7 دی 1402
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 6 دقیقه
' 6
آشنایی با شیرینگ و انواع بسته بندی آن

شیرینگ که تلفظ درست آن شرینک (Shrink) است یک نوع بسته بندی محصولات با استفاده از پوشش های پلاستیکی شفافی با ضخامت کم و زیاد است. این نوع بسته بندی با استفاده از دستگاه های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک صورت می گیرد که برشی از این پلاستیک شفاف با توجه به میزان اندازه محصول به دور محصول قرار داده می شود.بعد از عبور دادن از تونل حرارتی دستگاه شیرینگ پک و خنک کاری آن در قسمت انتهایی تونل این برش ها منقبض شده و به صورت غلافی محصول را در خود جا می دهند. از این مدل بسته بندی در صنایع مختلفی مانند لبنیات، شیمیایی، تولیدات دارویی، مواد شونده، مصالح ساختمانی ،لوازم خانگی و... کاربرد دارد.

انواع بسته بندی شیرینگ

بسته بندی های شیرینگ در ابعاد متفاوتی تولید می شود.اندازه نایلون های شیرینگ اهمیتی بسیاری دارد. نایلون های شیرینگ در نوع تولید می شود: یک لایه و چند لایه، هر چه نایلون ها لایه بیشتری داشته باشد مقاوم تر و محکم تر است. ضخامت نایلون ها از 30 تا 200 میکرون است. شیرینگ های یک لایه ضخامت کافی را ندارند و برای استفاده از آن بهتر است چند لایه از آن را برای بسته بندی استفاده کرد.

کاربرد های شیرینگ:

  1. حمل و نقل راحت تر و سریع تر محصولات
  2. زیبایی و نظم بسته بندی محصولات
  3. از نفوذ رطوبت و آب داخل محصولات جلوگیری می کند.
  4. نگهداری طولانی مدت و راحت محصولات در انبار

مقایسه انواع شیرینگ بسته بندی و کاربرد های آن

سه نوع اصلی شیرینگ که در بسته این فیلم ها مورد استفاده قرار می گیرند:

پلی اتیلن(PE)

پلی وینیل کلرید (Polyvinyl chloride)

پلی الفیناین (polyolefin)

هر کدام از این مواد ویژگی ها و کاربردهای متفاوت خودشان را دارند. شیرینگ بسته بندی به فرم های رول استاک، کیسه ای و تیوبی تولید می شود.

شیرینگ (پلی اتیلن)

پلی اتیلن نوعی پلی الفین است که با اضافه شدن اتیلن در فرایند پلیمرازسیون شکل گرفته است. پلی اتیلن در بسته بندی های فیلم شیرینگ و فیلم استرچ کاربرد دارد.

سه مورد از فرم های PE:

پلی اتیلن با چگالی پایین (LDPE): این پلی اتیلن ها در برابر ضربه،رطوبت و مواد شیمیایی بسیار مقاوم هستند که بیشتر در تولید نایلون شیرینگ، روکش کابل و...استفاده می شود. از مهم ترین ویژگی و مزایای پلی اتیلن با چگالی پایین استحکام و دوام بالا در بسته بندی وسایلی سنگین و بزرگ مانند شیشه های نوشیدنی و بطری می توان اشاره کرد.

پلی اتیلن با پگالی کم خطی (LLDPE): این پلی اتیلن در مقایسه با پلی اتیلن چگالی پایین، ضخیم‌تر است اما شفاف و محکم است. از این پلی اتیلن نیز در بسته بندی شیرینگ استفاده می شود.

پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE): این پلی اتیلن یک پلی اتیلن ترموپلاستیک است که از نفت خام حاصل میشود و وزن کمی دارد. در تولید بطری های پلاستیکی، لوله های مقاوم بر برابر ضربه خوردگی و... مورد استفاده قرار می گیرد. این پلی اتیلن به دلیل چند منظوره بودنش و مقاومت بالایی وسیع ترین کاربرد پلاستیک را دارد.

پلی وینیل کلرید(PVC)

PVC به دلیل وزن سبک و قیمت ارزان یکی از پرکاربرد ترین فیلم های شیرینگ در دنیا بود اما امروزه جای خود را به PE و PDF داده است. PVC فرم سختی دارد و بادوام است و برای پروژه های ساختمانی و تولیدات وسایل آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرد. از نظر بسته بندی به دو نوع: ساختار سخت (بسته بندی حبابی و تاشو) و ساختار انعطاف‌پذیر (شرینک و کیسه ای) تقسیم می شود.

PVC برای بسته بندی شیرینگ مناسب نیست زیرا:

  • بوی قوی و مضری در حین گرم شدن از خود می دهد که برای استفاده در مکان هایی که تهویه خوبی ندارد مناسب نمی باشد. به دلیل عناصر شیمیایی و مضری در حین تولید و تجزیه دارد در بعضی کشورها استفاده از آن ممنوع است.
  • این بسته بندی با استاندارد های جهانی مطابقت ندارد.

فیلم پلی الفین (POF)

فیلم شرینک پلی الفین بسیار با دوام و چند منظوره است و در بسیای از موارد جایگزین PVC ها شده است. مهم ترین ویژگی پلی الفین قدرت کشش بالا و صافی و شفافیت آن در بسته بندی است که به دلیل قدرت کشسانی بالا معمولا در ضخامت های کم تولید می شود.

یکی از معایب POF این است که نسبت به شیرینگ هایی دیگر قیمت بالایی دارد.




دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...