چرخ ها به مرور زمان شود. تاب برداشتن دیسک ترمز به معنای ناهمگون و ناهموار شدن سطوح دیسک چرخ است که مانع عملکرد درست این قطعه می شود.تاب برداشتن دیسک بر اثر گرم شدن و ایجاد آلودگی در سطح دیسک چرخ هاست. دیسک ترمزی که تاب برداشته باشد هنگام ترمز کردن صداهای گوش خراش و بوی سوختگی دارد.

درگیری لنت ترمز و دیسک ترمز

این مشکل سبب به وجود آمدن ناموزونی در فرمان، داغ شدن زیاد لنت ها، فرسودگی لنت ها، افزایش مصرف سوخت و از کار افتادن سیستم ترمز می شود.

اگر این اتفاق زیاد اتفاق بیوفتد سبب بروز مشکلات بزرگتری خواهد شد.

علائم خرابی دیسک ترمز

دیسک ترمز یکی از قطعات مهم در سیستم کنترل سرعت و توقف خودرو است و از همین رو شناخت علائم خرابی دیسک ترمز برای تشخیص خرابی و جلوگیری از خطرات خرابی دیسک چرخ لازم و ضروری می باشد.

برخی از نشانه های خرابی دیسک عبارتند از:

لرزش پدال ترمز

یکی از نشانه های خرابی دیسک ترمز لرزش و تکان های پدال ترمز برای ترمز گیری است. این لرزش ها و بلند شدن صدای سوت از لنت های ترمز بر اثر تاب برداشتن دیسک ترمز است.

صدای سوت کشیدن

هر گونه صدایی هنگام ترمز کردن با توجه به اینکه چندبار و در چه زمان هایی شنیده می شود ممکن است یکی از نشانه های خرابی دیسک ترمز باشد. اگر صدای سوت بلند و ممتد و هم زمان در حال حرکت و هم هنگام ترمز، بهدلیل تماس لنت با دیسک ترمز است به شما می گوید که لنت ترمز تمام شده و اگر تعویض نشود و باز صدای سوت مانند شنیده شود به این معناست که لنت شما نامرغوب است.

سفت شدن پدال ترمز

سفت شدن پدال ترمز و ایجاد اختلال در عملکرد درست یکی از نشانه های خرابی دیسک ترمز است و باید آن را جدی بگیرید.

زنگ زدگی ترمز

زنگ زدگی ترمز از جمله خرابی هایی است که بر اثر عواملی همچون گرد و غبار، رطوبت، بارندگی و... ایجاد می شود. اگر زنگ زدگی ضخامت نازک و کمی داشته باشد قابل زدودن است در غیر اینصورت نیاز به تعویض دارد.

ترمز خالی کردن

پدال ترمز باید در وضعیت متعادلی قرار بگیرد طوری که برای کارکردن با آن نیاز نباشد پدال را بیشتر از حد فشار دهید اگر پدال ترمز به قدری شل شده باشد که برای عمل کردن پایین تر از جایی که باید قرار بگیرد یا راننده باید چندین بار پدال ترمز را فشار دهد تا کاهش سرعت با توقف انجام شود به معنای ترمز خالی کردن است.

انحراف خودرو

یکی از مهم ترین قطعاتی که برای کاهش و افزایش سرعت و توقف خودرو نقش مهمی دارد دیسک ترمز است و کوچک ترین خرابی در آن کنترل سرعت و حرکت خودرو را دچار مشکل می کند و امکان دارد هنگام ترمز ماشین به سمت دیگری منحرف شود.



دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...