19 آذر 1402
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 4 دقیقه
' 4
آداب و رسوم خراسان شمالی

خراسان شمالی دیار آیین های اصیل نوروزی

خراسان شمالی معروف به دیار فرهنگ ها میباشد، که با جای دادن اقوام مختلف در خود، تنوع فرهنگی را پذیرا است. فرهنگی که در مناسبت های مختلف بیشتر از قبل رخ نمایی میکند.

در خراسان شمالی، علاوه بر رسم و رسوم عمومی که در مناطق دیگر کشور نیز رایج است، برخی رسوم را بیشتر در خراسان شمالی میتوان یافت. یکی از این رسوم جذاب عیدی برون عروس و داماد است.

در این رسم خانواده داماد چند روز مانده به عید در داخل سینی مسی برای نوعروسان عیدی شامل، گوشت، برنج، پارچه و روغن می گذاشتند و به منزل عروس میبردند. در مقابل نیز خانواده عروس هدیه هایی برای داماد تهیه میکردند. این آیین امروزه هم در برخی از نقاط استان انجام میشود.

خان بازی

یکی دیگر از آیین های قدیمی در بجنورد، نمایش یا بازی «خان چخارتماق» یعنی «خان بازی» بود. این نمایش به ان شکل بود که صبح اول عید، عده ای در میدان کارگر جمع میشدند و میدان را آب پاشی و نظافت میکردند.

قبل از شروع نمایش یک نفر را به عنوان خان انتخاب می کردند و لباس فاخر به او می دادند. بعد از آب پاشی، در میدان دهل و سرنا مینواختند و مردم پشت سر آنها قرار می گرفتند و راهی خانه خان منتخب می شدند و خان را با اخترام به میدان می بردند. بعد از آن مردم دور میدان حلقه میزدند و با نواختن دهل و سرنا شادی میکردند. 

در این میان هر از گاهی خان دستور میداد نواختن سازها را متوقف کنند و مبلغی را به عنوان مالیات از مردم میگرفت که هزینه ی این مراسم هم از همین پول تأمین میشد. 

بزرگترین گردهمایی ورزشی ایران در اسفراین

هر ساله در گود زینل خان اسفراین دهها هزار طرفدار کشتی با چوخه دورهم جمع میشدند. این مراسم ورزشی و پهلوانی معمولا روز چهاردهم فروردین ماه برگزار میشود. در حاشیه این مراسم، اقوام مختلف با دائر کردن بازارچه هایی تولیدات خود را به مردم عرضه میکنند.

کوزه شکنی

کوه شکنی یکی از معروف ترین مراسم و آداب نوروز در خراسان شمالی محسوب میشود. مردم در این مراسم، مقداری آب در کوزه میریزند و درون آن سکه می اندازند. سپس یکی از اعضای خانواده، کوزه را از پشت بام به پایین می اندازد.

معمولا پسر ارشد خانواده این کار را انجام میدهد. شکستن کوزه نماد از بین رفتن آلودگی هایی است که در یک سال در خانه مانده است. همچنین با آب و سکه، ثروت، برکت و سلامتی را به خانه خود دعوت میکنند.

آخرین روز سال

گذاشتن گلهای خوشبو در منزل، سرزدن و زیارت قبور و شهدا در آخرین پنچشنبه و شب جمعه سال، دادن خیرات و روسن کردن شمع، جنب و جوش برای تهیه لباس نو، خرید آجیل و شیرینی، چیدن سفره هفت سین و کنار گذاشتن کمک برای فقرا و ایتام هنگام تحویل سال نو از دیگر سنت های رایج در استان خراسان شمالی است.

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...