5 اسفند 1402
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه
' 5
انواع دیسک ترمز

انواع دیسک ترمز

دیسک ترمز یکی از قطعاتی است که انواع مختلفی دارد و هر کدام از این دیسک ها ویژگی های خود را دارند و با توجه به نیاز خودرو از آن استفاده می شود. در این مقاله درباره انواع دیسک های ترمز و ویژگی های آن صحبت خواهیم کرد با ما همراه باشید.

دیسک یکپارچه

این دیسک یکی از ساده ترین دیسک های موجود در بازار می باشد. ساختار این دیسک ها مانند یک بلوک یکپارچه فلزی است. به همین دلیل تولید آن ساده و ارزان است. مشکل اصلی این نوع دیسک تبادل حرارتی آنهاست. این دیسک ها به دلیل قالب گیری یکپارچه ای که دارند کاملا از فلز تشکیل شده اند و سنگین هستند و هیچ هوایی در قسمت میانی آن ها وارد نمی شود و خنک کاری نمی شوند. این عیب سبب می شود به کلیپر آسیب برسد و مصرف لنت افزایش یابد.

دیسک حفره دار

برخی از خودروها بر اساس کاربردی که دارند ترمزگیری های شدیدی در آنها اتفاق می افتد در اثر این ترمز گیری های شدید گرد و گازهایی در اثر تماس لنت با دیسک تولید می ش.د که انباشته شدنشان بین دیسک و لنتسبب می شود بازده سیستم ترمز کاهش یابد. برای جلوگیری از این مشکل روزنه هایی بر روی دیسک به وجود می آوند تا گرد و گازها تخلیه شود. به این صورت هم بازده ترمز گیری بهتر می شود و هم از وزن دیسک کاسته می شود.

با حفره دار کردن این دیسک ها از مساخت آن ها کم می شود. کاهش این مساحت دیسک سبب می شود تا تبادل حرارتی کمتری صورت بگیرد و به این ترتیب دمای مجموعه افزایش می یابد. یکیدیگر از ویژگی های بد این دیسک ها وجود نقاط حساس در اطراف حفره هاست که باعث می شود در اثر قرار گرفتن تحت تنش زیاد دیسک دچار ترک شود. امروزه لنت ها از موادی ساخته می شوند که گرد و گاز کمتری دارد و به همین دلیل از این نوع دیسک ها کمتر استفاده می شود. اما در بسیاری از خودروهای پر قدرت از این دیسک استفاده می شود.

دیسک مجرادار

امروزه در همه خودروهای تولیدی دنیا از دیسک هایی استفاده می شود که بین لایه بیرونی و درونی آن فضای خالی ایجاد شده است تا هوا بین دو لایه از دیسک جریان یابد و دمای مجموعه کم شود. بین دو لایه دیسک بیرونی و درونی کانال هایی برای عبور هوا طراحی شده اند که سبب می شوند گرمای تولید شده در اثر اصطحکاک بین دیسک و لنت در مجموعه باقی نماند و توسط هوای در جریان از مجموعه خارج شد. وجود این کانال ها سبب می شود دیسک بیش ازاندازه گرم نشود و ترک برندارد و از مصرف لنت نیز کاسته شود.

دیسک شیاردار

این نوع دیسک ها مانند دیسک های حفره دار سبب می شوند تا گرد و گاز های حاصل از تماس لنت با دیسک از فضای بین آن دو تخلیه شود. علاوه بر آن شیارهای این دیسک ها سبب می شوند نیروی اصطکاک بین لنت و دیسک بیشتر شود و در نتیجه مصرف لنت افزایش می یابد.

شیتر های ایجاد شده روی این دیسک متفاوت است اما از بهترین طراحی ها طرح J مانند است. این طرح علاوه بر حذابیت خاصی که دارد به خروج گرد و گاز های حاصل نیز کمک می کند و همچنین سبب کاهش لرزش های حاصل از ترمز گیری می شود.

دیسک سرامیکی کربنی             

سرامیک کربن مقاومت دمایی بالاتری نسبت به فلز دارد یعنی در مقابل نیروی اصطکاک برابر افزایش دمایی کمتری از فلز دارد. یکی دیگر از ویژگی های این دیسک ها این است که در فشار بالای ترمز تغییر شکل کمتری نسبت به دیسک های فلزی از خود نشان می دهد. و وزن کمتری نیز دارد. این دیسک های قیمت بالایی دارد و به همین دلیل استفاده از آن رایج نیست.



دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...