26 بهمن 1402
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 10 دقیقه
' 10
قرنیز و انواع آن

قرنیز چیست؟

قرنیز نواری برجسته و زیبا از جنس PVC، چوب، MDF و یا سنگ که در پایینی ترین قسمت دیوار های داخلی ساختمان در امتداد دیوار نصب می شود تا از کفپوش در برابر ضربه و نفوذ آب محافظت کند. قرنیز توسط پیچ، میخ و با چسب به دیوار چسبیده می شود. در اندازه ها و رنگ های متنوع زیادی تولید می شود. ارتفاع قرنیز معمولا 7، 9، 11 و 15 سانتی متر و طول آن 240، 280 و 366 تولید می شود. قرنیز علاوه بر زیبایی که دارد کاربرد های فراوانی نیز دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

کاربرد قرنیز

عبور سیم و کابل

معمولا پس از نصب قرنیز (به جز نوع سنگی و سرامیکی) یک فضای خالی پشت قرنیز ایجاد می شود که به فضای پاشنه ای شناخته می شود. از این فضا می توان به عنوان داکت برای عبور کابل و سیم استفاده کرد.به طور مثال از قرنیز ام دی اف برای عبور سیم های سینما خانگی و سیم تلفن استفاده می شود.

جلوگیری از رطوبت

برخی از دیوار ها در برابر رطوبت حساسیت بیشتری دارند. بدون استفاده از قرنیز آبی که بر روی زمین ریخته به دیوار می رسد و قسمت پایین دیوار مرطوب می شود. با استفاده و نصب قرنیز از انتقال این رطوبت به دیوار جلوگیری می شود.

جلوگیری از صدمات فیزیکی

قسمت پایینی دیوار حساس ترین قسمت آن است که در برابر آسیب های ناشی از برخورد اشیا حساس است. برخورد اسباب و اثاثیه هنگام اسباب کشی، اسباب بازی کودکان و یاهر وسیله دیگری که با قسمت پایینی برخورد کند می تواند به دیوار آسیب برساند. با استفاده از قرنیز دیگر ازدیوار در برابر صدمات فیزیکی محافظت می شود.

مخفی نمودن درز انبساط

پارکت لمینت به دلیل تغییرات دما در طول سال منقبض و منبسط می شود. جهت جلوگیری از آسیب به پارکت در اثر انبساط و انقباض ، فاصله کوچکی موقع نصب پارکت در دورتادور دیوار باقی می گذارند. که به این فاصله درز انبساط گفته می شود. قرنیز ها این درز ها را می پوشانند و از نفوذ آلودگی ها و گردوخاک به آن جلوگیری می کنند.

پوشاندن لبه های ناصاف دیوار

در محل اتصال کف اتاق به دیوار ممکن است لبه هایی ناصاف وجود داشته باشند که با استفاده و نصب قرنیز می توان این ناصافی ها را پوشاند.

جلوه و دکوراسیون فضای داخلی

انتخاب بهترین نوع قرنیز زیبایی فضای داخلی ساختمان را دو چندان می کند.

انتخاب رنگ قرنیز

انتخاب رنگ قرنیز با توجه به رنگ دکوراسیون تان انتخاب می شود. اگر از پارکت لمینت استافده کردید رنگی به همان رنگ انتخاب کنید و یا برای جلوه ای بیشتر از رنگی تیره تر از رنگ پارکت استفاده نمایید. همچنین می توانید با استفاده از رنگ های متضاد با پارکت کنتراستی برای توجه هر چه بیشتر انتخاب نمایید و یا از رنگ های خنثی مانند مشکی سفید استفاده کنید.

انواع قرنیز

قرنیز ام دی اف(MDF)

رایج ترین نوع قرنیز ام دی اف است که در بین انواع قرنیز ها شیک ترین و به صرفه ترین قرنیز از لحاظ اقتصادی به شمار می رود. این قرنیز دراای رزین و روکش پی وی سی است که سبب مقاوم تر شدن آن در برابر خط و خش می شود.

این قرنیز وزن کمتری نسبت به قرنیز های دیگر دارد و تا حدودی می تواند دربرابر رطوبت و آب مقاوم باشد. این محصولات به سبب جنسی که دارد به راحتی برش می خورد و طرح های مختلفی بر روی آن اجرا می شود.برای طرح‌دار کردن قرنیزها در ابتدا ام‌ دی اف را برش زده و به کمک دستگاه چهار تراش چوب (مولدر) خطوط تزئینی را که به آن‌ها ابزار گفته می‌شود، بر روی ام دی اف خام ایجاد می‌کنند. پس از ایجاد خطوط تزئینی، روکش PVC را به کمک دستگاهی به نام ریپنگ روی سطح MDF خام می‌چسبانند.

قرنیز پی وی سی(PVC)

قرنیز های پیوی سی ظاهر مشابهی با قرنیز چوبی و یا ام دی اف دارند. اما به دلیل جنس موادی که از آن ساخته شده، طراوت و انرژِی چوب را کمتر منتقل می کند. این قرنیز برای محیط هایی که در معرض رطوبت و آب قرار دارند نسبت به قرنیز چوبی عملکرد بهتری دارد و تا حدودی در برابر آب مقاوم است.

این نوع قرنیز از چند لایه پلاستیکی تشکیل شده است و عمر بیشتری نسبت به قرنیز های چوبی دارد همچنین از تنوع بالایی نیز برخورداراست. یکی از نقاط ضعف این قرنیز این است که نمی توان آن را رنگ کرد. پس اگر در آینده قصد نغییر دکوراسیون دارید این نوع قرنیز مناسب نمی باشد زیرا چاره ای به جز تعویض و یا تحمل آن ندارید. از دیگر معایب این قرنیزمی توان رنگ پریدگی در برابر آفتاب اشاره کرد.

قرنیز چوبی

قرنیز چوبی همانطور که از نامش پیداست ازچوب درختان مختلف ساخته می شود. درختانی همچون بلوط، کاج، گیلاس و گردو که استفاده بیشتری در این نوع قرنیز ها دارند. برای افزایش طول عمر قرنیز بر روی آن رزین و مواد شیمیایی استفاده می شود.

این قرنیز مانند قرنیز های ام دی اق در هر نقطه ای از اتاق که نیاز به نصب داشته باشد قابل برش و استفاده می باشد. این نوع قرنیز به دلیل جنسی که دارد از قرنیز ام دی اف گران تر است و از دیگر معایب این نوع قرنیز آسیب زدن به محیط زیست، احتمال خورده شدگی توسط حشرات و حساسیت بالا به رطوبت می توان اشاره کرد.

قرنیز سنگی

یکی از انواع قدیمی قرنیز که معمولا بر روی دیوار های گچی به کار برده می شود قرنیز سنگی است. این نوع قرنیز ارتفاع 10 سانتی دارد و در نوع ساده و طرحدار تولید می شود. در تولید این قرنیز از سنگ تراورتن، مرمریت و سنگ گرانیت استفاده می شود. قرنیز های سنگی در دکوراسیون مدرن امروزی جذابیت و جایگاه خود را از دست داده اند.

قرنیز سرامیکی

قرنیز سرامیکی ساخته شده از سرامیک می باشد که در طرح های ساده وگلدار موجود می باشد. این قرنیز های به خوبی با پوشش کف سرامیک و دیوار های سرامیکی قابلیت ست شدن دارد. این قرنیز به دلیل تنوع پایین و قیمت بالایی که دارد طرفداران کمی دارد.قرنیز سرامیکی با توجه به جنس سرامیک در برابر آب مقاوم است و استفاده از قرنیز سرامیکی در محیط هایی مانند حمام مناسب می شود.

قرنیز پلاستیکی یا پلی استابرن

این قرنیز یکی از انواع قرنیز های پی وی سی می باشد که همانند قرنیز پی وی سی می تواند به گونه ای طراحی شود که ظاهری مشابه چوب داشته باشد. این قرنیز انعطاف پذیر است و با چسب به دیوار چسبیده می شود. این قرنیز برخلاف قرنیز پی وی سی قابلیت رنگ کردن دارد، بادوام است، نصب راحتی دارد و به نگهداری کمتری نیاز دارد. اما معایبی مانند قابل اشتعال بودن، حساس بودن در برابر امواج UV نور خورشید، حاوی مواد سمی استایرن و بنزین و نوروتاکسین هایی که برای سلامت انسان مضر است و حدود 500 سال طول می کشد تا در طبیعت تجزیه شود.

 





دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...