6 آبان 1402
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه
' 5
زولتانیت (زولتانایت )معروف به سنگ سلطان

زولتانیت (زولتانایت )معروف به سنگ سلطان

زولتنایت(زولانیت ) یا دیاسپور معروف به سنگ سلطان می باشد .سنگ هایی که قابلیت تغییر رنگ زیر نورهای مختلف هستند بسیار کمیاب و گرانبها هستند گویا این سنگ تابه امروز فقط درخاک ترکیه یافت واستخراج شده است .زولانیت یک سنگ نگین است وقیمت اصل آن باالماس رقابت می کند ووازقیمت آن به راحتی می توانید واقعی بودن یا نبودن آن رادرک کنید .

نام دیگرآن دیاسپور (diaspore)می باشد که اولین توضیح علمی برای دیاسپور یافتن آن در کوه های اورال روسیه بود ونام آن ازریشه یونانی بامعنی «ترق وتروق (آهک )هنگام حرارت دهی »گرفته شده است .

این سنگ زیبا که طی سال های  متمادی تشکیل شده است با گذشت زمان انرژی مغناطیسی را جمع آوری کرده است ازاین رو درمیان منابع دارای انرژی نیز دسته بندی می شود .این سنگ قابلیت این رادارد انرژی خود را دردرجات مختلف منعکس کند واین سنگ فواید خیلی زیادی دارد .

علت نام گذاری زولانیت چیست ؟

درسال 2005یک جواهر فروش ترکی به نام مرات آکگون معدن دیاسپور درکوه های ایلبیرا (Ilbira)در موغله (شهری درجنوب غربی ترکیه ) راخریداری می کند وکمپانی (milenyum mining)راجهت استخراج آن انتخاب کرد وبرند تجاری زولتنایت را روی آن می گذارد که یادآور سلطان های امپراطوری عثمانی می باشد پس ازمدتی نام تجاری زولتنایت را از دست داد و سنگ های قیمتی این معدن را سزاریت (csarite)نام گذاری کرد .

ویژگی و فواید سنگ سلطان

1-این سنگ قیمتی مبتنی برآلومینیوم است وقابلیت تغییر رنگ وانعکاس نور را دارد .یک سنگ نیمه شفاف به رنگ های سبز صورتی وزرد وقهوهای وغیره است . در زیر نور خورشید صورتی بنفش قهوه ای است  درزیر نور سفید مصنوعی مانند فلورسنت به سبز روشن تبدیل می شود وسنگی همه رنگ به شمار می رود .

2-سختی آن 6/5تا 7است .با داشتن ویژگی چشم گربه ای در میان سنگ های ارزشمند قرار می گیرد .

3-سنگی است که باعث آرامش می شود چاکراها (مراکز دریافت انرژی بدن )را باز می کند .ذهن را باز وشفاف تر می کند .تنش ها را ازبین می برد .افراد را بامحیط سازگارتر می کند .در برابر چشم زخم پادزهر دارد .باعث افزایش شجاعت واعتمادبه نفس می شود .مهم ترین موضوع زیبایی بیش ازحد آن استفاده از این سنگ را توجیه می کند .

نحوه تشخیص اصالت زولانیت

امروزه تعدادزیادی از نسخه های آزمایشگاهی یا تقلبی این سنگ در بازار وجود دارد .سنگ هایی که در آزمایشگاه تولید می شوند جعلی نیستند وبا کنار هم قرار دادن مواد معدنی در آزمایشگاه تولید می شوند با این حال ارزش آن خیلی کمتر ازنوع استخراج شده از معدن می باشد .

برای پی بردن به اصالت زولانیت باید بدانیم که سنگ شفاف نوع 2است .هیچ ذره ازآن باچشم غیر مسلح دیده نمیشود با ذره بین باید 10برابر بزرگ نمایی شود. به کمک این موضوع می توان به اصالت آن پی برد زیرا ذرات به طور طبیعی در فرآیند تشکیل بلورهای زیر زمین تشکیل شده اند .

ذخایر با کیفیت زولتانیت

مهم ترین ذخایر دیاسپور در منطقه غرب وجنوب غربی ترکیه (menderesmassif)وجود دارد که طی دگرگونی های کوه های آلپ طی دوره پرکامبرین (نخستین دوره زمین شناسی)تادوره دوران پالئوسین (حدود 65میلیون سال )تشکیل شده است .این منطقه شامل مقادیر از متابوکسیت (دیاسپور وسنگ سمباده ) بهصورت رگه های کم عرض است .که درسال 1941اکتشاف شدند .

منابع

https://sangshenas.com/diaspore/

https://www.madannews.ir/Fa/News

 

 

 

دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...