9 دی 1402
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 7 دقیقه
' 7
عرق کاسنی و خواص آن

عرق کاسنی

عرق کاسنی چیست؟

یکی از گیاهان معروف در طب سنتی کاسنی است که به روش‌های مختلف از آن استفاده می‌شود. این گیاه به دلیل رشد آسان در اغلب آب و هواها رشد می‌کند. کاربردی‌ترین نوع مصرف این گیاه به صورت عرق کاسنی است. عرق کاسنی از برگ‌های این گیاه تهیه می‌شود که خاصیت درمانی زیادی دارد.

ارزش غذایی عرق کاسنی

حجم بسیار زیادی از عرق کاسنی را آب تشکیل داده است اما ارزش غذایی این گیاه به قدری زیاد است که در همان حجم سرشار از ویتامین‌های متفاوت است. ویتامین E، ویتامین B۶، ویتامین K، ویتامین C و ویتامین A از جمله ویتامین‌های موجود در عرق کاسنی است. مواد معنی زیادی نیز در عرق کاسنی موجود میباشد.

طبع عرق کاسنی گرم است یا سرد؟

طبع عرق کاسنی سرد و خنک است. به یاد داشته باشید که تلخ بودن عرق کاسنی رابطه مستقیمی با فواید بیشتر آن دارد. هرچه این عرق تلخ‌تر باشد دارای فواید بیشتری است.

خواص عرق کاسنی چیست؟

از جمله خواص عرق کاسنی میتوان به کاهش اشتها، درمان یبوست، درمان کبد چرب، شادابی پوست، تسکین معده درد، کمک به لاغری، رفع استرس، مقابله با سرطان، کاهش تپش قلب اشاره کرد.

در ادامه انواع خواص عرق کاسنی و نحوه مصرف آن را بررسی خواهیم کرد.

1) عرق کاسنی برای زردی نوزاد

در طب سنتی برای درمان علائم زردی نوزاد غالبا شست‌وشوی دست و پای نوزاد با عرق کاسنی پیشنهاد میشود. برای جلوگیری از افت دمای بدن نوزاد بهتر است قبل از این کار عرق را کمی حرارت دهید تا ولرم شود.

 همچنین می‌توانید یک یا دو لیوان عرق کاسنی را در یک لگن آب ریخته و نوزاد را حدود ده دقیقه ماساژ دهید تا زردی آن از بین برود.

2) خواص عرق کاسنی برای پوست

عرق کاسنی باعث روشن شدن رنگ پوست می‌شود و بیماری‌های پوستی مانند اگزما را بهبود می‌بخشد. این عرق به دلیل داشتن انواع ویتامین‌ها باعث جلوگیری از پیری پوست می‌شود. عرق کاسنی به دلیل پاکسازی کبد و کمک به درمان غلظت خون باعث پالایش خون شده و پوست را شفاف و بدون لک می‌کند.

3) خواص شستن صورت با عرق کاسنی

عرق کاسنی از جمله عرقیاتی است که بوی تندی ندارد و برای شستن صورت بسیار مناسب است. شستن صورت با عرق کاسنی باعث کاهش التهابات پوستی و از بین رفتن جای جوش‌ها می‌شود. همچنین باعث شادابی و لطافت پوست می‌شود.

4) خواص عرق کاسنی برای مردان 

استفاده از عرق کاسنی توسط آقایان باعث کاهش خطر سکته قلبی و سلامت قلب میشود. و همچنین باعث جلوگیری از رسوب کلسترول در رگ ها میشود.

5) خواص عرق کاسنی برای زنان

یکی از مهم‌ترین خواص عرق کاسنی برای زنان، بهبود چربی و گرمای کبد است. از آنجایی که طبع عرق کاسنی سرد و خنک است در این زمینه بسیار مفید و کاربردی است. بهبود عملکرد کبد باعث تنظیم هورمون‌ها در بدن می‌شود. این امر به تنظیم دوره های ماهیانه خانم‌ها کمک می‌کند.

6) تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین C موجود در عرق کاسنی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. مواد فیتوشیمیایی موجود در عرق کاسنی مانند آنتی اکسیدان عمل کرده و رادیکال‌های آزاد را از جریان خون بدن خارج می‌کند که این امر باعث کاهش ابتلا به تعداد زیادی از بیماری‌ها است. این عرق گیاهی همچنین باعث کاهش التهابات بدن شده و در نتیجه در درمان بسیاری از بیماری‌های ناشی از التهاب نیز می‌تواند نقش مفیدی داشته باشد. 

7) رفع استرس

عرق کاسنی باعث کاهش اضطراب و استرس می‌شود. این گیاه به دلیل کیفیت آرام‌بخشی که دارد می‌تواند مانند یک داروی خواب‌آور سالم و بدون ضرر مورد استفاده قرار بگیرد. عرق کاسنی همچنین به دلیل تسکین استرس و اضطراب به کاهش مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی، اختلالات هورمونی، بی‌خوابی و پیری زودرس کمک می‌کند.

نحوه مصرف عرق کاسنی 

کاسنی تولید صفرا را افزایش می‌دهد. برای کسانی که سنگ کیسه صفرا دارند این عرق بسیار مضر است. همچنین احتمال تداخل دارویی در زمان مصرف عرق کاسنی و داروهای شیمیایی وجود دارد. عرق کاسنی با داروهای کاهش قند خون و داروهای کاهش فشار خون تداخل دارد.

عرق کاسنی را چه زمانی مصرف کنیم؟

بهترین زمان برای مصرف عرق کاسنی قبل از صبحانه و به صورت ناشتا است. استفاده از این عرق به همراه آب و گلاب باعث جذب بیشتر مواد غذایی می‌شود. به دلیل طبع سرد این عرق نوشیدن آن با عسل و خرما نیز توصیه می‌شود. 

نتیجه گیری

برای اضافه کردن هر ماده جدید به رژیم غذایی باید با فرد متخصص آن مشورت کنیم. عرق کاسنی یکی از عرقیات محبوب در طب سنتی همراه با خواص زیاد برای لاغری، کبد چرب، سیستم گوارش و سیستم ایمنی بدن است اما مصرف زیاد و بی‌رویه آن ممکن است باعث ایجاد هرگونه عوارضی شود. به همین دلیل پیشنهاد میشود برای استفاده از عرق کاسنی و میزان مصرف آن حتما با پزشکان طب سنتی و متخصصین تغذیه مشورت کنید.








دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...