17 دی 1402
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه
' 5
عزاداری مردم خاتم در ماه محرم

عزاداری مردم خاتم در ماه محرم

همزمان با ماه محرم و مراسمات عزاداری اباعبدالله الحسین شهرستان خاتم نیز در این باره خیمه ای به پا کرده و در مساجد و حسینه ها میزبان عزاداران حسینی خواهد بود.

همه مساجد و حسینیه ها از چند روز قبل از رسیدن محرم سیاه پوش می شوند و از روز اول محرم مراسم عزاداری آغاز می شود.مردم در هیات های زنجیر زنی  وسینه زنی به مساجد و تکیه ها می روند و افرادی که نذر دارند نذورات خود را بین عزاداران پخش می کنند.

عزادارای در شهرستان خاتم غالبا از شب سوم رسمی می شود و هیات های مذهبی  با ایجاد دسته های سینه زنی و زنجیرزنی در عزای شاه خوبان عزاداری میکنند.

به پا داشتن سفره های نذری نیز از دیگر مراسمات در ماه محرم است که در این مراسم همه مردم حضور فعال دارند و در پخش ان کمک می کنند.

سیاه پوشی در محرم:

با پوشیدن لباس سیاه و نصب پرچم های مزین به نام امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) بر سر در خانه یا مساجد ، ادارات و نهادها بتوانند عزادار خوبی برای امام حسین به شمارآیند.

ادای احترام به ماه محرم:در این ماه مرد ها به احترام اقا اباعبدالله الحسین از پوشیدن لباس و اصلاح کردند اجتناب می کنند و زن ها نیز از آرایش خودداری کنند.حتی برخی از آرایشگاه ها به احترام ماه محرم دو ماه تعطیل است.

مجالس در ماه محرم:

مراسم سخنرانی ، روضه خوانی ، سینه زنی ، زنجیر زنی و تعزیه خوانی از جمله مراسمات محرم در خاتم است.

10 روز اول محرم در خاتم هر یک به نام خاصی نام گذاری شده است و نوحه خوانان هر شب بعضی از مصیبت های امام حسین (ع) را برای سوگواران بیان می کنند.

به جز روضه و عزاداری ، سینه زدن نیز از جمله عزاداری هاست که سینه زنی شور از آداب مردم خاتم در قالب عزاداری های سیدالشهداست.

مراسم علم گردانی :

مراسم علم گردانی از قدیم درشهرستان خاتم مرسوم  بوده است.بر افراشتن علم حضرت عباس یکی دیگر از مراسمات مردم در آغاز محرم است.

جوانانی که عضو هیدت هستند در محدوده محله هیدت های خود برای جمع کردن نذورات مردم در روز هفتم محرم تا قبل از تاسوعا ، درب خانه ها و  مغازه ها علم را میگردانند و مردم با بوسیدن آن علم نذورات خود را نیز تحویل می دهند.

 روز تاسوعا حسینی:

مراسم تاسوعا هر سال با جمعیت زیادی  از عزاداران حسینی در مرکز شهر و ورستا ها برگزار می گردد.عاشقان آن حضرت در روستا ها با تعزیه خوانی ، سینه زنی ، زنجیر زنی  و نوحه خوانی عزاداری می کنند

در مروست مراسم تاسوعا صبح برگزار می شود و هیدت ها صبح تاسوعا در گلزار شهدا جمع و به عزاداری می پردازند.

در بخش هرات نیز عصر تاسوعا جمعیت زیادی از عزاداران با دسته های زنجیره زنی ، سینه زنی و.. به سوگ و ماتم سرور سالار شهیدان می پردازند

  روز عاشورای حسینی :

عزاداری ماه محرم در خیابان های شهرستان خاتم برگزار می شود.در این ایام و در روز عاشورا تمامی هیدت ها از محل برگزاری هیدت های خود تا گلزار شهدا با سینه و زنجیر زنی به عزاداری می پردازند.بعد از عزاداری تعزیه آغاز می شود که با استقبال جوانان و نوجوان همراه است.بعد از تعزیه نیز نماز جماعت ظهر عاشورا به پا می شود و همگی شروع به خواندن نماز می کنند.

 

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...