11 دی 1402
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 6 دقیقه
' 6
تفاوت کنجد سفید و سیاه

تفاوت کنجد سفید و سیاه

یکی از اصلی ترین و مهم ترین تفاوت کنجد سفید و سیاه در رنگ آنهاست. اما از لحاظ کاربردها، خواص و طعم آن های نیز تفاوت هایی وجود دارد. همچنین میزان مواد مغذی که در هر یک از دانه ها وجود دارد متفاوت است.

دلیل تفاوت رنگ کنجد سفید و سیاه این است که کنجد سیاه دارای یک پوسته بیرونی است که هنگام خارج شدن دانه کنجد از این پوسته، رنگ کنجد تغییر کرده و سفید می شود.در واقع کنجد سیاه با پوست و کنجد سفید بدون پوست است.

طعم کنجد سفید و سیاه

طعم کنجد ها نیز متفاوت است، کنجد سیاه به دلیل داشتن پوسته بیرونی نسبت به کنجد سفید تلخ تر است. بنابراین می توان گفت طعم کنجد سیاه، قوی تر از نوع سفید آن است. اما در برخی غذاها کنجد سفید و سیاه طعم چندان متفاوتی ندارند و می توان از کنجد سیاه به جای سفید استفاده کرد.

خواص کنجد سفید

کنجد سفید در ایرلن و کشور های غربی کشت می شود و کاربرد های دارویی و غذایی دارد. کنجد سفید ارزش غذایی بالایی دارد که دارای مقادیری همچون فسفر، آهن، فیبر، مس، تیتامین، انواع ویتامین ها، کلسیم و... است که در درمان بسیاری بیماری ها کاربرد دارد.

لاغری

کنجد سفید دارای مواد مغذی همچون فیر است که کمک زیادی به احساس گرسنگی کمتر می کند. مصرف کنجد سفید در غذا، سالاد و میان وعده کمک قابل توجهی به کنترل اشتها و در نتیجه رژیم غذایی سالم و لاغری است. همچنین کنجد سفید با مواد معدنی، کلسیم و پروتئینی که دارد مانع ریزش مو و خشکی پوست سر در زمان رژیم غذایی می شود.

کم خونی

محققان معتقدند کنجد سفید برای درمان کم خونی مفید است.

کنجد سفید برای پوست

کمبود آهن بر روی پوست و زیبایی آن تاثیرمی گذارد. کمبود آهن در بدن منجر به رنگ پریدگی و کدر شدن پوست می شود در برخی موارد نیز پوست دچار لکه یا خارش می شود. می توان با مصرف غذاهایی همچون گوشت و حبوبات آهن مورد نیاز بدنتان را تامین کنید البته برخی افراد گیاه خوار هستند که می توانند از کنجد سفید در غذا و سالاد استفاده کنند که قابلیت تامین آهن مورد نیاز بدن انسان را دارد.

 بارداری

 کنجد سفید برای زنان باردار در دوره بارداری بسیار مفید است. از جمله فواید آن: به تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار کمک می کند و باعث افزایش سلامت بدن خود و جنین می شود. تقویت اعصاب و عضلات و کاهش چشمگیر ضعف بدن در دوره بارداری از دیگر خواص کنجد سفید در بارداری است. همچنین به تامین کلسیم و تقویت استخوان در دوره بارداری کمک شایانی می کند اما توصیه می شود در مصرف آن زیاده روی نشود و قبل از مصرف با پزشک مشورت شود تا ضررات جبران ناپذیری بر سلامت جنین و مادر وارد نکند.

 استرس و اضطراب

زندگی مدرن و امروزی باعث افزایش استرس و اضطراب مردم شده است که یکی از راهکار های کنترل آن مصرف کنجد سفید و گنجاندن آن در برنامه غذایی تان است. کنجد سفید به کنترل فشار خون کمک کرده و مانع افزایش استرس و اضطراب می شود. همچنین منیزیم موجود در این کنجد به کنترل اضطراب کمک می کند. از این کنجد می توان در میان وعده یا کنار غذاهای اصلی استفاده کرد.

سرطان

افزایش آنتی اکسیدان در بدن برای مبارزه با سرطان مفید است. مصرف کنجد سفید در افزایش آنتی اکسیدان بدن کمک شایانی می کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

فشار خون

فشار خون یکی از بیماری های رایج در میان آقایان و خانم ها است. مصرف کنجد تا میزان زیادی فشار خون بالا را کاهش می دهد. کنجد سفید دارای ویتامین E و آنتی اکسیدان است که در عملکرد قلب و عروق و فشار خون کمک زیادی می کند.

درمان آرتروز

کنجد سفید به دلیل وجود آنتی اکسیدان و کلسیم خطر ابتلا به آتروز را تا میزان قابل توجهی کاهش می دهد. مقادیری همچون کلسیم، منگنز، زینک و منیزیم موجود در کنجد سفید به سلامت استخوان ها کمک بسیار زیادی می کند.

خواص کنجد سفید در کودکان

مصرف کنجد سفید همچنین در کودکان نیز توصیه می شود زیرا به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد فواید بسیاری بر روی سلامت کودکان در حال رشد دارد کنجد سفید


دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...