29 آبان 1402
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 4 دقیقه
' 4
آیین گل غلتان

آیین گل غلتان سمنان

استان سمنان با توجه به موقعیت جغرافیایی واقلیمی خود در فصول مختلف سال آیین ها و جشن های متفاوتی دارد.در فصل بهار و با رویش گل های محمدی در برخی شهرهای استان مراسم گل غلتان برگزار می شود.

مراسم گل غلتان

گل غلتان یکی از معروف ترین آیین های سمنان است که برای نوزادان یک ساله و توسط اقوام درجه یک مثل مادر ، خاله ، عمه و مادربزرگ انجام می گیرد.قبل تر این آیین بیشتر در شهرهای مختلف دامغان(یکی از شهرستان های استان سمنان) اجرا می شده و خاستگاه این مراسم به دامغان و امیریه برمی گردد.اما امروزه این مراسم در شهرهای دیگر سمنان مانند میامی، شاهرود ، کلاته خیج و دیزج هم اجرا می شود.گل غلتان در سال 1389 به عنوان اولین میراث معنوی در استان سمنان به نام امیریه به ثبت ملی رسید.این مراسم در شهرهای کاشان ، خراسان رضوی و گناباد نیز قدمتی صد ساله دارد.

زمان برگزاری آیین گل غلتان

زمانی که گل های محمدی رویش میکنند زمان برگزاری مراسم است.در برخی از مکان ها مراسم به مناسبت تولد یک سالگی نوزادان صورت می پذیرد و در برخی مناطق برای نوزادانی برگزار می شود که اولین بهار عمر خود را می گذرانند.

نحوه اجرای ایین گل غلتان

در روز های قبل از اجرای مراسم ، زنان اول صبح به باغ های گل محمدی رفته و با دکر صلوات و خواندن شعرهایی گل های محمدی را جمع آوری می کنند و گلبرگ های آنها را جدا می کنند و داخل پارچه ای روشن می ریزند.نوزاد را به حمام برده که در برخی مناطق بر دست نوزاد حنا می زنند.پس از استحمام تن نوزاد را خشک می کنند ، نوزاد را در میان گل ها قرار می دهند و روی نوزاد گلبرگ می ریزند آنگاه چهار طرف پارچه را می گیرند و با صلوات و شعر خوانی نوزاد را در میان گل ها تطهیر می کنند.بعد از آنکه نوزاد را روی زمین قرار دادند میهمانان هدیه های خود را کنار پارچه می گذارند . گل ها بعد از مراسم توسط مادر نوزاد خشک می شوند و برای آینده بچه نگه داشته می شوند که اگر نوزاد پسر بود گل ها را داخل سجاده و لباس دامادی اش قرار می دهند و اگردختر بودد گل ها بین سجاده ی جهیزیه می گذارند

علت برگزاری مراسم گل غلتان

غلتاندن نوزاد در میان گل های محمدی باعث ایجاد نشاط و طراوت می شود و نوزاد از بیماری و زشتی ها دور خواهد شد. پیچاندن نوزادان در پارچه سفید و غلتاندن در گلبرگ همانند غسل تعمید در ادیان دیگر است اما این رسم به یکی از افسانه های قدیمی ایران به نام گل خندان برمی گردد که در آن نوید تولد یک نوزاد را می دهند. شاید آیین گل غلتان ، آیین گل خندان باشد یعنی نوزادی که با تولدش برکت و خوشبختی برای خانواده اش به ارمغان می آورد.

 

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...