11 دی 1402
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 7 دقیقه
' 7
آشنایی با خواص و مضرات کنجد

کنجد یکی از قدیمی ترین گیاهان روغنی در جهان به حساب می آیند که فواید دارویی و درمانی زیادی برای سلامت انسان دارد از جمله خواص کنجد:

1- منبع پروتئین گیاهی

دانه های کنجد دارای مقادیر زیادی آمینو اسید ها هستند و یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی برای گیاهخواران شناخته می شود.

2- چربی خون

دانه های کنجد برایکاهش چربی خون نیز مفید است. همچنین به کاهش کلسترول خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهند.

3- فشار خون

منیزیم موجود در دانه های کنجد به کاهش فشار خون بالا کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. همچنین آنتی اکسیدان، ویتامین E و لیگنان هایی که در این دانه های مقوی و مفید وجود دارد از ایجاد پلاک در شریان ها جلوگیری می کند و خطر ابتلا به فشار خون را کاهش می دهد.

4- درمان کم خونی

آهن، مس و ویتامین B موجود در این دانه ها به افزایش هموگلوبین و گلبول های قرمز کمک می کند و منجر به پیشگیری و درمان کم خونی می شود.

5- تیروئید

سلنیوم موجود در دانه های کنجد نقش بسزایی در ساخت هورمون های تیروئید دارد.همچنین دانه های کنجد منبع خوب و غنی از آهن، روی، ویتامین B6 و آهن هستند که برای کمک به ساخت هورمون ها مفید هستند.

6- لاغری و کاهش وزن

فیبر موجود در این دانه های کنجد به کاهش اشتها کمک می کند و باعث کاهش وزن می شود.

6- استرس و افسردگی

دانه کنجد آرام بخشی طبیعی است که به بهبود خلق و خو کمک می کند و برای درمان افسردگی و خستگی مفید است.

7- قند خون و دیابت

کنجد کربوهیدرات کمی دارد و می تواند کمک خوبی به کنترل قند خون در بیماران دیابتی باشد. پینورسینول موجود در دانه های کنجد با مهار فعالیت آنزیم مالتاز باعث کاهش قند خون می شود.

8- پوکی استخوان

کنجد حاوی کلسیم، منیزیم، روی و منگنز است که برای تقویت استخوان ها مفید است و خطر ابتلا به پوکی استخوان را تا حد زیادی کاهش می دهد.

9- ضد التهاب قوی

دانه های کنجد و روغن کنجد به دلیل سسامین موجود در آن خواص ضد التهاب طبیعی داشته و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را نیز کاهش می دهد.

10- سرطان

کنجد دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هایی است که به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک می کند و نیز خط ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

11- دوران یائسگی

دانه های کنجد به کاهش علائم گر گرفتگی کمک می کند و خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان کاهش می دهد.

12- تقویت سیستم ایمنی بدن

کنجد دارای آنتی اکسیدان، مواد معدنی و انواع ویتامین ها است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

13- ویتامین های B

دانه های کنجد سرشار از ویتامین های گروه ب است که برای متابولیسم بدن لازم و ضروری است.

مضرات کنجد

1- سرطان روده

یکی از مضرات مصرف زیاد کنجد و فرآورده های آن، التهاب و آسیب به روده بزرگ و خطر ابتلا به سرطان روده می باشد. محققان بر این باورند که مصرف 15 نانوگرم از دانه های کنجد در روز باعث بروز خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می شود.

2- ریزش مو

بسیاری از مردم برای سلامت موی خود از روغن کنجد سیاه استفاده می کنند که مصرف بیش از حد آن نتیجه عکس و مخربی بر روی سلامت انسان می گذارد. مصرف زیاد کنجد تعادل هورمونی را بهم می زند و در نتیجه سرعت رشد مو افزایش یافته و باعث ریزش زیاد و طاسی سر می شود.

3- سقط جنین

مصرف کنجد در سه ماه اول بارداری زنان برای سلامتشان مضر است و در بعضی مواقع منجر به سقط جنین می شود.

3- اسهال

دانه های کنجد خواص ملین دارد به این معنا که اگر در مصرف آن زیاده روی شود منجر به اسهال می شود و مصرف کنجد در افراد مبتلا به اسهال ممنوع است.

4- عفونت آپاندیس

مصرف زیاد کنجد بر آپاندیس نیز اثر منفی می گذارد و سبب عفونت آن می شود البته عفونت آپاندیس مشکل شایعی نیست.

5- حساسیت

برخی افراد به کنجد حساسیت دارند که باید در مصرف آن مراقب باشند، چه مصرف کنجد کامل و چه روغن آن حساسیت های مختلفی مانند مشکلات گوارشی ، آسم، آبریزش بینی و... را به دنبال دارد.

6- اضافه وزن

افراد مبتلا به دیابت و اضافه وزن باید در مصرف کنجد محتاط باشند زیرا که این دانه های کوجک و سبک کالری و چربی اشباع بالایی دارد. 100 گرم دانه کنجد، 590 کالری دارد که دارای 8 گرم چربی اشباع می باشد.

7- بیماری ویلسون

بیماری ویلسون نوعی ناهنجاری ژنتیکی است که سبب تجمع مس در کبد می شود. مصرف زیاد کنجد برای این بیماران مضر است.

8- مصرف کنجد در کودکان

مصرف بیش از اندازه کنجد در کودکان منجر به چاقی و بیماری های قلبی و عروقی می شود. کودکان نیز باید در مصرف کنجد و یا روغن آن احتیاط کنند.


 

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...